Podul timpului peste râul Mureș

Podul timpului peste râul Mureș

 

Podul peste râul Mureș, care duce spre cartierul Unirii, a fost dat în folosință în anul 1982, având  lungimea totală de 321,42 m şi fiind compus din trei tronsoane principale.

În urmă cu mai multe luni, Primăria Tîrgu Mureș și Guvernul României au semnat un contract în valoare de peste cinci milioane de euro pentru reparația capitală a Podului Mureș. Finanțarea se face prin programul PNDL II. Durata de realizare a proiectului: 12 luni pentru proiectare și organizarea procedurii de licitație publică; 24 de luni pentru realizarea propriu-zisă a investiției!

Deci doi ani pentru reabilitarea unui pod de 321 de metri lungime, cu patru benzi de circulație.

Să vedem câteva date…

Acum mai bine de 2.000 de ani! Podul lui Traian, construit de arhitectul Apolodor din Damasc, a fost realizat în doi ani, între primăvara anului 103 și primăvara anului 105, la est de Porțile de Fier. Podul măsura 1.135 de metri lungime, legând castrul Pontes de pe malul sudic de castrul Drobeta, pe malul nordic. Podul avea aproximativ 18 metri în înălțime și 12 în lățime. Deci, acum 2.000 de ani, un pod cu o lungime de peste 3 ori mai mare decât a podului din Tîrgu Mureș a fost construit în același interval de timp în care se dorește reabilitarea podului în secolul XXI!

În 1895 a fost inaugurat podul de la Cernavodă, proiectat şi construit de Anghel Saligny, la acea vreme cel mai lung pod din Europa – 2.632 metri. Acesta a fost construit între 1890 şi 1895 pentru a asigura legătura feroviară între Bucureşti şi Constanţa. Podul se află la 30 m peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. Vorbim de aproximativ cinci ani de construcție pentru un pod de 8 ori mai lung decât podul dinspre cartierul Unirii, dar realizat acum mai bine de 120 de ani!

În 2018, China a inaugurat cel mai lung pod maritim din lume, care leagă Hong-Kong, Macao și China. Construcția de 55 de kilometri, de 171 de ori mai lungă decât podul târgumureșean, a fost realizată în 7 ani (și cuprinde șase benzi, patru tuneluri și patru insule artificiale)!

Podul Golden Gate, situat în partea de vest a Statelor Unite în statul California, a fost inaugurat în 1937 și leagă orașul San Francisco de orașul Sausalito. Podul, care are o lungime totală de 2.737 m, a devenit celebru prin faptul că a fost prima construcție uriașă suspendată la peste 150 m deasupra nivelului apei și are șase benzi de circulație. Construcția a durat 4 ani (este de peste 8 ori mai lungă decât podul din Tîrgu Mureș și a fost realizată acum 81 de ani)!

Podul Öresund, cel mai lung din Europa, este un pod-tunel feroviar și rutier peste strâmtoarea Öresund. Podul are o lungime de aproape 8 km de pe malul Suediei către insula artificială Pepparholm, care se află în mijlocul strâmtorii. De pe această insulă drumul continuă prin tunel 4 kilometri către insula daneză Amager. Construcția celui mai lung pod din Europa, de 25 de ori mai lung decât podul peste Mureș, a durat 4 ani!

Fără alte comentarii…

 

Titi Dălălău