Mai multe posturi scoase la concurs pentru rezidenţi, burse la cerere sau salarii mai mari sunt câteva propuneri ale deputatului dr. Florin Buicu pentru menţinerea specialiştilor din sănătate în ţară. Cum percepe regionalizarea, primele şase luni de mandat, majoritatea confortabilă a USL în Parlament, aflaţi din interviul de mai jos.
Lucruri simple
Rep.: Care au fost impresiile dumneavoastră la început de mandat şi care sunt acum?
Florin Buicu: Fiind la primul mandat de deputat am început activitatea prin a învăţa lucruri simple, de la structura clădirii Parlamentului, unde ne desfăşurăm activitatea, până la aspecte care ţin de tehnică legislativă, specifice activităţii de parlamentar. Am beneficiat de sprijinul și deschiderea colegilor mei atât a celor cu experiență de parlamentar, și mă refer la președintele PSD Mureș, deputatul Vasile Gliga, dar și a senatorului Alexandru Petru Frătean. Am pornit la drum cu dorința de a face, de a face bine, de a face tot ce am promis oamenilor. Am inițiat, alături de alți colegi, 12 propuneri legislative, care țin de legea Educației naționale, de fondul pentru mediu, de locuințele ANL, de legea dialogului social la inițiativa colegilor din Frăția, Călin Cociș și Maria Dăndărău.
Deși se spune că parlamentarii puterii nu au voie să adreseze interpelări Guvernului, am adresat aceste interpelări atunci când am considerat că trebuie lămurite public anumite aspecte. Am adresat astfel, interpelări către miniștrii Sănătății și ai Educației. Pe adresa www.cdep.ro, fiecare parlamentar are propria pagină pe care presa, dar mai ales populația pot vedea ce activitate are parlamentarul, ce și cum a votat.
La nivelul cabinetului parlamentar din Târgu-Mureș s-au prezentat, să știți, locuitori din tot județul, cu probleme diverse, care nu țin neapărat de competențele parlamentarului. Am încercat și o să încerc în continuare să găsim împreună cele mai bune soluții pentru rezolvarea acestor probleme. Sunt optimist, de asemenea, în privința capacitații lui Victor Ponta de a promova cele mai bune măsuri pentru populație.
Educație și Sănătate
Rep.: Aţi candidat pentru Educaţie şi Sănătate, în principal, care sunt propunerile dumneavoastră legislative pentru aceste două domenii?
F.B.: În timpul campaniei electorale am declarat că Educația și Sănătatea sunt domeniile spre care îmi voi concentra activitatea, acestea fiind domeniile în care m-am format și îmi desfășor activitatea, fiind cadru didactic la Universitatea de Medicină şi Farmacie din Târgu-Mureș. M-am bucurat de încrederea colegilor și a PSD, fiind promovat secretar al Comisiei pentru sănătate și familie, din Camera Deputaților. Pentru domeniul Sănătate, Camera Deputaților este for decizional, adică propunerile legislative sunt depuse și dezbătute la Senat, votul final fiind dat de Camera Deputaților, pe baza raportului întocmit de comisie. În perioada scursă de la începutul mandatului, am reușit să finalizăm restanțele legislative, adică proiecte ce priveau acte normative din 2009 până în prezent. Pe Ordinea de zi a Comisiei pentru sănătate și familie sunt săptămânal între 5 și 15 acte normative, care privesc de la modificări ale legii 95 din 2006, la avize acordate pe proiecte de directive europene cu impact în domeniile comisiei. Există bineînțeles și proiecte de acte normative la care au loc discuții în mai multe întâlniri, la care sunt invitate cât mai multe părți interesate, de la reprezentanți ai ministerelor, la reprezentanți ai societății civile, beneficiarii direcți ai actelor normative, societatea de specialitate, sindicate.
Am salutat cu bucurie, de exemplu, adoptarea modificărilor necesare prin care serviciile medicale acordate persoanelor cu tulburări din spectrul autist vor putea fi decontate corect de casele de asigurări, prin includerea în contractul cadru a acestor prevederi.
De la începutul mandatului m-a preocupat legiferarea desfășurării activității de nutriție și dietetica, proiect inițiat de studenți și absolvenți ai UMF Târgu-Mureș cu această specializare. Proiectul încă nu a fost depus, dar am lucrat la el, sper să îl finalizam la începutul viitoarei sesiuni parlamentare.
În perioada sesiunii care începe în luna septembrie, voi depune un proiect de modificare al reglementărilor privind funcționarea experților independenți de medicină legală, având în vedere necesitatea armonizării legislației cu noul cod de procedură penală. Și v-am enumerat doar câteva din preocupările mele.
Pe de altă parte, aștept propunerea Ministerului Sănătății legată de pachetul minim de servicii medicale, noua listă de medicamente compensate și gratuite.
Legat de partea de Educație, la inițiativa Consiliului Județean al elevilor, și al președintelui acestui Consiliu, dl Răzvan Azamfirei, m-am implicat în problematica lipsei decontărilor sumelor pentru elevii navetiști.
Salariul medicilor
Rep.: Ce soluţii viabile aţi propune pentru menţinerea medicilor rezidenţi în ţară şi cum le vedeţi implementate, ţinând cont că, recent, aţi declarat că una dintre problemele ce determină plecarea acestor specialişti în străinătate este salariul?
F.B.: Măsura de scoatere la concurs la examenele de rezidențiat a unui număr crescut de posturi cu loc, care a fost un succes în cursul anului 2012, trebuie să continue. Faptul că tânărul medic rezident are certitudinea postului la finalizarea specializării este un element de siguranță acordat medicului. De asemenea, sper să continue și în acest an și în viitorii ani, scoaterea la concurs a posturilor în centrele medicale importante.
De asemenea, este imperios necesară implementarea propunerii de a scoate personalul medical din categoria personalului bugetar, pentru a permite pe de o parte plata personalului în funcție de serviciile acordate, atât cantitativ dar mai ales calitativ. Această măsura ar permite o plată suplimentară, în funcție de veniturile realizate.
Pentru plata salariilor rezidenților, în cadrul proiectului ,,Stimularea capitalului uman – Medicina”, realizat în colaborare cu Transparency International Romania, se propune transformarea rezidenților în studenți pentru perioada specializării, plata actuală a rezidenților, adică aceleași sume cheltuite, ar permite o creștere a veniturilor rezidenților cu aproximativ 25%, pentru bursă nefiind plătite impozite.
O altă soluție ar putea fi acordarea către rezidenți a unei burse la cerere, în afara salariului, care se acordă rezidenților pe perioada specializării. La finalizarea specializării, dacă tânărul medic rămâne în România, el nu are nimic de plătit înapoi statului. În schimb, dacă acesta vrea să plece din România după obținerea specializării, el va fi obligat să restituie banii.
Există mai multe posibile modele de creștere, este esențial să reușim să creștem salariile medicilor rezidenți, măcar de la anul.
Program de prevenție
Rep.: Cum puteţi reglementa legislativ derularea unui program de prevenţie eficient, astfel încât campaniile de prevenire a bolilor să nu fie doar campanii bifate, ci să se reflecte într-un orizont de timp în scăderea incidenţei bolilor grave în rândul populaţiei, respectiv în reducerea cheltuielilor pentru tratarea unor maladii grave ca o consecinţă a diagnosticării şi tratării lor într-o fază incipientă?
F.B.: În acest domeniu să știți că nu trebuie să inventăm nimic nou. Avem de exemplu programul pentru boli cardiovasculare care se desfășoară în urgență. Este tot în program de prevenție, finanțat de Ministerul Sănătății, prin care se montează stenturi pe coronare la pacienți cu infarct. De când a început acest program, mortalitatea s-a înjumătățit în asemenea cazuri prin montarea de stenturi în urgență.
Campaniile de vaccinări sunt tot programe de prevenție. Ele trebuie să continue. Oportunitatea introducerii de vaccinuri noi trebuie evaluată corect din unghiul de vedere al relației cost-beneficiu.
Este mai ieftin să previi decât să tratezi și este necesară o orientare a reformei Sănătății spre acest aspect.
Locuințele ANL
Rep.: Când veţi depune o modificare legislativă privind locuinţele ANL pentru rezidenţi, astfel încât gestionarea spaţiilor să poată fi făcută de către entităţile publice? Ce susţinere are un asemenea demers?
F. B.: Am avut discuții pe această temă cu Ministerul Dezvoltării. La sfârșitul anului trecut a fost semnat un memorandum între Ministerul Sănătății și Ministerul Dezvoltării privind construcția de locuințe pentru medici în centrele universitare. Dacă la Cluj sau la București, au fost puse la dispoziție terenurile necesare pentru construcții, la Târgu-Mureș lipsa terenurilor de care să dispună UMF Târgu-Mureș sau Spitalul Clinic Județean de Urgență subordonat ministerului Sănătății, au făcut imposibilă, pentru acest an, demararea documentațiilor necesare. Implicarea autorităților locale, atât cele din municipiul Târgu-Mureș cât și cele județene, de la nivelul Consiliului Județean în sprijinirea demersurilor UMF și ale spitalelor este necesară. Dar această implicare să nu rămână doar la nivel declarativ.
Am apelat pentru susținerea proiectului la care faceți referire la colegii medici din Camera deputaților și din Senat, discuțiile vor continua la începutul sesiunii parlamentare din septembrie.
Tinerii
Rep.: Cum a fost receptată iniţiativa legislativă a dumneavoastră şi a altor 17 parlamentari de a majora suprafaţa care poate fi atribuită tinerilor din mediul rural care doresc să-şi construiască o locuinţă de la 500 şi 1.000 de mp?
F.B.: Să știți că a avut un real succes. A trecut atât de comisiile de specialitate, cât și de plenul camerei având un vot important pentru.
Rep.: Aţi avut consultări pe această temă cu administraţiile publice locale pentru a determina dacă există terenuri disponibile în acest sens, astfel încât o asemenea majorare a suprafeţei ce poate fi atribuită să fie justificată?
F.B.: Necesitatea a pornit de la autoritățile locale care au dorit să pună la dispoziția tinerilor care vor beneficia de proiectul acesta, spații suplimentare. Dacă la oraș, suprafața de 500 de metri este suficientă, în mediul rural, necesitatea unor construcții suplimentare, pentru depozit de lemne sau alte categorii de depozite, pe de o parte, cât și disponibilitatea autorităților locale au determinat alocarea suplimentară până la 1.000 de metri a terenului pentru construcție de case prin ANL. Pentru a transforma mediul rural într-o zonă atractivă pentru tineri trebuie luate genul acesta de măsuri, atât de autoritatea locală și acolo unde este nevoie de reglementari naționale în acest sens.
UMF
Rep.: Într-o declaraţie politică recentă, aţi susţinut că Universitatea de Medicină şi Farmacie din Târgu-Mureș nu trebuie separată pe criterii etnice, menţinându-vă punctul de vedere de dinainte de mandat. Care sunt argumentele dumneavoastră şi cum privesc colegii dumneavoastră din Cameră această poziţie, în contextul în care s-ar putea ca UMF să nu fie nici pe agenda publică a Parlamentului şi nici a colegilor deputaţi?
F.B.: Am susținut și susțin că numai împreună putem fi puternici. Divizarea în general slăbește. Divizarea pe criterii etnice la UMF nu trebuie să se întâmple. Am atacat Hotărârea de Guvern care stabilea separarea și am câștigat în instanță. Doar dialogul poate determina soluțiile cele mai bune, astfel încât studenții, beneficiarii sistemului academic de la UMF, să aibă un avantaj din faptul că se pregătesc la o universitate multilingvă. UMF Târgu-Mureș respectiv intenția de separare etnică au fost unul din cele trei motive ale moțiunii de cenzură prin care a căzut un Guvern, prin votul din Parlament. Trebuie împreună, români și unguri să încercăm să întărim universitatea, să menținem și să creștem prestigiul acesteia și pentru că această instituție este una dintre cele care asigură faima orașului și județului nostru.
Regionalizarea
Rep.: Suntem în plin proces privind redesenarea administrativă a României, consideraţi că acest demers este oportun, util şi eficient din punctul de vedere al resurselor financiare, materiale şi umane?
F.B.: Introducerea regiunilor ca nivel de organizare este utilă în vederea atragerii fondurilor europene pentru exercițiul 2014-2020. Vorbim de miliarde de euro de care România are nevoie. Dacă pentru exercițiul care se încheie în 2013, România ar fi atras banii disponibili, nu ar fi trebuit să reducem pensiile și salariile, am fi avut oportunitatea de a dezvolta proiecte care să creeze locuri de muncă, am fi dezvoltat infrastructura. Exemplul care mi se pare concludent este acela că sumele care au fost gestionate de structurile regionale, de ADR, chiar dacă au avut o pondere mică în totalul fondurilor, au fost absorbite în proporție mare, peste 98%, în timp ce fondurile gestionate de ministere au fost absorbite în proporții foarte mici de 5-7%. Iată că structurile acestea regionale au fost eficiente. De asemenea, transferul deciziei de la nivelul Ministerelor, de la București, către nivelul regional aduce mult mai aproape de cetățeni, de comunitate actul deciziei.
Această descentralizare a deciziei nu trebuie făcută pe criterii etnice. Criteriile care trebuie să stea la baza acesteia sunt economice, istorice, geografice și de aducere a deciziei de la nivelul ministerelor la nivel teritorial. Nimic din ce există la nivel local nu se mută la nivel regional.
Constituția
Rep.: Ce susţineţi şi ce nu din proiectul de revizuire a Constituţiei?
F.B.: Sunt membru al PSD, iar USL care a propus prin intermediul comisiei de revizuire amendamentele are sprijinul meu. Specialiștii care au lucrat la aceste amendamente au sprijinul prin semnătura mea depusă pe proiectul de revizuire. În cadrul discuțiilor, prin specificul zonei pe care o reprezint în Parlament, am subliniat că nu doresc modificarea Articolului 1 din Constituție. Subiectele legate de modificarea prerogativelor prezidențiale, modificarea structurii Parlamentului în sensul scăderii numărului de parlamentari, modificările în sensul definirii clare a prerogativelor puterilor în stat au, de asemenea, sprijinul meu, bazându-mă, repet, pe expertiza tehnicienilor care au lucrat la proiectul de modificare al constituției.
Legea Partidelor
Rep.: Consideraţi că este necesară, utilă şi oportună o nouă lege a partidelor politice, prin care libertatea de asociere să nu fie îngrădită?
F.B.: Consider că libertatea de asociere nu este îngrădită. Susțin libertățile atât timp cât acestea nu aduc atingere moralei și democrației. Și în acest moment cine vrea poate înființa, cred, într-o săptămână o asociație care să aibă un scop legal bine definit. Dacă vorbim de partide politice în schimb, vreau să vă aduc aminte momentele de prin 1995 când în România existau peste 100 de partide înființate doar pentru eventuale beneficii ale fondatorilor. În timp, s-a dovedit că aceste ,,partide” s-au autodizolvat. Istoria mai recentă ne arată că există totuși posibilitatea apariției de partide noi, vezi Forța civică, deci nu consider că este îngrădită libertatea apariției de partide noi. Cunosc inițiativa d-lui Dan Mașca de exemplu în acest domeniu, pe care îl cunosc și îl respect pentru inițiativele sale educaționale, pentru sprijinul acordat societății civile. Trebuie să luăm tot ceea ce este bun din inițiativele Domniei Sale și să ne limitam doar la acestea.
Majoritatea din Parlament
Rep.: Faptul că USL are o majoritate confortabilă în Parlament este un plus sau un minus pentru parlamentarii ce reprezintă partidele din uniune?
F.B.: Pe de o parte este un mare plus în faptul că proiectele legislative atât cele propuse de Parlament, cât și cele propuse de Guvern pot fi promovate. Astfel, Guvernul având susținerea parlamentară confortabilă a putut să înceapă să repare ce a stricat fosta guvernare, de la pensii și salarii, la plata arieratelor lăsate de fosta guvernare, și … credeți-mă că în acest an și parțial în anul viitor, asta facem, plătim arierate. Pe de altă parte, măsurile de lansare economică, măsurile de protecție socială, de accelerare a absorbției fondurilor, pot fi luate de Guvern mult mai ușor având susținerea din Parlament. Deși poate părea paradoxal răspunsul meu, majoritatea confortabilă în Parlament nu aduce nimănui plusuri. Așteptările celor care ne-au votat sunt mari pe bună dreptate, iar răspunsul la aceste așteptări nu poate fi dat așa de repede pe cât mi-aș dori, și asta tot din cauza restricțiilor bugetare determinate de activitatea fostei guvernări.
A consemnat Ligia Voro