Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România (UCDMR) consideră inacceptabilă prevederea din Ordonanţa Guvernului nr. 9, din 23 august 2018, potrivit căreia în învăţământul primar, la clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, orele de Limba şi literatura română vor fi predate de profesori cu studii superioare de specialitate şi nu de învăţători.
Într-o luare de poziţie transmisă AGERPRES, UCDMR precizează că această reglementare afectează 3.000 de învăţători de la şcolile şi clasele cu predare în limba maghiară şi 52.000 de copii şi subliniază că modificarea, introdusă cu zece zile înainte de începerea şcolii, „produce o schimbare radicală, neaşteptată, nefondată, decisă autoritar, fără consultare publică sau de specialitate”.
UCDMR susţine faptul că învăţătorii au studiat şi şi-au dobândit dreptul de a preda limba română, iar această modificare „pune la îndoială, fără nicio justificare raţională, competenţele lingvistice şi profesionale de care au dat dovadă, până în prezent, în predarea limbii române”.
De asemenea, în luarea de poziţie se mai arată că învăţătorii au urmat o serie de cursuri de formare, care s-au axat pe problematica predării limbii române ca limbă nematernă, s-au implicat în realizarea noilor programe şcolare pentru predarea limbii române şi au elaborat manuale de limba română pentru clasele primare, care au fost declarate câştigătoare de Ministerul Educaţiei Naţionale.
Totodată, se precizează faptul că profesorii de limba română care ar urma să predea la ciclul primar din şcolile minorităţilor au studiat didactica predării limbii române pentru gimnaziu şi liceu şi „nu sunt specialişti în predarea limbii române ca limbă nematernă (aşa cum prevăd programele şcolare), la clasele primare, mai ales la secţia maghiară”.
UCDMR consideră că predarea limbii române la clasele primare este eficientă, lucru demonstrat de rezultatele bune ale evaluărilor naţionale la limba română, la clasele a II-a şi a IV-a, în şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară.
„Prin urmare, nu înţelegem raţionamentul înlocuirii profesorilor pentru învăţământul primar la orele de limba română cu alţi profesori care au specializare în predarea la clasele gimnaziale şi liceale”, se arată în documentul citat.
Referitor la rezultatele nesatisfăcătoare la limba română, obţinute în unele judeţe de elevii maghiari la Evaluarea Naţională sau examenul de bacalaureat, UCDMR susţine că acestea nu pot fi puse pe seama învăţătorilor de la ciclul primar şi nu pot fi generalizate la nivel naţional.
„Cauza acestor rezultate pot fi programele şcolare şi manualele învechite la ciclul gimnazial şi liceal şi faptul că cerinţele la examene sunt unitare pentru elevii de la secţia maghiară şi elevii vorbitori nativi de limba română. Suntem convinşi că noile programe de învăţământ care în acest an şcolar vor fi introduse la clasa a VI-a şi ulterior şi la clasele mai mari, care prevăd învăţarea limbii române ca limbă nematernă, pe baza modelului comunicativ-funcţional, vor eficientiza procesul de însuşire a limbii române de către elevi, vor optimiza performanţele la examene”, susţine asociaţia profesională a cadrelor didactice maghiare.
În finalul luării de poziţie, UCDMR solicită anularea prevederii respective, despre care spune că este în defavoarea copiilor.
„Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România dezaprobă această prevedere a OUG, o consideră nechibzuită, iraţională, autoritară şi ilegală. Totodată nu suntem de acord să se ia o asemenea decizie radicală fără nicio consultare prealabilă, fără o perspectivă strategică, adusă în defavoarea elevilor de la ciclul primar. Nu putem accepta ca 3.000 de profesori pentru învăţământul primar şi 52.000 de copii să devină victime ale unor experimente ale căror rezultate sunt îndoielnice şi incerte. Solicităm să fie respectate competenţele profesionale dobândite de cadrele didactice care predau la ciclul primar şi care au fost atestate de diplomele instituţiilor de învăţământ de stat”, se arată în documentul menţionat.
Prevederea din Ordonanţa Guvernului nr. 9 a stârnit nemulţumirea părinţilor şi cadrelor didactice din şcolile cu predare în limba maghiară din zonă. O asociaţie a părinţilor maghiari din Târgu Mureş a lansat luni o petiţie online pentru revocarea ordonanţei, care a strâns peste 5.000 de semnături, iar în mai multe şcoli a fost declanşată greva japoneză, dascălii venind la ore cu banderole albe pe braţ.
Ministrul Educaţiei, Valentin Popa, a declarat luni, în Harghita, după ce a participat la deschiderea anului de învăţământ la Şcoala Gimnazială „Marton Aron”, din Sândominic, unde avea loc un astfel de protest, că a luat această decizie după ce a primit mai multe solicitări din ţară şi străinătate pentru a lua măsuri ca elevii aparţinând minorităţilor naţionale să înveţe mai bine limba statului.
„Articolul respectiv a fost introdus, practic, după multiple solicitări ale ambasadorilor, ale miniştrilor Educaţiei, ale comisarului european Navracsic pentru Educaţie, ale Înaltului Comisar pentru minorităţi, care mi-au solicitat în repetate rânduri să iau măsuri pentru ca elevii care învaţă în limbile minorităţilor să înveţe mai bine limba statului. Ştim cu toţii că, nu de mult timp, chiar preşedintele CJ Harghita a emis un comunicat în care ne-a transmis că a depus o plângere la CNCD pentru că Ministerul nu face nimic pentru ca elevii respectivi să înveţe mai bine limba română. Şi iată că ne-am străduit, în urma acestor demersuri multiple, să asigurăm şi manuale mult mai multe, cu mult mai multe decât în oricare alt an şi vom continua să asigurăm manuale, cu siguranţă împreună vom lucra şi la programă şi vom îmbunătăţi în timp şi manualele”, a spus Valentin Popa.
El a punctat că, din punct de vedere al resursei umane, acest articol din ordonanţa Guvernului nu diminuează numărul de personal şi nu afectează normele didactice, iar învăţătorii nu sunt eliminaţi din procesul de predare al limbii române, însă au prioritate specialiştii. AGERPRES
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.