Deputatul USR de Mureș Lavinia Cosma a anunțat joi într-o conferință de presă că a depus la Parlament un proiect de lege prin care se incriminează etnobotanicele, prin modificarea și completarea Legii 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri și a Legii 194/2011 privind combaterea operațiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, altele decât cele prevăzute de acte normative în vigoare. Prin această propunere legislativă se dorește incriminarea produselor susceptibile de a avea efecte psihoactive, cum mai sunt denumite etnobotanicele, astfel încât să se introducă aceleași pedepse ca și în cazul consumului de droguri, a spus Cosma, subliniind că și acestea sunt periculoase.
“Am depus inițiativa legislativă cu privire la incriminarea așa-ziselor etnobotanice, ele de fapt se numesc produse susceptibile de a avea efecte psihoactive. Am început acest demers acum câteva luni, m-am întâlnit și am discutat cu foarte mulți părinți disperați pentru că copiii lor au ajuns în situații tragice – și char copii care ajunseseră să fie admiși la universități de prestigiu prin lume și-au ratat pur și simplu cariera, destinul, dacă vreți, pentru că au ajuns într-un anturaj nefavorabil și au ajuns să consume astfel de substanțe”, a declarat deputatul, potrivit căreia “pur și simplu mintea este prăjită de aceste substanțe”.
Cosma a arătat că în elaborarea acestui proiect de lege s-a consultat cu specialiști, în cadrul unui grup de lucru din care au făcut parte Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT), Direcția de Combatere a Criminalității Organizate (DCCO), Agenția Națională Antidrog (ANA), precum și alte instituții cu atribuții pe linia combaterii și prevenirii traficului și consumului de droguri. Aceștia vor fi prezenți în Parlament în momentul în care proiectul legislativ va fi pus în discuție. Cosma a arătat că nu se cunoaște exact amplitudinea fenomenului, dar cu cu siguranță cifrele sunt mult mai mari în realitate decât apar în statistici.
Potrivit acesteia, ințiativa a fost semnată de deputați din toate grupurile parlamentare. Inițiativa a fost depusă în urmă cu o zi la Senat, decizională fiind Camera Deputaților.
“Nu vrem să băgăm tinerii în pușcărie, cum poate s-ar putea înțelege, în primul rând sunt vizați cei care sunt traficanți. Pentru consumatori, și în varianta actuală, în propunerea pe care am făcut-o, există acea prevedere de amendă. Pedepsele sunt individualizate, fiecare instanță decide în fiecare caz în parte care este pedeapsa care se cuvine”, a spus Cosma.
Modificările propuse la Legea 143/2000 sunt următoarele:
- La articolul 1, litera a) se modifică se modifică și va avea următorul cuprins:
„a) substanțe aflate sub control național – drogurile, precursorii înscriși în tabelele-anexă nr. I-IV, care fac parte integrantă din prezenta lege și orice nouă substanță psihoactivă; tabelele pot fi modificate prin înscrierea unei noi plante sau substanțe, prin radierea unei plante sau substanțe ori prin transferarea acestora dintr-un tabel în altul, la propunerea ministrului sănătății sau a ministrului afacerilor interne, la un interval de 6 luni;”
- La articolul 1, litera b) se modifică se modifică și va avea următorul cuprins:
„b) droguri – plantele și substanţele stupefiante ori psihotrope sau amestecurile care conțin asemenea plante și substanțe, care fac obiectul Convenției Unice a Organizației Națiunilor Unite asupra stupefiantelor din 1961, astfel cum a fost modificată prin Protocolul din 1972, sau al Convenției Organizației Națiunilor Unite asupra substanțelor psihotrope din 1971, înscrise în tabelele nr. I-III;”
- La articolul 1, după litera d) se introduc două noi litere, lit. d1) şi d2), cu următorul cuprins:
„d1) substanță psihoactivă nouă – o substanță în formă pură sau într-un preparat, care nu face obiectul Convenției unice a Organizației Națiunilor Unite asupra stupefiantelor din 1961, astfel cum a fost modificată prin Protocolul din 1972, și nici al Convenției Organizației Națiunilor Unite asupra substanțelor psihotrope din 1971, dar poate prezenta riscuri pentru sănătate sau pentru societate similare cu cele prezentate de substanțele cuprinse în convențiile menționate;
d2) preparat – un amestec care conține una sau mai multe noi substanțe psihoactive.”
- Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, oferirea, punerea în vânzare, vânzarea, distribuirea, livrarea cu orice titlu, trimiterea, transportul, procurarea, cumpărarea, deținerea ori alte operațiuni privind circulația drogurilor de risc, fără drept, se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10 ani și interzicerea unor drepturi.
(2) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) au ca obiect droguri de mare risc, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 15 ani și interzicerea unor drepturi.”
- Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Introducerea sau scoaterea din țară, precum și importul ori exportul de droguri de risc, fără drept, se pedepsesc cu închisoare de la 5 la 15 ani și interzicerea unor drepturi.
(2) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) privesc droguri de mare risc, pedeapsa este închisoarea de la 10 la 20 ani și interzicerea unor drepturi.”
- Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Dacă faptele prevăzute la art. 2, 6-8 și 10 au avut ca urmare moartea victimei, pedeapsa este închisoarea de la 15 la 25 de ani și interzicerea unor drepturi.”
- La articolul 17 după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul conținut:
„Bunurile și mijloacele folosite la fabricarea ilicită a drogurilor, pot fi folosite în scop didactic, prin punerea lor la dispoziția unităților de pregătire a organelor de aplicare a legii, sau prin folosirea lor în campanii de conștientizare a riscurilor asociate consumului de droguri.”
- La articolul 19, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,În cazul săvârșirii infracțiunilor prevăzute la art. 4, procurorul dispune, în termen 5 zile de la efectuarea în continuare a urmăririi penale, cu consimţământul scris al consumatorului, evaluarea acestuia de către centrul de prevenire, evaluare și consiliere antidrog, în scopul includerii lui în circuitul integrat de asistență a persoanelor consumatoare de droguri.”
Modificările propuse la Legea 194/2011:
1. La articolul 1, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:
„b) operator – persoana fizică autorizată sau juridică care, coordonând direct ori prin interpuși, efectuează sau intenționează să efectueze operațiuni de fabricare, producer, tratare, sinteză, extracții, condiționare, distribuire, punere în vânzare, plasare pe piață, livrare, procurare, ambalare, transport, stocare-depozitare, manipulare sau orice altă activitate legală de import, export ori intermediere de produse, denumite în continuare operațiuni cu produse;”
2. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Fapta persoanei care, fără a deţine autorizaţie eliberată în condiţiile prezentei legi, efectuează, fără drept, operaţiuni cu produse ştiind că acestea sunt susceptibile de a avea efecte psihoactive constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai gravă.
(2) Fapta persoanei care, fără a deţine autorizaţie eliberată în condiţiile prezentei legi, efectuează, fără drept, operaţiuni cu produse despre care trebuia sau putea să prevadă că sunt susceptibile de a avea efecte psihoactive constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani.”
3. După articolul 16 se introduce un nou articol, art. 161, cu următorul cuprins:
„Deţinerea de produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, fără drept, în scop de consum propriu, constituie infracțiune și se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.”
4. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Fapta persoanei care, cu intenţie, efectuează fără drept operaţiuni cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, pretinzând sau disimulând că acestea sunt produse autorizate potrivit legii sau a căror comercializare este permisă de lege, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea unor drepturi, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai gravă.”
5. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Publicitatea făcută oricăror produse pretinzând în mod credibil că prin consum acestea produc efecte psihoactive constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani.” (EG)