În 22 aprilie a fost emis ordinul de ministru privind instrucțiunile pentru crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare on-line. Documentul precizează măsuri specifice pentru desfășurarea procesului de învățare on-line din învățământul preuniversitar.
Reprezentanții elevilor, al părinților, precum și mulți profesori au susținut că învățământul online este o proiecție pentru viitor, invocând motive cum ar fi faptul că predarea online va produce discriminare, existând elevi care nu au dispozitive sau/și acces la internet, orele remediale se fac doar pe hârtie nu și în practică, predarea online nu poate înlocui interacțiunea reală, nu toți profesorii știu să predea online, programul prin care părinții ar putea cumpăra un calculator este inaccesibil, o parte din părinți ar fi în situația în care trebuie să aleagă cărui copil din familie îi facilitează accesul la educație și lista poate continua.
Am întrebat managerii celor trei licee din Reghin care este părerea lor despre educația online, cum s-au descurcat în aceste zile, care sunt problemele cu care se confruntă.
- ”În cadrul Liceului Tehnologic ”Lucian Blaga” din Reghin școala online s-a desfășurat ținând cont de prevederile Ministerului Educației și Cercetării, respectiv ale Inspectoratului Școlar Județean Mureș. Trecerea de la învățarea față în față la învățarea online nu a fost ușoară nici pentru profesori, nici pentru elevi, reprezentând o provocare tocmai pentru că implica o reconsiderare a modului în care eram obișnuiți să interacționăm unii cu ceilalți. Din această cauză, acomodarea cu această modalitate de comunicare a fost treptată, graduală, evoluția fiind vizibilă de la o zi la alta.
- Începând cu 22 aprilie, odată cu încheierea vacanței de primăvară, învățarea online a devenit obligatorie, acolo unde există condițiile necesare pentru desfășurarea acesteia. În pregătirea unei platforme de învățare care să fie folosită în mod unitar de către cadrele didactice din cadrul liceului nostru, profesorii au folosit mai multe modalități de interacțiune cu elevii: de la simpla comunicare pe grupuri de whatsup și facebook până la folosirea unor mijloace mai complexe precum ZOOM, Google Classroom sau Microsoft Teams care permit și interacțiunea video cu elevii.
- În general, atitudinea elevilor față de această formă de învățare a fost una pozitivă, mai ales că implica folosirea dispozitivelor electronice cu care ei sunt foarte familiarizați. Prezența lor la aceste activități ajunge să fie, în unele situații și de 100%, ținând cont și de condițiile excepționale în care ne aflăm – izolați la domiciliu. Cu toate acestea, nu toți elevii au mijloacele necesare pentru a participa la orele online, așa cum nu toți elevii se raportează responsabil la actul de învățare, fie online, fie față în față.
- Din punctul de vedere al profesorilor, părerile sunt destul de divizate. Sunt cadre didactice care înțeleg rostul și utilitatea acestor activități, reușind să valorifice potențialul acestei forme de învățare, precum și profesori care consideră că nu este o formă veritabilă prin care pot să-și manifeste potențialul de educare a elevilor. Dincolo de aceste aspecte, o certitudine este faptul că nu am fost pregătiți pentru o astfel de abordare a învățării (existând prea puține formări ale cadrelor didactice în această direcție) și că este necesar un timp pentru ca toți factorii implicați în acest proces educativ să înțeleagă potențialul pe care îl are învățarea online.
- Din punctul meu de vedere, ținând cont și de feedback-ul profesorilor, elevilor și părinților, învătarea online în cadrul Liceului Tehnologic Lucian Blaga poate suferi îmbunătățiri în sensul unei abordări mai unitare, în speță folosirea unei singure platforme de învățare, fapt care sperăm să se întâmple cât mai curând, acest proces fiind în curs de realizare”– director, prof. Costel Ababei.
- ”În contextul situației cu care ne confruntăm în ultimele luni, am fost nevoiți să ne schimbăm modul de viață. La fel ca toate celelalte domenii și sitemul de învățământ a fost grav afectat.
- Având în vedere situația creată de suspendarea pe termen lung a cursurilor, în contextul limitării consecințelor sau efectelor negative create de această pandemie cât și incertitudinea a ceea ce va urma în perioada următoare, unitățile de învățământ au fost nevoite să adopte măsuri pentru ca beneficiarii primari – elevii- să poată continua activitățile didactice. Befeciarii secundari- părinții, terțiari- comunitatea- au fost informați în parmanență asupra modalităților de lucru.
- Din multitudinea de oferte pentru programe de predare on-line, fiecare profesor din cadrul Liceului Tehnologic ”Ioan Bojor,” a ales pe cea care a considerat-o mai eficientă și mai accesibilă pentru elevii noștri, ținând cont că 70% din ei sunt din mediul rural.
- Astfel platformele folosite sunt următoarele: Zoom, Google Classroom, fișele de lucru au fost trimise prin e-mail, WhatsApp, Facebook Messenger, Site-ul liceului. Elevii au fost informați despre cursurile predate la programele de televiziune locală cât și al televiziunii naționale, Domnul profesor Daniel Aștilean predând săptămânal lecții de fizică la Ardeal TV.
- Conducerea Liceului Tehnologic Ioan Bojor mulțumește profesorilor, angajaților, elevilor și părinților pentru cooperare și răbdarea de care au dat dovadă în această perioadă dificilă prin care trecem”- director, prof. Alexandrina Lupescu.
- ”Închiderea școlilor nu a însemnat și suspendarea cursurilor pentru elevii de la Liceul Tehnologic Petru Maior, din Reghin, deoarece lecțiile au fost mutate integral în mediul online, ca urmare a măsurilor luate de autoritățile române în contextul pandemiei de coronavirus.
- Retorica din aceste zile cu privire la ce se întâmplă cu școala a urmat câteva fire narative clasice: pe de-o parte, cursurile online care există, dar lipsesc din anumite motive specifice, iar redeschiderea școlilor, însă ar trebui să respecte niște reguli de distanțare socială.
- A fost o măsură adoptată forțat, fără să aibă, însă, în prealabil, pregătirea necesară. S-a stabilit aplicarea acesteia imediat, cu toate că nu exista fondul necesar desfășurării orelor așa cum se așteaptă elevii, profesorii și părinții. Profesorii au fost forțați să își descarce platforme, să utilizeze tot ceea ce cunosc și săînvețe, cât de curând posibil să comunice cu elevii. Consider că adaptarea s-a efectuat, dar rezultatul nu e cel dorit. Elevii nu pot fi obligați să participe, iar unii, chiar dacă participă, nu au atitudinea potrivită orelor. Cred că iau totul prea ușor în aceasta privință. Apar în platforma de tip Zoom, de exemplu, ca și cum ar vorbi cu o ruda, cu un prieten, se plimbă cu telefonul prin casă pentru a arată cadrului didactic cum îi arată locuința, spre a stârni hazul colegilor. Ba, de multe ori, participa la ore tolăniți în pat, se amuză pe seama celorlalte persoane cu care locuiesc…
- În aceste condiții educația nu se poate realiza. Poate doar socializarea. Pe de altă parte, părinții sunt obligați să asigure copiilor mijloacele tehnice necesare, cu toate că uni dintre ei au posibilități financiare reduse …
Punctele tari ale,, școlii online”:
- asigură comunicarea și ajută la menținerea acesteia;
- facilitează transmiterea cunoștințelor, ușurează, pe de o parte, evaluarea, deoarece aceasta se poate face prin platformele utilizate;
- se pot folosi diverse materiale publicate online, care se transmit elevilor mult mai ușor;
- se poate da mai ușor un feedback în momentul activității online.
Puncte slabe:
- se mărește timpul petrecut în fata diferitelor ecrane;
- nu toți elevii au acces la tehnologie;
- chiar și cei care au acces nu pot fi stimulați să ia parte la toate activitățile, deși li s-a amintit obligativitatea participării;
- stârnește reacții diferite din partea unor părinți, tocmai datorită faptului că se simt forțați să asigure tehnologia necesară;
- creează nemulțumiri în cazul elevilor care, deși nu sunt la școală, trebuie sa se trezească devreme pentru a participa la activități
Deci… Școala online este o forma fără fond... A fost adoptată forțat forma, dar nu s-a creat fondul!
În acest context propunerea mea este ca unul dintre cele două ministere, Ministerul Educației și Cercetării sau Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației să acceseze un proiect/program cu fonduri europene astfel încât:
- să doteze unitățile școlare cu terminale (laptop sau tablete sau desktop) pentru fiecare elev și cadru didactic din unitatea de învățământ. Iar aceste dotări sa fie administrate de școală și nu de părinți;
- participarea la perfecționare a cadrelor didactice pentru acest mod de predare;
- crearea la nivelul fiecărui județ a unei platforme ( dar nu aceeași la nivel național) pentru activitățile și învățarea la distanță astfel încât Inspectoratele Școlare să poată monitoriza mult mai ușor unitățile de învățământ în acea perioada, iar Ministerul poate monitoriza la rândul lui Inspectoratele Școlare, raportările se fac în mod unitar la nivelul fiecărui județ”-director, prof.Ioan Valer Marcu.
GRAMA IMOLA