Călătorim în spațiu, ne spunem poveștile în mediul digital, lucrăm alături de roboți și de drone, locuim în case inteligente și conducem mașini autonome. Multe din aceste lucruri deja ne sunt familiare, iar vestea bună este că așa va arăta economia viitorului. Cu toate acestea, rămân multe necunoscute de explorat, multe de învățat și deprins și asta pentru că o mare parte din meseriile care vor exista peste 10-20 de ani încă nu s-au inventat. wall-street.ro a stat de vorbă cu prof. univ. dr. Răzvan Bologa, de la Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică ( ASE București) și coordonator al programului Nextlab.tech, pentru a vedea ce joburi se conturează ca fiind de viitor, dar și ce abilități sunt necesare pentru o integrare în industria 4.0 care bate la usă.
Ce vedem acum este o piață a muncii aflată într-o schimbare accelerată, pe măsură ce tehnologiile revoluționare aduc o mai mare digitalizare și automatizare a proceselor de lucru și le transformă în „noul” normal. Un studiu realizat de Fundația Națională de Științe din SUA arată că 80% din job-urile disponibile până în 2025 vor fi bazate pe așa-numitele competențe STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie și Matematică).
În privința joburilor, părerea mea este că e de așteptat ca roboții să mărească numărul locurilor de muncă disponibile în societate. Nu se pune problema că roboții să înlocuiască oamenii. Problema cu care ne confruntăm este că pentru a rămâne angajabili, oamenii trebuie să învețe să programeze roboți, să-i controleze, să-i construiască, să-i repare, ceea ce foarte puțini știu să facă. De aici și marea provocare pentru sistemul educațional care trebuie să se reformeze astfel încat să asigure angajabilitatea tinerilor în economia viitorului.
– Prof. Univ. Dr. Răzvan Bologa, ASE București –
Care sunt meseriile viitorului. Va veni și era „când mașinile vor fi capabile să vorbească cu alte mașini”
„Însă atunci când vom face pasul spre sistemele fizico-cibernetice, se va întâmpla un lucru destul de simplu: mașinile vor fi capabile să vorbească cu alte mașini. Aproape toate joburile pe care le avem astăzi în societate presupun ca omul controleaza direct o mașina, un computer, un sistem software. În momentul în care mașinile devin capabile sa controleze alte mașini prin Inteligenta Artificiala, evident, rolul oamenilor se va schimba, aceștia fiind într-o poziție de a programa acele mașini. Adică nu vom mai vedea profesii precum cele de șofer sau funcționar bancar, chiar și alte domenii la care ne vom aștepta mai puțin, cum sunt avocatura, medicina, se vor transforma destul de mult”, explică Dr. Răzvan Bologa.
Foto: Shutterstock
De asemenea, sectoarele medicale, alimentare, dar și cele de servicii, vor tinde tot mai multe să fie automatizate, acolo unde se va putea. E de așteptat ca și în medicina să se folosească un sistem destul de robotizat atât de diagnosticare a bolilor, cât și pentru anumite tratamente, a mai transmis specialistul.
Cursurile de robotică, liantul către meseriile viitorului
Prof. Univ. Dr. Răzvan Bologa este și coordonator al Nextlab.tech, cel mai mare concurs de robotică școlară din România, destinat elevilor, parte din programul Romania Tech Nation. Programul își propune sa educe peste 1 milion de elevi în domeniul roboticii, în următorii ani, dar și să faciliteze creearea unor start-up-uri inovative de către tinerele generații, o modalitate prin care se pot antrena pentru piața muncii din viitor.
Concursul se desfășoară sub forma unui „robohackathon” online, iar înscrierea este gratuită. În prima parte a programului elevii parcurg lecții online de robotică, iar cei care participă la concurs vor trebui să realizeze și un video pitch unde se vor puncta atât performanțele tehnice, cât și abilitățile de digital storytelling.
„Noi avem încă de anul trecut o ediție complet online, prin urmare, toți elevii pot să participe indiferent de situația pandemică. Ca noutate în 2021 am ales să introducem o probă de robotică creativă, unde elevii primesc o serie de elemente electromecanice și niște fluxuri de învățare detaliate. Trebuie să realizeze un robot de utilitate casnică, preferabil și un rol ecologic”, a spus Prof. Univ. Dr. Răzvan Bologa.
Prin intermediul BCR, organizatorii Nextlab.tech oferă aproximativ 700 de kit-uri gratuite elevilor din România, care vor fi destinate elevilor calificați, în limita resurselor disponibile. Grupul țintă sunt elevii cu vârsta cuprinsă între 8-16 ani, segment pe care este destul de ușor să-i atragi pentru că ei sunt absolut fascinați de roboții pe care îi văd mereu în jocurile video, prin urmare, sunt mai mult decât dornici ca roboții să facă parte din realitatea lor, spune coordonatorul programului.