Istoria catolicismului: pe urmele lui Ladislau, regele cavaler.
Pornind din Cetatea Oradea, ne întoarcem acum o mie de ani, în timpurile regelui Ladislau, un simbol al creștinismului și cavalerismului. În bisericile vechi, la început catolice, acum unitariene sau reformate, zidurile ascund bucăți de legendă pictate sub zugrăveli: fresce de bătălie sau epifanii ale monarhului canonizat, acoperite auster de reformă.
Pe urmele regelui cavaler înțelegem un capitol legendar al istoriei maghiare, de la idealurile cavalerești din Europa catolică a începutului de mileniu până la transformarea adusă de protestantism acum cinci sute de ani.
Biserica gotică a așezării, ascunsă la poalele munților Ciucului, este construită pe fundații romanice și se remarcă nu doar prin ornamentele circulare și felul în care e construită sacristia, ci și pentru picturile murale gotice conservate. Documentele medievale menționează biserica satului pentru prima dată în anul 1583. Ea a fost reconstruită de mai multe ori, forma actuală datând de la mijlocul secolului al XIX-lea.
Biserica închinată „Zămislirii Sfintei Fecioare”, prin reprezentările Sfintei Maria și a celor opt femei sfinte din zona altarului, dă spațiu exprimării sacralității feminine atemporale, filtrată și intermediată prin creștinism. Sunt rare lăcașurile de cult unde întâlnim atât de multe reprezentări ale unor femei sfinte.
Această energie spirituală a inspirat unele interpretări antropologice din perspectivă feminină, chiar și a legendei Sfântului Ladislau, pe care o regăsim în câteva fragmente de frescă și la Armășeni. Femeia răpită de cuman se eliberează pe sine în prezența eroului salvator, printr-o luptă conștientă de eliberare din captivitatea păgânului.
Continuare pe Romania-atractiva.ro