Lanţul de restaurante Subway, prezent pe piaţa locală din primăvara lui 2012, a ajuns la o reţea de 39 de unităţi în România şi continuă expansiunea cu alte 6 restaurante în 2019.
„Avem planificate 3 inaugurări de restaurante în ţară şi alte 3 în Bucureşti. Oraşele vizate pentru expansiune sunt Mamaia, Constanţa, Craiova, Târgu-Mureş, Timişoara, Buzău şi Bacău“, spune Andrei Trifan, business development agent pentru zonele din afara Bucureşti-Ilfov.
În 2019 Subway România a început implementarea unui nou design, Fresh Forward, în restaurantele din România. Prima unitate de acest gen a fost inaugurată în Piteşti, iar a doua în Capitală, este vorba de restaurantul din AFI Cotroceni. Acesta din urmă este cel de-al 39-lea restaurant al reţelei.
„Investiţia finală, care include construcţie, design, echipament, licenţă, marketing şi costul chiriei este în jurul sumei de 150.000 de euro.“ Următorul pe listă pentru a se implementa noul design este chiar localul din Piaţa Victoriei, primul inaugurat în România de americani.
Subway a intrat pe piaţa locală acum circa şapte ani cu un restaurant în Capitală şi a ajuns la aproape 40 astăzi.
Numărul a fost relativ constant în ultimii ani, deşi oficialii companiei anunţaseră planuri de expansiune mai agresive.
La nivel internaţional, compania deţine peste 41.000 de localuri, cele mai multe în SUA, piaţa-mamă.
„Cu siguranţă, ne dorim să deschidem restaurant Subway în toate mallurile din Bucureşti care au trafic bun precum Băneasa, Park Lake sau Promenada, dar şi în cele aflate în stadiul de proiect, precum Colosseum (aflat în proces de extindere – n.red.). Desigur, în final, este o chestiune de spaţiu şi condiţii financiare care să se întâlnească cu aşteptările noastre“, explică Rumen Radev, business development agent pentru zona Bucureşti-Ilfov.
Compania nu merge însă doar în malluri, ci şi în spaţii stradale şi în benzinării, având printre altele un parteneriat cu Petrom. Compania continuă dezvoltarea pe toate planurile, astfel că Subway Bistriţa se va afla într-o benzinărie şi se va deschide în viitorul apropiat, spun oficialii companiei. „Prospectăm, în continuare, aceasta zonă de dezvoltare a business-ului.“
Spre deosebire de modelul de business al celorlalte lanţuri de restaurante, în cazul Subway fiecare local este tratat ca un business diferit, fiind operat de o companie separată. Mai mult, pentru fiecare unitate există de regulă un alt francizat. Astfel, nu există date financiare disponibile pentru reţeaua Subway din România. Potrivit ultimelor date ale ZF un restaurant are afaceri medii de câteva sute de mii de euro. Oficialii Subway nu comunică date financiare.
„Anul 2019 a fost unul în care reţeaua de restaurante a cunoscut o ascensiune rapidă şi în România. Astfel, în primele 5 luni din acest an, Subway şi-a mărit continuu volumul vânzărilor pe restaurant, care a crescut 16% faţă de 2018. Clienţii au cumpărat în primele 5 luni din 2019 cu peste 7% mai multe produse: SUB-uri, wraps şi salate.“
Subway activează pe piaţa restaurantelor cu servire rapidă unde se luptă cu giganţii McDonald’s şi KFC, cu brandurile locale precum Spartan, dar şi cu micile shaormerii de cartier.
McDonald’s şi KFC sunt branduri prezente tot în franciză în România, însă sunt active de mai bine de două decenii, având fiecare circa 60-70 de unităţi. McDonald’s are afaceri de peste 150 mil. euro în România, fiind liderul pieţei.
La afaceri medii de 250.000-350.000 de euro per restaurant, businessul total al Subway în România este estimat de ZF la 10-15 mil. euro. Oficialii Subway nu au comunicat niciodată cifra de afaceri totală pe piaţa din România.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 21.06.2019