Angajații Direcției Județene de Evidența Persoanelor Mureș au reușit inventarierea a 2.238.981 de acte de stare civilă, din arhivele din 1921 până în prezent, în cadrul unui proiect european accesat de autoritatea centrală care urmărește implementarea sistemului informatic integrat de emitere a actelor de stare civilă, Mureșul fiind județ pilot în acest sens.
Codruța Sava, director executiv la Direcția Județeană de Evidența Persoanelor Mureș, a declarat, într-un interviu acordat Punctul și Radio Son, că prin acest proiect, într-o primă etapă se urmărește digitizarea tuturor actelor de stare civilă care sunt deținute la nivelul Direcțiilor Județene de Evidență a Persoanelor, din perioada 1921 și până în prezent. Este vorba de toate actele existente, de naștere, căsătorie și deces, proiectul prevăzând scanarea fiecărui act de stare civilă, implementarea într-un sistem informatic și utilizarea și valorificarea acestora, ulterior, în activitatea ofițerilor de stare civilă.
Termenul stabilit pentru inventarierea actelor de stare civilă care există în arhiva fiecărei instituții județene – câte acte sunt, de ce fel sunt, particularitățile fiecărui act, fie că e vorba de documente de adopție, căsătorie, naștere, transcrieri, acte tardive, reconstituiri de acte – este 30 martie, însă DJEP Mureș a reușit să termine în luna ianuarie, printr-o “muncă titanică”, a arătat Sava.
“Să vă imaginați că fiecare registru care conține acte de stare civilă conține între 50 și 200 de file, pe fiecare filă existând o înregistrare, iar pe marginea fiecărei înregistrări este un spațiu unde se operează mențiuni – la data de s-a încheiat căsătoria cu numitul; la data de, a decedat; la data de, s-a produs divorțul. Deci pe fiecare act există și mențiuni, în funcție de evenimentele care au avut loc în viața persoanei care este înregistrată la acel act. Fiecare filă va fi scanată și introdusă într-un program informatic. Noi am reușit să finalizăm această activitate înaintea termenului stabilit de la nivel central, în luna ianuarie am finalizat printr-un efort susținut al tuturor colegilor mei și am inventariat un număr de 2.238.981 de acte de stare civilă, care se află în 9.669 de registre. A fost o muncă titanică, aș putea spune, dar atâta timp cât știm că această muncă a noastră va duce la progres și la ușurința verificării unor acte și operării în conținutul lor a modificărilor care intervin, ne vom face datoria – și ne-am făcut-o cu drag”, a spus Sava.
Potrivit acesteia, din câte cunoaște, după 30 martie, autoritatea centrală va desfășura o licitație în vederea scanării actelor pe care toate județele le-au inventariat până la termenul stabilit. În final, prin acest proiect, se va realiza o eficientizare, prin scurtarea timpului de soluționare a cererilor care vin de la cetățeni, legate de aceste documente de stare civilă.
“Obiectivul final este informatizarea și eliberarea documentelor fără a mai apela la registre. Introducând niște criterii de căutare ale persoanei, probabil după numărul actului (…) se va face identificarea mult mai ușoară a persoanei, ceea ce va scădea numărul minutelor de așteptare în fața lucrătorilor, vor fi oferite servicii de calitate și toate cererile se vor putea soluționa mai repede decât acum. În prezent, când se prezintă un cetățean, trebuie scos regstrul din arhivă, căutată fila unde a fost înregistrat, identificată persoana, durează”, a precizat Sava.