În atenția conducerii Municipiului Târgu Mureș,
În atenția consilierilor locali ai Municipiului Târgu Mureș,
Având în vedere situația excepțională în care ne găsim organizarea unui concurs de proiecte cu termen de depunere 30 aprilie devine inoportună în măsura în care condițiile de depunere nu se schimbă. Sectorul cultural independent era puternic lovit și înainte de această criză și o amânare a acestui concurs ar face posibilă remedierea unor aspecte, atât din punct de vedere legal, cât și moral:
1. Concursurile de proiecte culturale organizate până acum nu au respectat niciodată prevederile articolului 12 din Ordonanța de Urgență nr. 51 din 1998 care dispune organizarea comisiilor de evaluare a proiectelor culturale:
Articolul 12
(1) Selecția ofertelor culturale se realizează de către comisii constituite la nivelul autorității finanțatoare.
(2) Comisiile de selecție sunt alcătuite dintr-un număr impar de membri, după cum urmează:
a) reprezentanți ai autorității finanțatoare;
b) specialiști cu o experiență de minimum 3 ani de practică în domeniul pentru care se organizează sesiunea de finanțare.
(3) Specialiștii prevăzuți la alin. (2) lit. b) nu pot face parte din categoria personalului angajat prin contract individual de muncă încheiat cu autoritatea finanțatoare, iar numărul acestora trebuie să fie mai mare decât numărul reprezentanților autorității.
(4) Membrii comisiei de selecție sunt numiți prin ordin, decizie sau, după caz, hotărâre a autorității finanțatoare.
(5) Componența nominală a comisiei va fi adusă la cunoștință publică numai după încheierea sesiunii de selecție.(la 10-02-2008, Art. 12 a fost introdus de pct. 13 al art. I din ORDONANȚA nr. 2 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 73 din 31 ianuarie 2008. )
În acest caz ar trebui adoptată o procedură de selectare a experților independenți care să înlăture suspiciunile de partizanat sau de pedepsire a celor care aduc critici autorității finanțatoare. Exemplul cel mai elocvent a fost la concursul din 2016 organizat de fosta legislatură, când asociația pe care o conduc a primit un punctaj de 30 de puncte la concursul organizat de Municipiul Târgu Mureș, același proiect fiind punctat de AFCN (Administrația Fondului Cultural Național) cu 90 de puncte. Menționăm că AFCN respectă prevederile legale, descrise mai sus, privind înființarea unei comisii.
2. Din punct de vedere financiar plata tranșelor pe proiectele culturale câștigate prin concurs s-a făcut întotdeauna ineficient. În 2019 prima tranșă de finanțare s-a virat în momentul în care toate proiectele erau deja încheiate. La sfârșit de martie 2020 asociațiile culturale nu și-au primit încă deconturile aferente proiectelor finalizate în 2019 deși toate taxele și impozitele, atât la nivel național, cât și la nivel local au fost achitate. Solicităm de urgență remedierea situației deoarece sunt asociații culturale a căror activitate este blocată de 30 de zile, iar membri acestora sunt total lipsiți de protecție socială, deși au taxele și impozitele achitate la zi. Pentru noi contractul social a fost ”suspendat”.
3. Comunicarea în ceea ce privește toate aspectele organizării acestui concurs de proiecte a fost și ea deficitară. Pentru a verifica statutul proiectului un aplicant trebuie să consulte cu regularitate hotărârile de consiliu local, care, fie se publică a doua zi, fie la 3-4 zile distanță de adoptarea lor. Considerăm, așadar, necesar publicarea rezultatului după modelul altor instituții finanțatoare din țară, pe un subdomeniu al paginii web dedicat exclusiv comunicării cu sectorul cultural.
4. Digitalizarea procesului de depunere și decontare a proiectelor. În acest moment dosarul de proiect trebuie depus în două exemplare ștampilate și semnate pe fiecare pagină. În anul 2020 conformarea cu originalul, semnarea și ștampilarea pe fiecare pagină, toate acestea sunt practici desuete în condițiile în care există instrumente digitale care devin absolut necesare în contextul în care ne aflăm. Din experiență vă spunem că aceste instrumente pot fi realizate și puse în funcțiune în maxim 2 săptămâni de la adoptarea unei hotărâri de către Consiliul Local în acest sens. Menționăm totodată că sectorul cultural independent vă stă la dispoziție cu idei pentru dezvoltarea acestor instrumente inclusiv prin realizarea de instrucțiuni video de folosire a acestor instrumente pentru acele persoane care nu au o pregătire în zona digitală. Menționăm că tendința la nivel național este de digitalizare și nu de complicare a proceselor de lucru cu sectorul cultural independent. (vedeți AFCN sau Municipiul Sibiu).
Având în vedere cele de mai sus considerăm necesară și solicităm decalarea cu 30 de zile a tuturor termenelor din calendarul apelului de finanțare, acceptarea unei declarații simple pe proprie răspundere, fără autentificare notarială și prezentarea documentelor emise de autoritățile publice (certificat fiscal eliberat de ANAF și Municipiul Târgu Mureș) într-o etapă intermediară între afișarea rezultatelor concursului de proiecte și semnarea contractelor de finanțare. În condițiile în care recomandările autorităților în această perioadă este schimbarea comportamentului în ceea ce privește mobilitatea cetățenilor, adoptarea acestor recomandări este absolut necesară. Mai mult decât atât, în cele 30 de zile ”câștigate”, comisia de cultură din cadrul Consiliului Local (singura autoritate legiuitoare pe plan local) și sectorul cultural local independent ar putea gândi și elabora un regulament și o procedură care să remedieze toate aspectele prezentate mai sus.
În încheiere aș vrea să vă atrag atenția asupra unui aspect total ignorat de autoritățile locale până acum:
Dragi consilieri,
Municipiul Târgu Mureș nu este doar un oraș medical. Târgu Mureș a fost întotdeauna și un centru cultural unic în țară prin aspectul multietnic al produselor culturale. Avem în orașul nostru două instituții educaționale – două ”pepiniere” culturale – Liceul de Artă și Universitatea de Arte. Anual de pe băncile acestor instituții ies artiști care nu au cum să fie absorbiți de sectorul bugetar. Ce se întâmplă cu acești tineri? Avem șansa să dezvoltăm instrumentele necesare pentru ca, pe termen lung, acești tineri să nu mai plece din oraș și să își înființeze propriile organizații, ei având know-how-ul necesar pentru a realiza producții culturale de calitate, adaptate secolului nostru. Deși avem multe instituții finanțate din bani publici, iar bugetul local nu este afectat de vreo instituție culturală în subordine vedem multe comunități din jurul nostru care ne-au depășit la acest domeniu. Motivele țin evident de politicile locale și județene din zona culturală și de gestionarea resurselor financiare alocate acestui sector. Cât timp artiștii nu au acces la resurse, iar acele resurse se împart pe criterii ilegale sau/și imorale de multe ori unor oameni care nu au nicio legătură cu arta și cultura, degradarea culturală – deci și turistică a urbei – va continua. Așa cum noi, artiștii, nu ne permitem să dăm sfaturi în domeniile urbanism, medical sau chiar agricol, cerem să fim consultați – serios – în ceea ce privește dezvoltarea politicilor culturale a orașului.
Ar trebui să folosim această perioadă de izolare pentru a găsi, sincer, răspunsurile la două întrebări: ce fel de comunitate suntem și ce fel de comunitate vrem să fim. Va urma o perioadă de criză din care vor ieși bine doar acele comunități care vor ști să își gestioneze cel mai bine resursele pe care le au la dispoziție, inclusiv cele umane. Suntem pregătiți?
Am dori să invităm membri comisiei de cultură din cadrul Consiliului Local la o discuție online cu sectorul cultural independent înainte de ședința de consiliu local din data de 30 martie 2020 pentru a găsi soluții împreună la problemele sectorului cultural. Putem organiza din punct de vedere tehnic această discuție.
Cu multă speranță,
Andi Gherghe, actor, regizor, autor dramatic, membru fondator 3g HUB