În martie 2011, Sala Polivalentă din Tîrgu-Mureș, burdușită de oameni cum foarte rar îți este dat să vezi, găzduia un concert urmărit de la balcon, printre alții, de Claudiu Maior, pe atunci viceprimar, șeful Poliției Locale Valentin Bretfelean sau răposatul om de afaceri Sorin Țerbea. Pe scenă urca Nicolae Guță, unul din cei mai de succes maneliști români, iar intrarea era liberă. Pe afișul de promovare al evenimentului eram anunțați că evenimentul ni se oferă „Cu sprijinul Primăriei Tîrgu-Mureș”. Bineînțeles, lipsită ca de obicei de transparență, Primăria nu ne-a anunțat în ce anume a constat acel sprijin.
Au trecut anii, iar săptămâna trecută constatăm că, la propunerea Primăriei, Consiliul Local Tîrgu-Mureș votează un proiect de hotărâre prin care proprietarii de terase din Complexul de Agrement Mureșul (Weekend) nu mai au voie să vâre în playlisturile lor manele sau hip-hop. Schimbarea cu 180 de grade a gusturilor muzicale în birourile din Piața Victoriei, iată că devine literă de lege și pentru proprietarii de terase din Weekend. Dar există câteva probleme.
Pe de-o parte, poate nu știați, dar tot manelist este și Florin Salam, în cariera căruia putem bifa un curs pe care îl ține la Conservatorul din București, pe care l-a și absolvit de altfel, sau un album înregistrat cu Goran Bregovic, care l-a propulsat din exilul radiourilor românești până în playlistul BBC Radio One de la Londra. Fără să-mi placă personal nici Bregovic și nici Florin Salam, întreb doar: dacă la BBC Radio One e voie, la terasă la Weekend de ce nu e voie?
Alt exemplu. Dacă trupa de hip-hop Paraziții a fost invitată să compună o melodie pentru campania în care TVR încerca să identifice marile personalități ale neamului (proiectul Mari Români, care a născut la vremea aceea intense dezbateri la nivel național), la terasă la Weekend de ce n-au voie?
Și mai ales, de când se ocupă Primăria Tîrgu-Mureș să identifice și să reglementeze piața genurilor muzicale? Cine, cum și în baza căror principii îi va antrena pe polițiștii comunitari din Weekend să identifice care piesă e manea/hip-hop și care nu, deci pe cine să amendeze și pe cine nu? De ce a devenit plătitorul de taxe manelist discriminat față de cel care ascultă muzică lăutărească? Sau cine din Primărie s-a gândit că educarea târgumureșenilor nu se mai face în școli, ci prin interzicerea unuia sau a altui gen muzical?
Cãtãlin HEGHEŞ