Deși pledăm pe această temă de câțiva ani, cerem acum noi măsuri pentru digitalizarea serviciilor publice din România, în contextul crizei Covid-19. Respectiv, plata online a tuturor taxelor și a impozitelor locale, actualizarea paginilor online ale primăriilor, simplificarea procedurilor pentru obținerea semnăturii electronice și decontarea de stat a primei semnături electronice.
PMP apreciază că legislația adoptată de Guvern privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice este un pas important, dar insuficient în procesul de digitalizare a acestor servicii. România se clasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul digitalizarea administrației publice din cauza cadrului legislativ deficitar, a infrastructurii tehnologice neuniformizate în cadrul instituțiilor publice, și din cauza lipsei de preocupare în ceea privește dezvoltarea competențelor digitale necesare în aparatul administrativ. În demersul început de Guvern pentru digitalizarea administrației, investițiile în crearea infrastructurii tehnologice și a site-urilor web publice, care sunt ușor de navigat și conțin informații complete, ar trebui să fie prioritare. Tocmai de aceea, PMP solicită premierului și Guvernului României introducerea în programul de digitalizare a administrației patru propuneri esențiale.
1) Unitățile Administrativ Teritoriale să își actualizeze, în maximum 30 de zile, paginile de prezentare online pentru ca cetățenii să poată comunica direct cu Primăriile. De asemenea, PMP susține că trebuie construite portaluri specifice în cadrul site-urilor în așa fel încât să poată fi completate acolo cererile specifice sau încărcate formulare.
2) Cea de-a doua propunere se referă la extinderea, la nivelul fiecărei Primării, a proiectului de plăți online pentru toate taxele și impozitele prin programul www.ghiseul.ro<https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.ghiseul.ro%2F%3Ffbclid%3DIwAR1Pp1bLyyQB8TyA1Yl_bgG0yzqLMqR-uAJHyI2OQA0hwia3s28nA4nTQJ4&h=AT0but93LHqY0i0qGVSPxen13RyCXC5yU7qnu0kYwhbFPxJpXVRRGbkjIjxSzP0P6lh2eTVdQHTurFI6VxqDgLIMCpG5z8fG7eP_moh1oPW0CkDgjI9EsvKRuj3FQUuQZXSAo9Z71A>, gestionat împreună cu Agenția pentru Digitalizarea României.
3) PMP propune, de asemenea, simplificarea procedurilor pentru obținerea semnăturii electronice – chiar prin certificare online. În acest moment, toate firmele care oferă această certificare solicită prezența fizică a cetățenilor pentru identificarea acestora. Or, în contextul pandemiei de coronavirus, prezența în număr mare este strict interzisă prin ordonanțele militare succesiv emise.
4) Nu în ultimul rând, PMP susține că prima înregistrare a semnăturii electronice de către fiecare persoană fizică sau juridică ar trebui să fie decontată de stat. Bugetul nu ar fi puternic afectat, mai ales că o asemenea măsură ar reduce birocrația, ar mări numărul solicitărilor, ar eficientiza aparatul administrativ și ar reduce interacțiunile de la ghișeu.
La nivel guvernamental, se cuvine să aveți în vedere adaptarea continuă a cadrului instituțional și legislativ pentru susținerea digitalizării, cât și pentru centralizarea informațiilor într-o bază de date comună a tuturor instituțiilor publice, respectiv îmbunătățirea calității datelor prin încorporarea feedback-ului venit de la utilizatori.
Marius Pașcan, președinte executiv PMP: Solicităm plata online a tuturor taxelor și a impozitelor, precum și semnătură electronică
Category: Stirile Punctul