Numărul de școli defavorizate a crescut cu peste 30% într-un singur an. Dacă în anul școlar 2017 – 2018 erau 1.169 de unități de învățământ dezavantajate, în anul următor au ajuns la 1.535, potrivit datelor din raportul lansat marți de Asociația Human Catalyst. Practic, peste 450 de mii de copii învață în școli dezavantajate.
Datele studiului iau în calcul procentul de elevi care abandonează școala, ponderea de cadre didactice necalificate, gradul de prezență la Evaluarea Națională și rezultatele obținute la examen, precum și gradul de marginalizare al comunității unde se află școala. Toți acești indicatori, adunați, constituie IRSE (indicele de risc socio-educațional).
Pentru acest studiu au fost analizate 4.158 de școli cu personalitate juridică, adică aproape 90% din totalul unităților de învățământ de stat. Celelalte școli nu au fost incluse în analiză, întrucât nu au datele complete în SIIR (Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România) – cea mai importantă bază de date a sistemului educațional.
Human Catalyst, asociație dedicată echității în educației – focusată pe copiii din medii vulnerabile, a realizat și o hartă interactivă cu un clasament al școlilor vulnerabile din fiecare județ și din municipiul București (cei care vor să aibă acces la hartă și la studiu trebuie să-și facă un cont de utilizator, gratuit).
Harta arată că unitățile școlare defavorizate sunt concentrate în Regiunea Nord‑Est (Vaslui, Iași, Galați) și în zonele în care sunt prezente comunități mari de romi (în special în Regiunea de Centru).
„Cele mai defavorizate unități de învățământ, la nivel de județ, având în vedere toți indicatorii IRSE se află în Covasna, Vaslui, Mureș, Călărași și Tulcea.“ – Raport Human Catalyst
Citește mai multe pe Scoala9