Se termină cu bine și anul acesta centenar. Cu bine, după cum e vorba – „despre morți numai de bine”. Și ne bucurăm că au fost inaugurați 14 km de autostradă în județ și că în Tîrgu Mureș s-a reabilitat, de Centenar, fațada unor clădiri istorice. Desigur, și de cei 30-40 de metri de balustradă nouă inaugurați la îndelung-reabilitatul pod peste Mureș… La toate acestea am avut timp să mă gândesc, într-una din zilele trecute, când am așteptat, pe Gheorghe Doja, un „4”. Undeva la vreo 40 de minute…
Dar și mai tare mă bucur să aud că în unele localități din țară au avut loc realizări deosebite și că, iată, în România continuă să se facă lucruri frumoase. Astfel, Timişoara a devenit primul oraş din România cu transport public pe apă, după ce municipalitatea a achiziţionat şapte vaporaşe care vor face curse pe Bega (Timișoara continuă tradiția inovațiilor, după ce în urmă cu peste 130 de ani devenea primul oraș iluminat stradal din Europa).
La Cluj a fost introdus, în premieră națională, transportul electric în comun, în urma achiziţiei a 11 autobuze din fonduri elveţiene. Autonomia este cuprinsă între 120 km şi 200 de km după o încărcare completă. Proiectul mai include şi 11 staţii de încărcare lentă, care durează 6 ore, a autobuzelor electrice şi 3 staţii de încărcare rapidă, care încarcă bateriile cu 15% în 10 minute. De asemenea, Primăria Cluj-Napoca a introdus în circulație, tot în premieră națională, primele trei autoturisme electrice pentru Poliţia Locală, la un cost de 34.000 de euro bucata, din care 11.500 de euro au constituit subvenţie din partea Fondului de Mediu.
În comuna Brazi din județul Prahova, autoritățile au montat, în 2018, mai multe stații de autobuz care sunt prevăzute cu aer condiționat și calorifer. Cele 11 stații sunt după modelul celor din Dubai, au și hartă, și monitor și au costat 100.000 de euro.
Deci iată că se poate călători și în condiții de secol XXI. Iată că pentru unii transportul public nu înseamnă neapărat a experimenta poziția sardinei în cutiile pe roți numite maxi taxi, a îngheța în autobuze-frigider sau a face meditații filosofice în zecile de minute pe care le ai la dispoziție până când vine autobuzul pe una dintre principalele rute de circulație din oraș.
Dar, e sfârșit de an și trebuie să încheiem într-un ton optimist: orașul nu e mare și astfel, indiferent cât de multă ninsoare cade, indiferent cât de prost circulă autobuzele sau indiferent cât de mare e aglomerația la orele de vârf, tot ajungi într-un timp relativ bun la destinație… Căci momentan se pare că tot optimismul e singura soluție viabilă în privința circulației rutiere din târgul de pe Mureș.
Titi Dălălău
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.