Banii și-au pus amprenta pe numărul și calitatea trupelor invitate să concerteze la cel mai bun festival cultural din România
Încă de miercuri, din neoficiala zi zero, lumea a început să se strângă pe malul Mureșului ca într-un furnicar. Porțile de acces erau de acum montate și funcționale, cozile la bilete la fel, iar peninsularii cu rucsacurile-n spinare începeau să pună stăpânire pe zona destinată corturilor. Începea a zecea ediție a celui mai important festival de muzică din România – Peninsula, care anul trecut a primit și distincția de cel mai bun festival cultural din România. Asta spune multe despre diferențele dintre Peninsula și celelalte festivaluri de muzică din țară, care suferă încă la organizare și programe alternative. De 10 ani, la Tîrgu-Mureș, o echipă de management maghiară, cu know-how importat de la Sziget, unul din cele mai mari festivaluri din Europa, a arătat că se poate și altfel, se poate mai bine.
Ediția din acest…
…an a început sub semnul evident al austerității. După 2010 și 2011 în care la Peninsula trebuia să fugi de la o scenă la alta ca să prinzi toate concertele bune, anul acesta și calitatea și cantitatea au scăzut. La scena mare, de pildă, în ultimele două zile au fost programate doar câte trei concerte. La cortul pentru muzică alternativă și una din scenele deschise, în prima zi nu a fost programat niciun concert. Așadar, era evident că austeritatea a ajuns și la buzunarele organizatorilor Peninsula. La conferința de presă de deschidere, directorul festivalului Bodor László recunoștea acest lucru spunând că bugetul de anul acesta a fost doar de 700.000 de euro. Ca să vă faceți o imagine, în anii trecuți aproape ajunsese la dublul celui de acum. Pe de altă parte, și prețul biletelor a fost coborât tot la jumătate față de anul trecut.
Ziua întâi…
…a fost totuși una din cele mai bune prime zile din istoria Peninsulei. 17.000 de oameni au fost înregistrați, ceea ce, pentru prima zi, reprezintă un record al evenimentului. Motivul a fost un program bine închegat de rock la scena mare, unde s-au succedat Defender, Zdob și Zdub, Republic, pentru ca la final să vină rândul unei trupe din rândul capetelor de afiș: The Straits. Fără legendarul Mark Knopfler, trupa a arătat că nu e departe de ceea ce reușea Dire Straits în vremurile bune și a reușit să adune mii de oameni. Tot în ziua întâi, dar la scena Kiss Terrace, a mixat și Sister Bliss, care a început cu o oră întârziere, dar a venit cu un DJ set Faithless, ușor comercial, dar care a prins foarte bine la public.
Ziua a doua…
…a fost un gulyas muzical savuros, în care ingredientele au venit din cele mai variate stiluri. De pildă, pe scena mare a urcat și rockerii autohtoni de la Vița de Vie, dar și rapperul britanic Tinie Tempah. La fel, la a doua scenă ca mărime, Kiss Terrace, unde au început nemții originari din Ucraina de la Rotfront, care au jonglat între reggae și ska, pentru ca mai apoi seara să fie încheiată în cel mai pur dubstep englezesc livrat de DJ-ul și producătorul Emalkay. Pe scena Ciuc Stage ceva mai multă lume s-a strâns la Travka, programați însă devreme, așadar cu publicul rărit de caniculă și la unul din greii muzici blues din România, Mike Godoroja, însoțit de trupa The Blue Spirit, cu care cântă de cele mai multe ori. La cortul cu muzică electronică vineri a fost programat și concertul unui alt cap de afiș din acest an, DJ-ul german Timo Maas.
Ziua a treia…
…a început la scena mare cu concertul Vama, care a reușit încă o dată să strângă public numeros, în ciuda programării concertului relativ devreme. A fost doar o încălzire pentru N.O.H.A. (Noise Of Human Art), o trupă care revine la Peninsula după primirea foarte caldă de care s-a bucurat anul trecut. Plini de viață și cu o voce superbă a solistei, au reușit din nou un concert bun. Finalul zilei i-a aparținut lui Ákos, unul din cei mai buni performeri maghiari de muzică pop, care din 1993 încoace a reușit să scoată câteva zeci de albume de muzică. La Kiss Terace, New Model Army au venit să țină o lecție de rock pur-sânge britanic de cea mai bună calitate. Au început cu un public destul de restrâns pentru o formație care era anunțată printre capetele de afiș și abia către final s-a mai umplut în fața scenei. În schimb, prestația a fost impecabilă. Netsky a închis seara cu o sesiune de drum and bass plină de energie. La cortul cu muzică electronică a fost nebunie de cel puțin două ori în acea noapte. Gojira și Planet H au deschis seara într-un mod absolut remarcabil, umplând rapid cortul, pentru ca la ora 1 să ajungă să vibreze din toate încheieturile, la propriu, la tradiționala prestație Șuie Paparude. Formația reușește anual să ofere la Peninsula concerte memorabile, finalizate de regulă cu 2-3 bisuri la care formația este chemată înapoi cu un tropăit sincronizat al publicului, care creează o atmosferă realmente unică. La finalul zilei, „contorul” oficial al organizatorilor indica 24.000 de vizitatori.
Ultima zi…
…a fost văduvită de anularea concertelor ATB și Josh Gallahan. Vestea a venit încă de sâmbătă, fiind anunțată de organizatori, cu scuzele de rigoare și promisiunea de returnare a banilor pentru cei care și-au achiziționat bilete de o zi, special pentru ATB. În locul lor au fost aduși ceva mai puțin cunoscuții Myon&Shane 54. Tot în această ultimă zi au concertat și unul din cele mai sonore nume de anul acesta, formația de black metal finlandeză Children of Bodom, francezii de la Babylon Circus, trupa de progressive metal Subscribe, dar și românii de la Shukar Collective, unul din cele mai proaspete proiecte muzicale, care aduce muzica țigănească tradițională pe ritmuri electro.
Una peste alta, n-a fost una din cele mai bune ediții Peninsula de până acum, deși poate merita, având în vedere că a fost cea cu numărul 10. A fost o ediție pusă sub semnul austerității, care s-a văzut cel mai bine la numărul și calitatea trupelor invitate să concerteze. Pe de altă parte, Peninsula încă își păstrează acea atmosferă care se pare că prinde foarte bine la public. Potrivit cercetărilor sociologice făcute de organizatori, aproximativ 60% din participanții de acest an sunt persoane care au mai fost la Peninsula. Așadar, există un nucleu de public deja fidelizat, care iată că a revenit la Peninsula în ciuda dificultăților din acest an.
Cătălin Hegheș