Redacția săptămânalului Punctul a fost sesizată cu privire la câteva aspecte curioase și ironice în ceea ce privește ,,strofocarea” cu așa-numita ,,des-birocratizare” pe care ani la rând aleșii noștri o tot promit prin campaniile electorale. Un prim pas a fost făcut la 1 ianuarie 2011, când cărțile de muncă tipărite au fost predate titularilor, ele fiind înlocuite cu sistemul electronic de evidență a angajaților, denumit Revisal. Mult-așteptatul moment, de la 1 ianuarie 2011, a simplificat enorm evidența angajaților și, teoretic, ar fi trebuit să simplifice și acordarea ajutorului de șomaj dacă sistemul ar fi fost implementat și utilizat de către funcționari.
Dar, după cum veți vedea în continuare, sistemul nu a fost în totalitate bine-gândit, iar șomerii se lovesc de unele aspecte cel puțin curioase când vine vorba de primirea dreptului de șomaj….
Un caz concret
Un târgumureșean care a lucrat în ultimii ani la angajatori din București și Cluj-Napoca, acum este în situația unui șomer care dorește să beneficieze de ajutorul de șomaj. A făcut un drum la Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM) Mureș, i s-a dat o adeverință pe care trebuie să o completeze, după care i s-a cerut adeverințe de la ultimii angajatori, din 2011 încoace, prin care să facă dovada faptului că a lucrat la acei angajatori și că și-a plătit stagiile de cotizare.
Prin urmare, omul a fost nevoit să meargă la angajatorii din București și Cluj-Napoca după câte-o hârtie pe care să scrie perioada lucrată și salariul de care a beneficiat. Lucru care putea fi evitat dacă aveam un sistem de evidență informatic funcțional. Dar, evident…
…întotdeauna există explicații.
De la AJOFM am aflat că există o evidență electronică, însă se merge pe ideea că cel care solicită ajutorul de șomaj trebuie să facă dovada vechimii în muncă. „Dacă vine la noi o persoană care a fost disponibilizată, trebuie să prezinte următoarele acte: Carte de muncă, deoarece trebuie să-i constituim vechimea. După 1 ianuarie 2011, el trebuie să prezinte și o adeverință de la ultimul loc de muncă, care de fapt îi calculează vechimea. Noi verificăm în baza noastră de date dacă îi corespunde stagiul de cotizare. Trebuie să aibă cotizate 12 luni în ultimele 24 de luni. Venitul și-l dovedește pe ultimele 12 luni, dar pentru vechime, ca să i-o constituim … pentru că noi în funcție de vechime calculăm indemnizația de șomaj. El își adună aceste acte de la fiecare angajator în momentul în care încetează raportul de muncă. Dar asta o rezolvați cu ITM-ul, e problema ITM-ului. Angajatul trebuie să facă dovada vechimii pentru că tranșele de acordare sunt diferite”, spune Reghina Fărcaș, director executiv AJOFM Mureș.
Așadar, ce a pățit omul nostru, nu e o excepție, ci o regulă. Nimeni nu ne spune când încetează un contract de muncă și nu ne obligă nicio lege, însă indirect, din declarații înțelegem că ar fi cuminte din partea fiecăruia dintre dumneavoastră să cereți o adeverință de la fiecare fost angajator, la încheierea contractului, cum că ați lucrat acolo și că ați fost remunerat cu suma X.
La ITM există ceva mai multă deschidere…
…în sensul în care există numeroase astfel de cereri pentru reconstituirea vechimii. Totuși, spune inspectorul-șef ITM Mureș, Andrei Mureșean, în evidențele sistemului Revisal apar doar perioadele lucrate, nu și sumele cu care angajatul a fost remunerat: „Din 2011 de când a intrat sistemul Revisal, noi deducem vechimea, deci putem elibera o astfel de adeverință, totuși celelalte date sunt puțin mai greu de obținut de la noi deoarece în Programul Revisal nu este trecută remunerația. Noi încercăm să îi ajutăm pe oameni. Cred că omul despre care vorbiți încă n-a ajuns pe la noi. Întâlnim astfel de cazuri zilnic și sprijinim oamenii. Într-adevăr, este mai dificil să eliberăm adeverințe pentru perioada în care existau cărțile de muncă, dar din 2011 instantaneu dăm datele acestea. Totuși, așa cum mai menționat, salariul nu este trecut în Programul Revisal, ci apare doar în contractul de muncă, pentru că angajatul semnează un contract de muncă, iar în Revisal se transmit doar datele de identificare și numărul contractului de muncă al angajatului”.
Așadar, chiar dacă există un sistem electronic la care are acces și AJOFM și ITM, pentru a beneficia de ajutor de șomaj, omului i se pune o adeverință în mână după care i se spune că este responsabilitatea lui să-și reconstituie vechimea și stagiile de cotizare, colindând foștii angajatori.
În acest ritm…
…românii vor fi umiliți de fiecare dată când vor dori să beneficieze de un ajutor acordat prin lege. Pentru că întrebarea firească este: Ce se întâmplă dacă unul din angajatori a dat faliment? Cine mai eliberează adeverința care să stabilească sumele cu care angajatul a fost remunerat?
Există însă și pentru asta o jumătate de explicație pe care ne-a dat-o directorul executiv AJOFM Reghina Fărcaș: „Firma e administrată de cineva, există un administrator judiciar, care trebuie să-i adeverească. Deci trebuie să-și prezinte dovezi că are vechime. Dacă firma nu mai există, e un administrator judiciar. Asta întrebați la ITM, e problemă de ITM”.
Așadar, avem un sistem electronic de evidență, două instituții de stat care l-ar putea ajuta, iar sarcina cade tot pe spatele angajatului plătitor de unele din cele mai consistente procente din salariul brut pentru diferite contribuții sociale, cu rezultatul final umilirea lui în interacțiunea cu AJOFM.
Cătălin Hegheș