Șapte din zece români sunt nevoiți să-și ia o zi de concediu pentru a rezolva probleme ce țin de interacțiunea cu statul. Mai mult, 8 din 10 români declară că de obicei nu rezolvă problema pentru care au venit, de la prima vizită.
Principalele obstacole pe care le-au întâmpinat în acele situații sunt: faptul că nu aveau toate documentele (47,03%) și defecțiuni tehnice sau erori umane din cadrul instituției (46,85%), arată un studiu recent efectuat de Asociația Română pentru Smart City, cu sprijinul Dell Technologies.
De asemenea, conform aceluiași studiu 6 din 10 români consideră că România este o țară birocratizată excesiv, iar reducerea birocrației ar spori șanșele de a urca în clasamentul țărilor cu acces la servicii digitale.
Dintre toate interacțiunile pe care le-au avut în trecut cu instituțiile statului, 35,9% dintre respondenți spun că nici una dintre acestea nu au avut loc în mediul digital. 21,89% declară că doar o interacțiune a avut loc în mediul digital și 16,93% au avut 2 interacțiuni la care nu au fost nevoiți să se deplaseze.
Mai mult, majoritatea respondenților nu dau mari șanse digitalizării complete a instituțiilor administrative ale statului, în viitorul apropiat: 27,87% consideră că acest lucru se va întâmpla peste 10 ani, 22,68% peste 5 ani iar 20,63% sunt de părere că digitalizarea nu va avea loc deloc. Concluziile sunt îngrijorătoare, având în vedere că 88,66% dintre români obișnuiesc să interacționeze cu instituțiile statului pentru plata taxelor și impozitelor, iar 67,01% pentru obținerea sau reînnoirea unor acte sau documente oficiale.
Cererile online se depun la ghișeul 6. – Până când?
Un alt studiu efectuat de Asociația Română pentru Smart City a consultat părerea reprezentanților statului cu privire la gradul de digitalizare din instituțiile publice. Astfel, din această cercetare reies probleme și de cealaltă parte a ghișeului, precum: centralizarea informației – unii funcționari au declarat că încă sunt la stadiu scrisului pe caiet. „Este dificil de aflat nivelul de încărcare al fiecărei instituții și al fiecărui departament, fapt ce îngreunează întreaga activitate” a subliniat unul dintre respondenți. În plus, de la începutul pandemiei a apărut problema lucrului de la distanță – munca de acasă necesită aparatură și securitate cibernetică.Citeste si:
Principala nevoie identificată de respondenții la acest studiu este transparența (în procese și durata lor) ce au subliniat faptul că „o evidență a circuitului documentelor ar fi foarte necesară”; urmată de conectarea datelor și comunicarea între instituții. În plus, 63% dintre participanții la acest studiu, realizat în 27 de instituții publice, au declarat că își iau informațiile despre evoluția tehnologică direct de la locul de muncă.
85% dintre respondenți au indicat că prioritatea digitalizării ar trebui fie Accesibilitatea și îmbunătățirea infrastructurii – acces rapid la resurse.
Una dintre soluțiile cele mai importante pentru simplificarea birocrației din România este folosirea soluțiilor de Cloud. Cu toate acestea, din totalul numărului din respondenți, doar 22% susțin că folosesc această soluție de stocare, deși 78% consideră că ar spori considerabil eficiența.
În acest context Asociația Română pentru Smart City, alături de Dell Technologies, au dat startul unei campanii pentru digitalizarea României – România Fără Ghișee, al cărei obiectiv este debirocratizarea instituțiilor statului prin implementarea de soluții tehnologice adaptate nevoilor cetățenilor.
”Deși multe instituții au încercat de digitalizeze procesele de comunicare cu cetățenii, în multe cazuri a lipsit privirea de ansamblu, așa că uneori digitalizarea nu a făcut decât să consume bani, resurse și chiar să complice lucrurile. Campania România Fără Ghișee este modul prin care dorim să atragem atenția asupra obstacolelor peste către trebuie să treacă cetățenii și să determinăm autoritățile să pună problema digitalizării României în topul priorităților pentru 2022. Avem soluțiile necesare pentru ca interacțiunile dintre cetățeni și instituțiile publice să fie mai transparente, mai productive și să salveze timp și bani pentru ambele părți. Alături de partenerii noștri de la Dell Technologies punem la dispoziție expertiza și soluțiile care vor lăsa dosarul cu șină de domeniul trecutului”, declară Eduard Dumitraşcu, preşedintele Asociaţiei Române pentru Smart City.
Articolul complet pe wall-street.ro