Impozitul specific va fi eliminat de la 1 ianuarie 2023, nu de la 1 august 2022, iar firmele care vor trebui să renunțe la impozitul specific nu vor mai fi obligate să treacă la impozitare în regim de microîntreprindere, prevede proiectul revizuit cu măsuri fiscale pregătit de Ministerul Finanțelor și obținut de Profit.ro.
De asemenea, taxarea câștigurilor din jocuri de noroc va fi mai puțin dură decât se intenționa inițial, cu 3% până la 10.000 de lei, 300 lei + 20% din ce trece de 10.000 de lei și 11.650 lei + 40% din ce trece peste 66.750 lei. O modificare majoră în ce privește regimul microîntreprinderilor – firma care va depăși plafonul de 500.000 de euro în cursul unui an sau va avea venituri din consultanță și management de peste 20% din total, va trece la impozit pe profit și nu va mai putea reveni niciodată regimul de impozitare pentru micro, prevede noul proiect. Raționamentul autorităților este că regimul microîntreprinderilor este gândit pentru a ajuta antreprenorii la început de drum, nu pentru a fi folosit în scop de optimizare fiscală, pentru a plăti taxe cât mai mici. De asemenea, este prevăzută o exceptare de la limita de 33% beneficii extrasalariale în cazul veniturile obținute din afara țării prin aplicarea clauzei de mobilitate, principalul beneficiar fiind sectorul transportului rutier de mărfuri.
Anterior, se intenționa impozitarea câștigurilor cu 10% până la 3.000 de lei, 300 lei + 20% din ce trece de 3.000 de lei, respectiv 1.700 lei + 40% din ce depășește 10.000 de lei. Proiectul de ordonanță este disponibil aici Asupra proiectului încă se lucrează și ar mai putea interveni modificări, dar ar putea ajunge în ședința Guvernului de vineri, cum se intenționa. Potrivit consultantului fiscal Cornel Grama, o serie de clarificări la impozitarea pentru microîntreprinderi înăspresc și mai mult condițiile pentru încadrare la acest regim fiscal. „La micro mi se pare mai drastic decât era. Au precizat ca la 1 ianuarie 2023 poți fi micro dacă la 31 decembrie 2022 ai sub 500.000 euro. Dacă ai depășit 500.000 euro în cursul anului 2023 intri la profit și nu mai poți reveni la micro deși scazi sub 500.000 euro în anii următori. Au prevăzut că în cazul unui contract suspendat dacă e mai mare de 30 zile suspendarea nu se consideră salariat în sensul de a fi micro și situația nu este înregistrată pentru prima dată în anul fiscal respectiv (sunt mai multe suspendari)”, a declarat consultantul fiscal Cornel Grama.
O altă modificare importantă prevede este că regimul micro va fi opțional de la început. Taxare mai puțin dură pentru câștigurile din jocuri de noroc În ce privește taxarea jocurilor de noroc, Ministerul Finanțelor a pregătit o variantă mai puțin dură pentru jucători, cărora le va aplica cote mai mici decât ce viza inițial, dar vrea acum să obțină prin taxe suplimentare 600 – 800 de milioane de lei de la companii (informația privind taxarea suplimentară a companiilor a fost obținută de Profit.ro separat de proiectul de ordonanță). Noua variantă de taxare a câștigurilor din jocuri de noroc Varianta pregătită anterior Taxarea în vigoare în prezent Impozitul specific unor activități va fi eliminat abia de la 1 ianuarie și nu vor mai fi restricții privind încadrarea acestor companii în sistem micro Proiectul anterior prevedea ca firmele din HoReCa care aplică în prezent sistemul de impozit specific să treacă la impozit în regim de microîntreprindere de la 1 august. Acum, în varianta revizuită a proiectului, ar urma să dispară impozitul specific de la 1 august, iar firmelor să nu le mai fie impus să aplice exclusiv impozitare în regim de microîntreprindere.
Se propune abrogarea, începând cu data de 1 ianuarie 2023, a prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, cu completările ulterioare. Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor Modificările sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor promovate prin proiectul de ordonanță sunt: aplicarea opțională a sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor: reducerea plafonului veniturilor obținute în anul precedent, de la 1 000 000 euro la 500 000 euro; pentru anul fiscal 2023, veniturile luate în calcul pentru stabilirea limitei de 500.000 euro, echivalentul în lei, precum și celelalte elemente care constituie baza impozabilă, sunt cele înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile la 31 decembrie 2022; instituirea condiției ca microîntreprinderea să aibă cel puțin un salariat, situație în care este necesară eliminarea cotei de impozitare de 3%; condiția referitoare la deținerea unui salariat se consideră îndeplinită numai dacă perioada de suspendare este mai mică de 30 zile, având în vedere faptul că, potrivit Codului muncii, suspendarea contractului individual de muncă are ca efect suspendarea prestării muncii de către salariat și a plății drepturilor de natură salarială de către angajator; pentru descurajarea unor practici de suspendare repetată a raporturilor de muncă, în cursul unui an fiscal, se propune limitarea la un singur caz de suspendare și pe o perioadă de cel mult 30 de zile pentru ca această condiție, referitoare la deținerea unui salariat, să fie considerată îndeplinită; instituirea unei condiții de deținere de titluri de participare de către același acționar/asociat la cel mult trei microîntreprinderi, în cazul acționarilor asociaților care dețin mai mult de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot; limitarea la 20% a veniturilor obținute din consultanță și management; excluderea din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor a persoanelor juridice care desfășoară activități: în domeniul bancar, în domeniul asigurărilor și reasigurărilor, al pieței de capital, inclusiv activități de intermediere în aceste domenii, în domeniul jocurilor de noroc, precum și a persoanelor juridice române care desfășoară activități de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol și gaze naturale; eliminarea posibilității de opțiune pentru aplicarea impozitului pe profit în situația în care erau îndeplinite condițiile legate de valoarea capitalului social și a numărului de salariați; menținerea cotei de impozitare de 1%; efectuarea unor corelări tehnice pentru integrarea noilor condiții de încadrare în regulile fiscale în vigoare;