Punctul de lucru al Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Horea” al județului Mureș din zona Azomureș care a fost deschis în 31 martie și-a dovedit deja eficiența, prin reducerea timpului de intervenție, dar și numărul de intevenții – aproape 200 în luna aprilie. Mai multe despre acest subiect, dar și despre planurile legate de acest punct de lucru, în interviul de mai jos, acordat de colonelul Călin Handrea, comandantul ISU Mureș, pentru Punctul și Radio Son.
Reporter: Punctul din zona Azomureș funcționează de o lună și jumătate, cu ce rezultate?
Călin Handrea.: Da, e deschis de o lună și jumătate, din 31 martie mai exact. Inițiativa deschiderii unui punct de lucru în zona respectivă, în zona Azomureș-Promenada există mai demult, noi am mai avut tentative de a deschide în zona respectivă, pentru că timpul de răspuns, din centrul municipiului Târgu Mureș și până în zona respectivă era undeva între 10-15, chiar 20 de minute în perioadele aglomerate, cu girofar. Într-o primă fază am dus acolo un echipaj de prim-ajutor, care a fost preluat din zona centrală și urmează ca prin toamnă, să sperăm, dacă nu, în primăvară, să ducem și echipaj de stingere. Partea de centru oricum era acoperită, pentru că există pe zona centrală echipajul de terapie intensivă, există Serviciul Județean de Ambulanță, care e relativ aproape, mai avem un echipaj de prim-ajutor care e în Tudor și acoperă acea zonă, deci ceea ce era descoperit din punct de vedere al intervenției medicale era chiar această zonă de care vorbim, care în unele zile, weekenduri, sărbători, e foarte aglomerată. Rezultatele cele mai mari sunt reducerea timpului de răspuns – încă nu am făcut o evaluare exactă, dar dacă vă spuneam că din centru și până acolo făceam cam 12 minute, înseamnă că am redus acest timp de răspuns și bineînțeles persoanele care sunt în zonă beneficiază de servicii medicale de urgență mult mai rapid decât ar fi beneficiat până acum. Spuneam, zona centrală a rămas cu toate astea acoperită din punct de vedere al răspunsului și mai există și echipaj de medic de urgență care e la Spitalul Județean. Deci aproape că am acoperit municipiul Târgu Mureș, din acest punct de vedere. Probabil că s-ar mai impune undeva peste râul Mureș, zona Unirii, dar deocamdată nu vorbim despre acest lucru, pentru că nici echipaje nu mai avem, ca și personal vorbesc, și nici autospeciale de intervenție.
R: În zona Promenada-Azomureș e și circulația mare, cum stați, ca număr de intervenții, după o lună și jumătate?
C.H.: În luna aprilie au fost 199 de intervenții și în această lună, mai, deocamdată 60. Deci media se menține pe echipajul respectiv, probabil ușor crescută, dar cam aceasta e media, deci nu s-a modificat ca și număr de intervenții semnificativ. Vă spuneam, cea mai mare realizare e reducerea timpului de răspuns. În echipaj sunt 3 oameni, echipajele de prim-ajutor funcționează cu 3 oameni, specializați ca și paramedici, toți în sunt subofițeri ai noștri, lucrează 24 cu 48 (de ore, n.r.), din cadrul Detașamentului de pompieri Târgu Mureș sunt toți.
R: Și ca zonă de acoperire?
C.H.: Acuma, noi avem cât de cât un raion de intervenție bine stabilit, dar în situația în care, știu eu, o zonă rămâne descoperită, ambulanța respectivă poate să intervină până înspre Iernut sau Ogra sau pe partea cealaltă merge la Ungheni, Cerghizel etc. Deci nu e, pentru echipajele de prim-ajutor nu e o zonă foarte bine definită. În funcție de celelalte echipaje și disponibilitatea lor.
R: Și dacă e ceva mai mare, pot să ceară spijin.
C.H.: În sprijin, sigur că da. Oricum, se asigură sprijin, se asigură prima intervenție, după care, dacă e un accident mare, pentru că vorbim și de intrarea pe autostradă, pot fi inclusiv autospeciale de transport victime multiple, care pleacă din zona centrală înspre locul evenimentului.
R: Spuneați că aveți și alte planuri pentru punctul de lucru respectiv, ce alte planuri și de când?
C.H.: Având în vedere poziționarea potrivită la intrarea pe autostradă, unde preconizăm o afluență mare de autovehicule și posibile, bineînțeles, accidente, noi ne gândim să ducem și o autospecială de stingere, cu modul de descarcerare, care să asigure atât intervenția pentru stingere în zona respectivă, cât și intervenția pentru descarcerare. Bineînțeles, împreună cu Ambulanța, care deja există la punctul de lucru Azomureș.
R: Ce ar însemna asta ca oameni, ca logistică și de când?
C.H.: Pe lângă echipajul de prim-ajutor, ar mai însemna un echipaj de stingere cu modul de descarcerare încă 4 oameni cel puțin. De când? Încercăm din toamnă, în situația în care vom avea autospeciala respectivă, pentru că n-o avem în dotare, sau, dacă nu, în anul viitor, la început. La Azomureș există spațiu creat pentru echipaj, va fi și garajul pentru autospeciala respectivă și, vă spuneam, sperăm din toamnă sau cel târziu anul viitor. Va fi un punct de lucru similar celor pe care le avem în alte localități – Sovata, Râciu, Deda sau Luduș.
R: Vă mulțumesc.