Tânăr mureșean talentat, campion împotriva sistemului
Andrei Poponuț este un tânăr mureșean, multiplu campion național la motociclism, cu rezultate remarcabile inclusiv în competiții internaționale. Are peste 150 de cupe câștigate, la doar 16 ani! Din păcate, în România, până să ajungi să faci bani din sport, trebuie să cheltui foarte mult. Iar motociclismul este un sport scump. Și atunci, ce faci dacă ești talentat, dar nu ești bogat? Te lupți cu sistemul. Te zbați, îți cheltui ultimul bănuț. Îți cauți disperat sponsori. Asta face și tânărul campion Andrei Poponuț, alături de tatăl său, care muncește de dimineața până seara pentru a-și susține fiul în sportul de performanță (chiar și banii pe care îi face din vânzarea mierii de albine pe care o produce îi dă pe suspensii și alte piese care trebuie mereu schimbate la motocicletă). Mai ales că, peste două săptămâni, speră să poate participa la Campionatul Est European, unde o clasare pe podium l-ar putea face remarcat la nivel european și l-ar putea propulsa spre echipe europene. Însă, deocamdată, bani nu sunt… Astfel, Andrei și tatăl său așteaptă încă cu sufletul la gură ca vreun om de afaceri binevoitor sau vreo instituție publică să-și deschidă punga spre a susține un sportiv de perspectivă care a dovedit de multiple ori că poate excela.
Vă invităm să citiți povestea lui, dar și un interviu cu tânărul campion Andrei Poponuț, prin care puteți sesiza problemele cu care se pot confrunta tinerii sportivi dornici de performanță, mai ales dacă nu dispun de sume imense de bani care să le permită să se promoveze. Din păcate, se pare că și în sportul de performanță, mai întâi contează banii, iar abia apoi talentul.
Multipremiat
Andrei este legitimat la o echipă din Timișoara deoarece în Tîrgu Mureș motocrossul „este mort”, după expresia lui. Deși în anii 2016 și 2017 a participat la puține competiții din cauza unor accidentări destul de grave, în rest Andrei are o impresionantă colecție de premii și cupe: aproximativ 150 de cupe câștigate în țară și Europa. Cupe pe care le ține pe dulapuri, de abia mai având loc pentru ele… Dar, din păcate, cupele nu-i aduc și premii în bani! Iar România, prin Federația Română de Motociclism, nu ajută aproape cu nimic performanța unor tineri talentați, ca Andrei.
9 titluri de campion național
În țară a obținut vreo 9 titluri de campion național, dintre care:
2010 – Campionatul Național de Viteză, clasa Juniori III;
2011 – Campionatul Național de Supermoto, clasa Juniori 65 CC; Campionatul Național de Viteză, clasa Juniori III;
2012 – Campionatul Național de Supermoto, clasa Juniori 65 CC; 2013 – Campionatul Național de Motocross, clasa 65 CC.; 2015 – Motocross Cup, clasa 85 CC. Iar alături de acestea, Andrei Poponuț a obținut multiple locuri II și III.
Nici pe plan internațional rezultatele nu au întârziat să apară. În 2011 a luat locul II la Campionatul Est European de Supermoto, la clasa 65 CC (și locul III la același campionat în 2012). Iar în 2012 a obținut locul III la Campionatul European de Supermoto.
În 2015 a participat la Campionatul Mondial din Belgia unde a obținut locul 28 din 160 de piloți.
Tot în 2015, în Belgia, Andrei a participat la a 44-a ediție a Coupe de l’Avenir, o adevărată cupă a națiunilor pentru juniori. De fapt, în premieră pentru motorsportul românesc, la Coupe de l’Avenir au fost prezenți și 5 sportivii români – Andrei și încă patru.
„Campionul de miere”
O prezentare emoționantă a lui Andrei i-a făcut-o acum câțiva ani Cristina Șoloc, prezentator/realizator la TVR 1:
„Pe la 6 ani, nevoit fiind să meargă după școală, cu tatăl lui la serviciu (muncitor în ture de zi sau de noapte), s-a întâmplat să vadă la televizor o cursă moto. Și așa a apărut visul care azi este deja realitate. Andrei a crescut atât de frumos, încât a ajuns campion. Până la 11 ani, a reușit să-și treacă în palmares trei titluri de campion național la supermoto, unul de vicecampion în Campionatul est-european și locul 3 în Campionatul European de Supermoto. Și e doar începutul. Se pare ca divinitatea îți ia cu o mână și îți dă cu alta… I-a luat dragostea de mamă, dar i-a dat în schimb, talent și ambiție. Multă ambiție, pentru că Andrei Poponuț este hotărât să-și urmeze visul. Iar pentru asta, a renunțat deja demult, fără să clipească, la joacă (din lipsă de timp). După școală, merge în continuare cu tatăl lui la serviciu, în ture de zi și de noapte (pentru că acasă nu mai e nimeni să aibă grijă de el), face antrenamente zilnice, iar în timpul rămas îl ajută pe tatăl lui să crească albine și mai apoi, să vândă miere. Cu banii luați pe miere, îți mai cumpără un cauciuc, mai pune un petic la combinezon și, cu puțin noroc, dacă mai rămân bani, reușește să ajungă și la câte o etapă de campionat. Iar unde ajunge, câștigă! Nu-l sperie nimic. Nici munca, nici sărăcia, nici căzăturile din competiții. Nici măcar înțepăturile albinelor. Doar de un singur lucru îi e teamă. Să nu mai fie abandonat. Să nu plece și tatăl lui de-acasă – deși știe că cel care i-a fost și mamă și tată și-ar da și viața pentru el.
Asta este povestea campionului de miere. Cu tristeți și cu zâmbete, cu înfrângeri și cu victorii, cu spaime și cu vise… Dar cu happy end. Probabil peste câțiva ani, îl vom găsi pe Andrei Poponuț pe prima treapta a podiumului unui campionat european de motociclism, purtând pe echipament logo-ul unui sponsor. Un sponsor încântat ca susține un sportiv valoros și mândru că și datorită lui, străinii vor asculta imnul României (dacă întâlniți o astfel de persoană, dați-i de știre lui Andrei. Sau mie)”.
„Pentru mine și evoluția mea sportivă viitorul este sumbru”
Reporter: Spune-ne câteva cuvinte despre tine: ce vârstă ai, unde locuiești?
Andrei Poponuț: Am 16 ani și jumătate și locuiesc în satul Poienița, comuna Livezeni, județul Mureș.
Rep.: De când practici motociclismul?
A.P: Practic motocross-ul de la vârsta de 4 ani și jumătate. Am practicat și motoviteza și supermoto. De 5 ani, din lipsa banilor am lăsat deoparte viteza și supermoto. Acum practic doar motocrossul.
A.P.: La ce echipă ești legitimat?
Rep.: La echipa Motobikeshop Timișoara deoarece motocrossul târgumureșean este mort.
Rep.: La ce categorie concurezi?
A.P.: Acum concurez la clasa MX2, adică clasa 250 motocicletă în 4 timpi, echivalentul motocicletei de 125 CC în doi timpi.
Rep.: Ce premii ai câștigat până acum?
A.P.: Multiplu campion național la motociclism viteză, multiplu campion național la supermoto, multiplu campion național la motocross, vice campion Est-European de supermoto, medalie de bronz în Campionatul European de Supermoto și locul 28 în Campionatul Mondial de motocross junior în 2015.
Rep.: Care a fost evoluția ta sportivă în 2017? La ce competiții ai participat și ce premii ai obținut anul trecut?
AP: În 2017 am început Campionatul Național cu un loc 3 în Lugoj. Dar la un antrenament ulterior, la Valea lui Mihai, județul Bihor, din cauza faptului că nu am avut bani să setăm suspensiile după kilogramele mele, am scăpat motocicleta de sub control într-un woblaj pe secțiunea de valuri și m-am ales cu o dublă fractură de radius, ulm și piramidă la mâna stângă, plus fractură la piramida nazală. Și anul competițional a continuat prin spitale cu tije, operații și recuperări.
Rep.: Cine te-a susținut până acum financiar? Ai avut sponsori?
A.P.: Benzinăria Via și implicit familia Nicoară m-a susținut cu 50 de litri de benzină la fiecare etapă. Sporadic, domnul Vancea Aurel, cu anumite sume de bani, dar nu prea mari. Motoboom m-a ajutat cu câteva lucruri necesare motocicletei, în ani trecuți. Stikere Deva mi-a stikerit motocicleta.
Rep.: Care sunt sponsorii tăi în acest moment?
A.P.: Promisiuni de la benzinăria Via, tot cu 50 litri de benzină. Și promisiuni din partea Motoboom. Restul tata.
Rep.: Care este programul tău de antrenament? Unde te antrenezi, cât timp și cu cine?
A.P.: Antrenamente stric moto nu am făcut din toamnă, din lipsa fondurilor. În schimb, am făcut sală toată iarna, sponsorizat de Gustav Robert Mircea și Adrian Costea.
Rep.: Care este bugetul anual necesar pentru a putea concura la nivel internațional? Ce cheltuieli implică sportul pe care îl practici?
A.P.: Depinde de ce înțelegeți prin internațional. La Campionatul est-european este necesar un buget de 10.000 – 15.000 de mii de euro, iar la Campionatul European un buget de 50.000 – 80.000 de euro.
Rep.: Federația Română de Motociclism nu te susține cu nimic, având în vedere că ai luat mai multe premii de-a lungul timpului?
A.P.: Federația Română de Motociclism viteză nu mă ajută cu niciun leu! În rest, nu doresc să comentez nimic de FRM, să nu fiu suspendat.
Rep.: Premiile pe care le obții îți aduc și anumite recompense financiare?
A.P.: Nu, doar cupe și diplome.
Rep.: Vrei să participi la Campionatul est-european de Motociclism 2018. Când va avea loc acesta, unde și ce-ți propui în caz că vei participa?
A.P.: Da, doresc să particip la CEE anul acesta. Prima etapa este în Grecia, în 10 – 11 martie 2018. Îmi doresc ca după revenirea din accidentare să intru în top 3 sau chiar să câștig.
Rep.: Care sunt cheltuielile pe care le implică participarea la acest Campionat?
A.P.: 10.000 – 15.000 de euro tot sezonul, menționând că motocicleta o am, trebuie doar reparată regulat.
Rep.: Unde ai căutat sponsorizare până acum (pentru participarea la Campionat) și ce răspuns ai primit?
A.P.: La Materom, la Primăria Livezeni, la Primăria Tîrgu Mureș în urmă cu 3 ani și la Prefectura Tîrgu Mureș în urmă cu 5 ani, la Romgaz anul trecut, Combinat anul trecut, peste tot am fost respinși.
Rep.: Dacă nu vei obține sponsorizare, participarea ta la Campionatul est-european ar putea fi compromisă?
A.P.: Da, voi participa doar în Campionatul Național sau poate chiar mă voi lăsa de sportul de performanță, deoarece campionatul nostru național, în ultimii 5 ani, a devenit foarte slab calitativ.
Rep.: Ai mai participat la altă ediție a Campionatului est-european? Dacă da, când și ce premii ai obținut?
A.P.: La motocross doar sporadic, la etape care au fost mai aproape de România. La supermoto am făcut 3 sezoane complete Est European și un sezon European. Am devenit vice campion Est European și am obținut locul trei în Campionatul European.
Rep.: Cum vezi viitorul tău sportiv având în vedere că motociclismul implică cheltuieli financiare destul de mari?
A.P.: Sumbru.
Titi Dălălău
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.