Autorizaţia de funcţionare a aeroportului expiră în decembrie anul în curs. Dacă până la acest termen reparaţiile nu vor fi terminate, Aeroportul nu va putea fi folosit decât în scop sportiv, cel mult pentru operarea zborurilor interne. Reparaţiile însă necesită bani. Potrivit unei hotărâri de Guvern, Aeroportul „Transilvania” nu poate aplica pentru obţinerea prin Master Planul de Transport a unor fonduri europene mai devreme de 2021, dată după care însă ar beneficia de 77 milioane de lei. Consilierii au aprobat finanţarea reparației capitale a suprafețelor de mișcare și a instalațiilor aferente. Această investiție reprezintă prima reparație capitală a pistei de peste 50 de ani.
13 iulie!
Ne-am interesat care e starea actuală a Aeroportului Transilvania și am primit, în exclusivitate, răspuns de la preşedintele Aeroportului Transilvania, Peti András: „Se lucrează intens atât la nivelul proprietarului, Consiliul Judeţean Mureş, cât şi la aeroport. S-a lansat licitația pentru lucrare, termenul de depunere al ofertelor este 13 iulie 2017. Astfel, teoretic până la 7 august 2017 se vor evalua şi ofertele. Executantul are la dispoziție 108 zile pentru a preda lucrarea de reparație capitală. Suntem în discuții cu mai mulți operatori aerieni, deocamdată atât”, a spus Peti despre situaţia aeroportului Transilvania.
Împrumutul bancar
Consiliul judeţean a votat accesarea unui împrumut bancar, dar, pentru ca lucrările să nu fie amânate, consilierii au decis defalcarea sumei de 77 milioane de lei din bugetul judeţean. „Astăzi este o zi foarte importantă pentru viitorul Aeroportului Internațional „Transilvania”, o zi pe care am așteptat-o cu toții, atât noi, echipa Aeroportului, dar mai ales cetățenii județului Mureș. Prin aprobarea bugetului necesar reparației capitale a pistei suntem cu un pas mai aproape de realizarea obiectivului nostru: reluarea, în cât mai scurt timp, a curselor regulate, dar și dezvoltarea Aeroportului Internațional „Transilvania”, pentru a oferi pasagerilor noștri o experiență cât mai plăcută. Așa cum am menționat la începutul mandatului meu de președinte al Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional „Transilvania”, mi-am propus programe importante, dar proiectul cel mai drag mie este acela de a vedea pe viu zâmbetul pasagerilor noştri. Călătoria cu avionul va redeveni, pentru cei care aleg să zboare către sau din Tîrgu Mureş, un moment de viaţă. O clipă pe care ne dorim să le-o facem agreabilă, odată cu momentul intrării în Aeroport şi până când, eventual, vor fotografia, după decolare, oraşul nostru”, a declarat Peti András, Președintele Consiliului de Administraţie. „Din analiza prealabilă a capacităţii de plată a instituţiei, a contractelor de credit în derulare și a constrângerilor contractuale existente, a rezultat că instituția Consiliului Judeţean Mureş poate asigura sumele necesare finanţării obiectivului de investiţie prin contractarea unui credit bancar în sumă de 77.000.000 de lei, garantată cu veniturile proprii”, se arată într-un comunicat de presă al Aeroportului Internațional „Transilvania”. Potrivit aceleiași surse, selectarea instituţiei financiare cu care urmează să se încheie contractul de finanţare rambursabilă se va realiza cu respectarea prevederilor legii privind achiziţiile publice, iar contractul de finanţare rambursabilă se va semna numai după obţinerea avizului favorabil al Comisiei de Autorizare a Împrumuturilor Locale. „Prin realizarea investiţiei de reabilitare a pistei se vor elimina toate neconformitățile identificate și constatate de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română la Aeroportul din Tîrgu Mureș. Sper ca derularea procedurii să ne permită respectarea termenelor asumate, prin care anul viitor să putem relua operațiunile aeroportuare curente”, a declarat în decembrie președintele Consiliului de Administrație al Aeroportului, Peti András.
Speranţe până la toamnă
„Demararea procedurilor de obținere a unui credit este o condiție prin care se pot demara procedurile de achiziție la lucrări. Sperăm ca până în octombrie-noiembrie 2017 – dar este un caz optimist care nu ia în considerare eventualele contestații sau piedici puse în calea acestor proceduri – operatorul aerian va reveni după ce se reface pista, și urmează ca anul viitor să renegociem și clauzele contractuale”, a declarat Peti András, președintele Consiliului de Administrație pentru radiomures.ro. O altă hotărâre a plenului a vizat transferul unei sume de peste 800.000 de lei pentru cheltuielile curente de personal și de consumuri. Banii erau prevăzuți pentru reparația pistei de decolare-aterizare. Bugetul Aeroportului Transilvania s-a rectificat prin diminuarea sumei de 860.000 de lei la reparații și s-au realocat banii pentru cheltuielile curente de funcționare a regiei privind bunurile și serviciile, de exemplu pentru plata utilităților și a salariilor”, a precizat directorul executiv al Direcţiei Economice în cadrul CJ Mureș, Alin Mărginean. Consiliul Județean Mureș a aprobat, în ședința din 21 decembrie 2016 , contractarea şi garantarea unei finanţări rambursabile interne sau externe, în valoare de 77.000.000 lei, cu o maturitate de 15 ani, în vederea reabilitării pistei.
Cu avionul de Tîrgu Mureş, decolăm de la…Cluj-Napoca!
A început sezonul estival. Turiştii ademeniţi de frumuseţile Transilvaniei ar vizita şi judeţul nostru. Cei care nu vin cu autocarele, cărora consilierii au votat chiar şi locuri de parcare în plin centrul urbei, poate că ar alege zborul cu avionul! Rapid şi uşor, lăsând mai mult timp pentru petrecerea unui sejur pe frumoasele meleaguri transilvane. Sună frumos! Numai că… singurul aeroport din judeţ şi-a pus lacătul la intrare şi în ciuda zvonurilor că s-ar vinde deja bilete pentru zborurile din toamnă, realitatea se pare că e alta!
De unde provin zvonurile
Pe pagina de internet a operatorului de zbor Wizz Air există o postare, în limba engleză, conform căreia din cauza unor restricţii operaţionale, Wizz Air se vede obligat ca în perioada 18 noiembrie 2016 şi 21 decembrie 2017 să-şi efectueze zborurile de la Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca. La sfârşitul lunii mai, pe siteul iho.hu a apărut un articol în limba maghiară în care se anunţă revenirea zborurilor pe Aeroportul din Tîrgu Mureş. „Cel puţin se pot rezerva bilete Wizz”, se arată în articol.
După ce timp de un deceniu operatorul Wizz Air a efectuat zboruri regulate în şase ţări cu nouă destinaţii, după cinci ani a deschis o bază şi la Aeroportul „Transilvania” din Tîrgu Mureş, foarte apreciat fiind şi zborul pe ruta Tîrgu Mureş – Budapesta.
Dând căutare pe internet, într-adevăr găsim o listă cu zboruri efectuate de Wizz Air, cu diverse destinaţii. Surprinzător există şi un avion cu plecare din Budapesta în ziua de luni, 12 iunie cu destinaţia Tîrgu Mureş şi un altul cu întoarcerea de la Tîrgu Mureş tot într-o zi de luni, 19 iunie, cu destinaţia Budapesta! E trecut şi preţul unui bilet dus-întors. Acesta costă: 10.980 ft. E vorba despre anul de graţie 2017. La o nouă căutare însă suntem anunţaţi că timpul acordat rezervării unui bilet a expirat, şi suntem redirecţionaţi pe prima pagină. Trecem apoi pe pagina ro-ro/informatii-si-servicii/destinatii/program-zboruri a aceluiaşi operator, şi găsim programarea pe toată luna iunie 2017, cu plecări şi sosiri în zilele de luni, cu preţuri între aproape 5- şi aproape 9 mii de forinţi biletul. Numai că … începând rezervarea … ne trezim direcţionaţi la Cluj-Napoca!
De ce la Aeroportul „Avram Iancu” din Cluj-Napoca?
Ca să găsim răspunsul la această întrebare, trebuie să facem o incursiune în istoria aeroportului mureşean.
Aeroportul „Transilvania” există din 1936, construit pe malul stâng al Mureşului, la 2,5 km de centrul oraşului Tîrgu Mureş, pe locul unde în 4 septembrie 1912 Aurel Vlaicu a aterizat cu avionul construit de el. În septembrie 1944 aeroportul a fost aruncat în aer de trupele hitleriste care se retrăgeau spre Ungaria. Aeroportul a fost reconstruit, în 1953 s-a realizat un turn de control de 7 m, ca apoi în 1961 să se înceapă construirea unui aeroport nou, în dreptul satului Vidrasău, la 14,5 km de centrul oraşului. În 1969 pista se extinde la 2000×30+15m. Trecând prin numeroase modernizări ce au durat cinci ani, în 2005 Aeroportul şi-a deschis porţile ca aeroport internaţional, iar în anul următor a primit denumirea actuală, aeroport „Transilvania”. În mai 2012 prin Ordinul 360 guvernamental a primit certificat de aeroport internaţional.
„Ca să evite suprapunerea zborurilor”
În noiembrie 2016 a fost vorba de o reparaţie de două zile, apoi de două săptămâni, drept urmare operatorul Wizz Air, singurul ce mai activa la noi, şi-a retras şi avionul A320 ce staţiona la Aeroportul din Tîrgu Mureş mutându-şi zborurile la Cluj Napoca. „Ca să evite suprapunerea zborurilor”, au explicat ei, asigurând timp de două săptămâni, până-n 7 decembrie 2016, transportul gratuit al pasagerilor de la Tîrgu Mureş la aeroportul din Cluj-Napoca. Şefa comunicării de la Wizz Air, Tamara Vallois a subliniat într-un comunicat importanţa parteneriatului între Wizz Air şi Aeroportul Transilvania, precum şi faptul că suspendarea zborurilor este provizorie, iar odată cu finisarea reparaţiilor la pista de decolare, zborurile vor fi reluate. Motivul pentru care Wizz Air şi a retras avioanele a fost divulgat într-o conferinţă de presă, şi anume că pista suportă doar o greutate de 30 de tone, iar un A302 poate avea greutatea peste 60 de tone la aterizare.
Între timp, la Tîrgu Mureş se caută vinovaţii pentru suspendarea zborurilor
„În perioada 2014-2016 au fost efectuate mai multe controale de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română la Aeroportul Transilvania. Cu această ocazie au fost trasate sarcini concrete ce ar fi trebuit îndeplinite. Din păcate, din cele 18 obiective doar unul a fost îndeplinit de vechea conducere, şi anume studiul de fezabilitate a reconstruirii pistei de decolare. În afară de asta, din suma de 18 milioane de lei destinată dezvoltării, Consiliul judeţean nu a folosit decât 5 milioane de lei. De aceea am luat iniţiativa de a constitui o comisie din consilierii judeţeni şi din specialişti din autoritatea locală, ca să verifice neglijenţele şi să le aducem la cunoştinţa cetăţenilor”, a declarat pentru szekelyhon, la sfârşitul lunii noiembrie 2016 Péter Ferenc, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş.
Aeroportul rămâne închis până în noiembrie 2017.
Erika MĂRGINEAN