Eficientizarea consumului de combustibil – fie că vorbim de benzină, motorină sau gaz lichefiat – a devenit un subiect extrem de important atât pentru producătorii de automobile, cât mai ales pentru cumpărători.
Dacă în urmă cu nici 10 ani un consum de 8-10 litri la 100 de kilometrii era un fapt normal și acceptat, acum din ce în ce mai mulți cumpărători caută plaja de jos a consumului de carburant. Și ajungem la mașini de genul Volkswagen UP, Skoda Fabia, Renault Clio, BMW seria 1 și 3, sau Mercedes și Audi cu modelele de mici dimensiuni, care, toate, fug după consumul de 4 litri/100 km și unele chiar reușesc. Și uite așa ce era acceptabil în urmă cu doar câțiva ani, acum e desuet …
Deci, revoluție?
S-ar putea spune că ne așteaptă vremuri interesante. Mazda a anunțat cu câteva zile în urmă o nouă generație de motoare pe benzină care vor funcționa pe principiul motoarelor diesel. Da, exact cum ați citit. Compresia motoarelor pe benzină este de 10.0:1 până spre 12.0:1, iar cei de la Mazda au introdus deja în circuitul economic motoarele cu compresie 14.0:1, numite SkyActiv-G.
În anul 2018, Mazda va introduce a doua generație de motoare SkyActiv-G care vor funcționa la un raport de compresie de 18.0:1, iar aprinderea amestecului de combustibil-aer din cilindri nu se va mai produce ,,la scânteie”, ci prin ,,compresie”, exact pe principiul Diesel. Ce va însemna asta pentru noi, cumpărătorii? Ei bine, reduceri masive de consum de combustibili de până la 30%, emisiile de noxe vor scădea cam în aceeași proporție, beneficiind totuși de avantajele specifice motoarelor pe benzină (silențiozitate, chiar dacă nu la același nivel, elasticitate etc.).
Deci, revoluție?
Probabil acest traseu de cercetare va fi o alternativă la ,,down-sizing”-ul actual al motoarelor. Reducerea capacității cilindrice a motoarelor și supra-alimentarea lor cu turbine (turbo) va duce la deteriorarea mult mai rapidă a motoarelor, acestea devenind mai sensibile în fața intemperiilor, a condițiilor speciale, a uzurii fizice, în general mult mai sensibile la orice.
Dacă Mazda va reuși să promoveze noua sa gamă de motoare – și aici poate ar trebui menționat faptul că Mercedes, Hyudai, Kia și General Motors au încercat fără succes această tehnologie – putem asista la un pas tehnologic important pe care-l face industria auto.
Cu toate acestea nu putem afirma că va fi o revoluție ,,auto”, va fi mai degrabă o revoluție Mazda …
Cristian Teodorescu