Românii par să nu conștientizeze riscurile la care se expun dacă se urcă la volan după ce au consumat alcool, dar asta și pentru că un număr mare dintre conaționali subestimează pericolul reprezentat de un șofer beat. Acestea sunt concluziile unui sondaj care a mai scos la iveală și faptul că 6 din 10 români au cunoscuți care au șofat după ce au băut.
Sondajul, realizat online la solicitarea Asociației Spirits România, în cadrul campaniei NOT alCOOL, arată că 17,62% dintre respondenți admit că au condus autoturismul după ce au băut. Totodată, doar 16% dintre respondenți au apreciat că șoferii care se urcă băuți la volan reprezintă cel mai mare pericol la adresa siguranței în traficul din România iar mai mult de o treime au spus că pedepsele mai aspre pentru șoferii care comit infracțiuni ar duce la îmbunătățirea siguranței rutiere.
Chestionați despre motivele care i-au determinat să se urce băuți la volan, peste 60% dintre respondenții care au admis că au făcut acest lucru au spus că nu erau beți ci doar consumaseră puțin alcool, în timp ce o treime (33,77%) au explicat că aveau de parcurs un drum scurt și care le era familiar. Pentru 5% dintre respondenți presiunea anturajului a stat la baza acestei decizii.
Atunci când în calitate de pasager au întâlnit un șofer aflat sub influența alcoolului, peste 81% dintre respondenți spun că au ales să coboare din mașină, în timp ce aproximativ 10% spun că au ignorat acest aspect iar 8% au ales să sesizeze poliția. În realizarea acestui sondaj au fost chestionate 1.101 persoane.
Pe de altă parte, dintre cei care au admis că au în cercul lor cel puțin o persoană care a condus autoturismul sub influența alcoolului, puțin peste jumătate (56%) au spus că au atenționat persoana respectivă asupra posibilelor consecințe ale gestului lor în timp ce 30% au spus că au intervenit pentru a împiedica respectiva persoană să plece la drum. Pe de altă parte, 13% spun că au ales să nu intervină în niciun fel.
Ce cred românii despre legislația care ar trebui să combată alcoolul la volan
Sondajul arată că 42,33% dintre respondenți consideră că legislația existentă este suficient de dură, dar nu este aplicată corespunzător, în timp ce 41,96% spun că actuala legislație nu este suficient de restrictivă încât să prevină evenimentele rutiere. Aceste răspunsuri vin în contextul în care, anual, România se clasează pe primul loc în topul Uniunii Europene cu privire la morțile pe șosele.