În zilele de 9 și 10 decembrie 2022, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș
organizează Conferința Internațională de Studii Teatrale, ediția a XXIII-a, cu tema Scena
teatrală târgumureșeană – 60 de ani de dialog și performanță artistică 1962-2022.
Conferinţa îşi propune să aducă în acelaşi spaţiu de discuţie, cadre didactice,
cercetători, artiști, doctoranzi preocupaţi de a reflecta asupra situației unice și locale a
teatrului, în particular, asupra teatrului târgumureșean în aceste șase decenii.
Tema conferinței:
Arta este unică și locală. Această afirmație a scriitorului Karl Ove Knausgård dă
seama, pe de o parte, de caracterul excepțional, incomparabil pe care-l poartă fiecare gest
artistic. Pe de altă parte, cuvintele citate vorbesc și despre particularul, caracteristicul
spațiului în care se naște o anumită vibrație artistică. Anul 1962 are o însemnătate aparte
pentru scena teatrală târgumureșeană. În luna octombrie se inaugurează Teatrul Studio al
Institutului de teatru Szentgyörgyi István. La nici o lună distanță, mai precis în ziua de 10
noiembrie, pe scena Platului Culturii, este marcată, o dată cu premiera spectacolului Dacă
vei fi întrebat de Dorel Dorian, în regia lui Mihai Raicu, înființarea secției române a
Teatrului de Stat din Târgu-Mureș. Timp de șaizeci de ani spațiul teatral târgumureșean a
generat atitudini artistice, căutând atât particularul, cât și excepționalul, reunite adeseori în
forma dialogului intercultural.
Conferința noastră invită la reflecție asupra situației unice și locale a teatrului, în
particular, asupra teatrului târgumureșean în aceste șase decenii: Cum a evoluat discursul
teatral al secției române a Teatrului de Stat (devenit apoi Teatrul Național) din TârguMureș? Care este caracterul unic, particular al secției române a Teatrului de Stat (devenit
apoi Teatrul Național) din Târgu-Mureș? În ce măsură și prin ce metode a generat
schimbări de atitudine artistică apariția Teatrului Studio al Institutului de teatru
Szentgyörgyi István? În ce măsură și prin ce metode teatrul universitar, respectiv studiourile asociate acestor teatre, își lasă amprenta asupra mediului comunității din care sunt
parte? Care este caracterul specific al Institutului de teatru Szentgyörgyi István? Care au
fost personalitățile importante ale celor două scene teatrale? Care au fost spectacolele
generatoare de noi direcții artistice născute pe cele două scene ale orașului? Care au fost
atitudinile teatrale târgumureșene care au pus în prim plan dialogul intercultural? Care ar
fi liniile directoare ale caracterului unic, local al teatrului târgumureșean?
Programul conferinței:
23rd edition of INTERNATIONAL CONFERENCE OF THEATRE STUDIES
organized by the
UNIVERSITY OF ARTS, TÂRGU-MUREȘ
TÂRGU MUREȘ THEATRE SCENE – 60 YEARS OF DIALOGUE AND ARTISTIC
PERFORMANCE
Time Frame: December 9th-10th, 2022
Location: University of Arts Târgu Mureș no. 6, Köteles Sámuel street
FRIDAY, 9TH OF DECEMBER
08.30 – 09.00: Registration
09.00 – 09.15: Introductory speeches
Professor BALÁSI András, Ph.D., Vice-Rector of the University of Arts, Târgu-Mureş
Professor Oana LEAHU Ph.D., Dean of the Faculty of Arts in Romanian
09.15 – 10.15 Chair UNGVÁRI ZRÍNYI Ildikó
09.15 – 09.30: Miruna RUNCAN – „A Tiptoe Revolution” From the European Meeting
of Theatre Schools and Academies to the Evolution of the Academic Theatre Education
after 1990
09.30 – 09.45: NÁSZTA Katalin – The Actor’s Place and Workshop
09.45 – 10.00: Raluca BLAGA – Serjeant Musgrave’s Dance or the First Step into an
Unknown Realm
10.00 – 10.15: Marcela DAN – Truth, Freedom and Hope
10.15 – 11.00: Discussion
11.00 – 11 .15: Coffee break
11.15 – 12.30 Chair Miruna RUNCA
11.15 – 11.30: GYÖRGY Andrea – Far Away, Yet Close. Elemér Kincses’ Staging of Don
Carlos in 1977
11.30 – 11.45: Mirela SANDU GHEORGHIU – Miklós Tompa and György Harag –
Innovation and Dialogue Across Borders
11.45 – 12.00: BOROS Kinga – „I will stay here!” The legacy of The Cherry Orchard by
György Harag
12.00 – 12.15: Florica Daniela MOISUC – The Whole World is Our Orchard (The
Memory of a Documented Performance)
12.15 – 13.15: Discussion
SATURDAY, 10TH OF DECEMBER
10.00 – 11.00 Chair ALBERT Mária
10.00 – 10.15: UNGVÁRI ZRÍNYI Ildikó – The Encounter of Stanislavski and
Retheatricalization in the Training of Hungarian Actors in Romania: The Case of the 1962
Tartuffe
10.15 – 10.30: Angela PRECUP – The Daily Newspaper STEAUA ROȘIE, a Monitor of
the Activity of the Studio Theatre during the Communist Period
10.30 – 10.45: LÁZOK János – Tartuffe, 1962 – Inaugural Performance of the Studio
Theatre in Târgu Mures in the Light of Romanian and Hungarian Criticism
10.45 – 11.00: Cătălina-Elena MIHĂILĂ – The Roots of the Szentgyörgyi István Theatre
Institute
11.00 – 11.45: Discussion
11.45 – 12 .00: Coffee break
12.00 – 13.00 Chair Raluca BLAGA
12.00 – 12.15: VARGA Kinga – The Novel Édes Anna by Dezső Kosztolányi at the
National Theatre in Târgu-Mureș – the Performance of the Miklós Tompa Company
12:15 – 12.30: Cristina OLAR – Carmina Burana or the Force of Destiny
12.30 – 12.45: ALBERT Mária – Caragiale at Târgu-Mureș
12.45 – 13.45: Discussion
14.00 Closing of the event
Scena teatrală târgumureșeană – 60 de ani de dialog și performanță artistică 1962-2022
Category: Stirile Punctul