Peste 35.000 de autoturisme ale unor români, dar înmatriculate în Bulgaria, ar putea fi confiscate de statul bulgar la prima intrare a acestora în țara vecină. N-am să intru în detaliile tehnice ale pârghiilor legislative prin care statul bulgar va pune în aplicare măsura, ci mă opresc la sămânța problemei, adică motivul pentru care 35.000 de români au ales să-și înmatriculeze autoturismul personal într-un stat vecin.
România este printre singurele state din Uniunea Europeană, care din 2007 încoace își bate joc sistematic și neîntrerupt de cetățenii săi, de legislația europeană și de principiul liberei circulații a mărfurilor în UE, adică unul din câștigurile de bază aduse de aderarea României la acest spațiu economic. Taxele de înmatriculare în România a unui automobil de ocazie achiziționat dintr-o țară UE sunt de opt ori mai mari decât în Bulgaria și decât în orice alt stat european. Motivul oficial e grija excesivă a statului pentru mediu, chiar dacă fix aceeași taxă este comparabilă cu taxa vamală pe care înainte românii trebuiau s-o plătească. Asta duce la apariția acestor 35.000 de înmatriculări absolut absurde în Bulgaria, pe numele unor cetățeni bulgari. Pe lângă asta, sunt zeci de mii de procese în care statul român este chemat în instanță și pierde pe bandă rulantă când cetățenii săi îl reclamă pentru ilegalitate acestui bir.
Indiferent de culoarea politică a guvernelor, indiferent de cine a fost ministru la Mediu, niciun politician nu a îndrăznit să se atingă de această aberantă taxă. Antiliberală, vădit și absurd de deschis împotrivă cetățenilor români, această taxă persistă, în ciuda sancțiunilor la care România se expune pentru că, repet, încalcă acest principiu de bază al Uniunii Europene, respectiv libera circulație a mărfurilor. Totul, pentru a strânge niște milioane de euro anual total abuziv, de pe seama românilor, fără absolut niciun rezultat notabil în materie de politici de mediu în România. Ba din contră, e un capitol la care stăm prost sau foarte prost și plătim amenzi în baza tratatului de aderare, din cauza întârzierilor cu care, de exemplu, rezolvăm politica de management integrat a deșeurilor.
Până când taxa nu va fi eliminată, nu există ministru al Mediului care pentru mine să fie un politician integru, pregătit să aplece urechea la interesul omului care l-a mandat vremelnic să ocupe acel scaun. Indiferent că-l cheamă Sulfina Barbu, László Borbély, Rovana Plumb sau oricare alții care s-au mai învârtit la acest Minister.
Cătălin Hegheș