Autostrada Tîrgu-Mureș – Iași se va construi în patru ani. Ministerul Transporturilor a elaborat indicatorii tehnico-economici pentru proiectul autostrăzii, iar aceştia urmează să fie supuşi aprobării Guvernului. Aceasta este împărţită în trei mari secţiuni: Tîrgu-Mureş-Ditrău (92 km), Ditrău-Tîrgu-Neamţ (119 km) şi Tîrgu-Neamţ-Iaşi (78 km), iar finanţarea va fi făcută de la bugetul de stat şi din alte surse. Astfel, conform proiectului, costul total al autostrăzii (care însumează 289 de kilometri) este de 39,8 miliarde de lei (cu TVA), adică 8,9 miliarde de euro, la un curs de 4,46 lei/euro, valabil la data la care au fost întocmite studiile. Rezultă un cost de peste 30 de milioane de euro pe kilometru. Costul este mult mai ridicat decât estimările iniţiale, publicate de multă vreme pe site-ul Companiei de Autostrăzi. Acolo, costul estimat pentru 310 km de autostradă (este inclus şi Tronsonul Iaşi-Ungheni, la graniţa cu Republica Moldova) era de doar 6,1 miliarde de euro.
La drum
Autostrada Târgu Mureș-Iași, denumită și Autostrada Est-Vest va urma traseul Iași – Târgu Frumos – Săbăoani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș, unde va fi creată o legătură cu Autostrada A3. A3 este o autostradă în construcție, de 584 km, ce urmează să pornească de la București spre nord, să traverseze Munții Carpați prin Valea Prahovei, să traverseze Podișul Transilvaniei pe diagonală, și să ajungă, prin nordul Carpaților Occidentali, la punctul de trecere a frontierei cu Ungaria de la Borș. Autostrada va lega orașele București, Ploiești, Brașov, Făgăraș, Sighișoara, Târgu Mureș, Turda, Cluj-Napoca, Zalău și Oradea.
Autoritățile române au împărțit Autostrada A3 în două proiecte independente: Autostrada București – Brașov și Autostrada Brașov – Cluj – Borș, întitulată și „Autostrada Transilvania”, punctul comun fiind orașul Brașov.
Pe 1 decembrie 2009 s-au deschis circulației primii 42 de kilometri din această autostradă, dintre Turda și Cluj Vest, iar în 13 noiembrie 2010, încă 12 km între Turda și Câmpia Turzii, în timp ce alte tronsoane sunt în execuție. Din 19 iulie 2012, este circulabilă și o parte de 56 din cei 62 km ai autostrăzii București–Ploiești, aflată între centurile celor două orașe.
Cristina Vancea