Mai multe asociații din România au demarat recent un proiect pilot, prin care își propun să reducă numărul copiilor pasageri în mașini care devin victime ale accidentelor rutiere din pricina faptului că adulții nu îi securizează în scaunele speciale de mașină. Ana Măiță, președintele asociației Mame pentru Mame, care este implicată în acest proiect, a declarat, chiar în ziua declarată de ONU Ziua mondială a comemorării victimelor accidentelor rutiere – a treia duminică din luna noiembrie – că proiectul își propune conștientizarea părinților asupra riscurilor pentru copiii lor, în cazul în care nu au scaune speciale de mașină, deși legislația le impune, fie au, dar sunt necorespunzătoare.
“Obiectivul este unul foarte simplu: vrem să creștem gradul de siguranță al copiilor pasageri în mașini prin o mai bună implementare a legislației privind securizarea lor corespunzătoare în scaune speciale de mașină, corespunzătoare vârstei și dimensiunii lor. Este o realitate, din păcate, în România, copiii care sunt implicați în accidente rutiere, ca pasageri, transportați, fie de părinți, fie de bunici, fie de rude, bone etc., atunci când sunt implicați într-un accident vedem că sunt victime rănite grav sau care își pierd chiar viața din pricina faptului că, de cele mai multe ori, adulții care șofează sau care-i însoțesc în transportul cu mașina nu îi securizează în scaunele speciale de mașină”, a declarat Ana Măiță.
Proiectul, denumit “Copil iubit la bord”, are mesajul “Dacă îți iubești copilul, îl vei transporta în siguranță” și presupune avertizarea participanților la trafic care circulă cu copii în mașină fără astfel de scaune, fie cu ele nesecurizate corespunzător, mergând până la amendarea lor. El vizează și distribuirea de vouchere care să ajute părinții să achiziționeze scaunul de mașină și să-l schimbe în timp, ca să țină pasul cu creșterea copilului în vârstă și dimensiune. Este vorba de un program similar celui “Prima casă” – “Primul scaun de mașină pentru copilul meu”, a precizat Ana Măiță.
“Ar fi extraordinar să avem un proiect național, așa cum este proiectul Prima casă, să avem un astfel de proiect și pentru Primul scaun de mașină al copilului meu. Cred că copiii sunt cea mai prețioasă resursă pe care o are o societate și, dacă nu ne ocupăm în mod consecvent, prin toate politicile publice, de siguranța și de bunăstarea lor, cred că statul român nu are un viitor prea luminos“, a declarat ea.
Inițiatorii au convins să intre în acest proiect universități, autorități publice, poliția rutieră și poliția locală din Cluj, dar spun că sunt deschiși să îl facă și în alte județe și chiar să transforme în lege o astfel de inițiativă.
“În măsura în care și alte autorități locale, alte județe, vor fi interesate de acest proiect, noi suntem deschiși să-l facem și în alte județe, obiectivul nostru este să atingem cât mai multe județe din România. Suntem în prima fază a proiectului, noi acum facem curricula de formare pentru autorități, pentru poliția rutieră și poliția locală, incluisv traineri străini avem, care vor veni să predea, pentru că, repet, alte state au făcut deja astfel de proiecte, au transformat în politici publice astfel de inițiative, private, ale siocietății civile, și au rezultate excelente“, a arătat Măiță.
Potrivit aceleiași surse, este de lăudat faptul că autoritățile conștientizează importanța proiectului, al cărui impact va fi apoi măsurat, în dorința de a-l transforma într-un proiect de lege națională. Asociațiile și-au promovat proiectul cu studii care arătă o situație dramatică în ce privește numărul de accidente din România, dar și pierderile materiale pe care le presupun.
“În România, situația este absolut dramatică, pe de o parte din cauza infrastructurii defectuoase, a drumurilor, avem un număr enorm de accidente, cu un număr mare de victime, dintre care foarte mulți oameni nu sunt doar răniți, își pierd chiar viața. Sunt studii care arată cu ce procent este afectat bugetul țării noastre din pricina nu numai a daunelor materiale provocate de aceste accidente, nu numai prin prisma costurilor medicale care sunt necesare pentru o victimă din accidentele de circulație, dar și costurile generate efectiv de dispariția oamenilor din câmpul muncii, pentru că avem un număr mare de oameni tineri care pier în accidente rutiere în România. Ar trebui să fie o prioritate de stat. Dacă vedem cifrele și le înțelegem cu adevărat, asta ar trebui să fie o prioritate de stat, pentru că este un pericol de sănătate publică major în România, circulația pe drumurile publice”, a conchis Ana Măiță.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.