Suntem onorați să găzduim ședința Federației Transportatorilor Urbani, Suburbani și Metropolitani de Călători. La Târgu Mureș, facem tot ce ne stă în putință pentru a reînnoi flota transportului public. Scopul nostru este de a oferi un serviciu de calitate pentru locuitorii din Târgu Mureș și nu numai. Am achiziționat o serie de autobuze noi, reînnoim în mod constant flota veche și vom înlocui toate vehiculele aflate într-o stare avansată de degradare. Mă bucur că cei mai buni profesioniști s-au reunit aici, în luna noiembrie, pentru că avem multe idei de împărtășit. Continuăm munca! a afirmat Soós Zoltán, primarul municipiului Târgu Mureș.
Unul dintre obiectivele noastre este de a face din județul Mureș un județ locuibil, iar pentru aceasta este esențială o infrastructură bine dezvoltată. De aceea, lucrăm cu toată puterea pentru a construi un nod multimodal care să conecteze traficul aerian, rutier și feroviar lângă Tîrgu Mureș! a declarat Kovács Mihály Levente, vicepreședinte al Consiliului Județean Mureș cu prilejul întâlnirii.
Vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Nagy-Bege Zoltán, a afirmat vineri, la Târgu Mureş, că pentru transportatori este destul de complicat să semneze contracte cu furnizorii de energie electrică pentru staţiile de încărcare a autobuzelor, dar că există o procedură la care aceştia pot apela pentru scurtarea termenelor de racordare.
„Prima problemă a lor este că acele staţii de încărcare pe care le instalează pentru a putea încărca în viitor noile autobuze electrice trebuie racordate la reţea (…). În acest moment, este un lucru destul de complicat să semneze un contract cu un furnizor de energie electrică sau gaze naturale. (…) Noi avem din august o procedură specială pentru racordarea staţiilor de încărcare pentru maşinile sau autovehicule electrice, care simplifică şi scurtează termenele de racordare faţă de un loc normal de consum. Asta a fost primul ajutor. După care, pentru partea comercială, pentru contractare, există regulamentul de furnizare în ultimă instanţă care oferă soluţii pentru absolut toţi clienţii care rămân fără furnizor”, a declarat Nagy-Bege Zoltán, după şedinţa lunară a comitetului director al Federaţiei Transportatorilor Urbani şi Suburbani şi Metropolitani de Călători.
Vicepreşedintele ANRE a precizat că, în baza acestui regulament, toţi clienţii care rămân fără furnizori sunt preluaţi în regim de ultimă instanţă pentru perioade mai lungi sau mai scurte, în funcţie de tipul fiecărui client.
„Dar tocmai această instituţie a furnizării în ultimă instanţă le asigură acest lucru. Oricine îşi doreşte să aibă un contract pentru un loc de consum, se poate încheia un contract în regim de ultimă instanţă cu care se poate merge la distribuitor şi se poate definitiva racordarea la locul nou de consum. Nu şi practic se întâmplă aceasta, e puţin mai birocratic. Este o adresă în plus care trebuie trimisă ANRE-ului (…). Noi trimitem la furnizori de ultimă instanţă şi se întâmplă. Există interes, există finanţare, atât pentru maşini electrice, cât şi pentru staţii de încărcare a acestor maşini. Tocmai de aceea am venit cu acest regulament care simplifică racordarea. Este aportul nostru la această problemă. Mai mult de atât nu putem să facem noi, dar cu siguranţă vom fi deschişi la dialog şi dacă sunt semnalate probleme în privinţa acestor reguli şi aceste proceduri de racordare, noi suntem deschişi să le discutăm”, a subliniat Nagy-Bege Zoltán.
Vicepreşedintele ANRE consideră că motivul pentru care furnizorii fie nu răspund societăţilor de transport, fie fac nişte oferte descurajante, se datorează problemelor financiare şi faptului că furnizorii de energie nu-şi propun să-şi crească portofoliul de clienţi. Având în vedere reglementările şi directivele europene, soluţia transportului, fie public, fie individual, este în zona electrificării şi e necesar să se meargă în această direcţie.
„Există surse de finanţare pentru asta de care trebuie să ne folosim. Deja sunt nişte termene vehiculate în privinţa interzicerii totale a înmatriculării maşinilor echipate cu motoare cu ardere internă, care poate par îndepărtate. Dar timpul trece repede şi până în acel moment noi trebuie să ne pregătim atât cu infrastructură, cât şi cu eventuale soluţii pentru autorităţile publice locale în privinţa transportului în comun, pentru că este o variantă mult mai curată şi mai fezabilă decât transportul individual în maşina personală”, a mai spus Nagy-Bege Zoltán.
Viceprimarul municipiului Târgu Mureş, Portik Vilmos, a precizat că municipalitatea are deja în autobază 27 din cele 32 de autobuze electrice de 12 metri şi se lucrează la staţiile de încărcare, însă nu există un furnizor de electricitate care să furnizeze cantitatea solicitată.
„Problema este că aici nu ne trebuie o cantitate pentru două autovehicule electrice sau pentru încărcat un fier de călcat, ci o cantitate uriaşă. În acest moment nu se găseşte acel furnizor care poate să furnizeze şi încă nu se găseşte furnizorul care poate să ne dea un preţ care să fie rentabil pentru transport”, a spus Portik.
Directorul societăţii de Transport Local din Târgu Mureş, Tatar Bela, a precizat că anual societatea ar avea nevoie de circa la 5 milioane de kilowaţi, însă speră ca până la începutul anului situaţia să fie rezolvată.
„Motivul este criza energetică (…), în toată Europa. Noi acum urmăm toate procedurile legale, de aceea am apelat la domnul vicepreşedinte al ANRE şi încercăm să facem tot posibilul cât mai repede, până la sfârşitul anului, să reuşim să încheiem acest contract. Şi să sperăm că, începând de 1 ianuarie, prin reglementarea care e impusă de dânşii, să avem curent la un preţ normal de un leu sau 1,30 lei şi atunci putem exploata aceste autobuze în condiţii normale şi la costuri reduse. Bugetul local este limitat, noi trebuie să încadrăm aceste sume. Anual am nevoie undeva la 5.000.000 de kilowaţi (5.000 de megawaţi) pentru aceste autobuze şi sper că reuşim până la sfârşitul anului să încheiem aceste contracte şi să pornim aceste autobuze în ianuarie”, a arătat Tatar Bela.
Preşedintele Uniunii Române de Transport Public (URTP), Liviu Neag, a declarat, vineri, că dacă nu se plafonează preţul energiei pentru operatorii de transport, în câteva luni pot să apară blocaje financiare.
La Târgu Mureş a avut loc, vineri, şedinţa lunară a comitetului director al Federaţiei Transportatorilor Urbani şi Suburbani şi Metropolitani de Călători.
„Întâlnirea de astăzi a avut un scop foarte important o discuţie cu factorii responsabili în ce priveşte plafonarea preţului energiei. În situaţia dată, la ora actuală, operatorii de transport, dacă nu se va găsi soluţia de plafonare a preţului energiei, vor ajunge probabil în câteva luni să apară acele blocaje financiare, acele blocaje din care nu vor avea posibilitatea plăţii contravalorii energiei electrice. Şi atunci discuţia de astăzi, credem noi, a fost utilă. Să sperăm că acest material, această lege care a trecut de Senat, va trece şi de Camera Deputaţilor. În concluzie, speranţa moare ultima”, a declarat presei Liviu Neag.
În calitatea sa de director general al Companiei de Transport Public (CTP) din Cluj-Napoca, Liviu Neag a precizat şi că acest operator pe moment nu are o problemă cu facturile la energie, deşi peste 50% din flota sa de vehicule este alimentată cu electricitate, însă o mare problemă va fi după expirarea actualelor contracte de furnizare.
„Pe moment putem spune că nu este o problemă. Problema este ce se întâmplă în lunile acestea, în octombrie-noiembrie-decembrie expiră contractele de furnizare energie ale operatorilor de transport. Se pune problema ce se întâmplă în această perioadă până la venirea acestei legi privind plafonarea energiei (…) Poziţia vicepreşedintelui ANRE a fost că se vor găsi soluţii încât să nu depăşească 2-3 lei kilowatt-ul în ce priveşte transportul, dar acum rămâne de văzut”, a arătat Neag.
El a precizat că la Cluj-Napoca sistemul de transport electric a fost implementat în urmă cu 5 ani, timp în care şi-a dovedit eficienţa.
„De aproape de 5 ani am implementat acest sistem de transport electric şi a dat un randament foarte bun. Dacă la început preţul pe kilometru/călătorie era de 5 lei, încet, încet, ca urmare a creşterii preţului la energie, costul a ajuns pe la aproape 7 lei. Şi dacă creşterea preţului la energie electrică nu se va opri, ne găsim în situaţia că nu mai este cel mai econom şi cel mai bun preţ în ce priveşte transportul electric şi nepoluant. Este o tendinţă a Europei, este o tendinţă şi la noi. La Cluj şi în toată ţara au început administraţiile publice să achiziţioneze autobuze electrice. Foarte multe au pornit, un pic nu cum trebuie. Adică trebuia prima dată să pornească de la a vedea unde sunt platformele de parcare, ce posibilităţi sunt pentru furnizorul de energie să poată oferi energia electrică necesară acestor staţii de încărcare şi apoi să demareze achiziţia autobuzelor electrice. Ori s-a întâmplat că au făcut contracte pentru achiziţie staţii, achiziţia autobuze electrice şi s-au trezit în situaţia, o parte, în care n-au putut să pună la timp această investiţie în funcţiune, în sensul că au fost mari întârzieri în ce priveşte racordarea acestor platforme de încărcare la energia electrică”, a evidenţiat Liviu Neag.
Compania de transport din Cluj-Napoca deţine 41 de autobuze electrice, 98 de troleibuze şi 29 de tramvaie.
„Aş putea să vă spun că, la ora actuală, în Cluj, peste 50% din flotă la orele de vârf este electrică, adică nepoluată. Tendinţa este să continuăm. Suntem, de exemplu, la ora actuală, într-o procedură de achiziţie a 40 de autobuze electrice articulate, ceea ce va duce la o scoatere, mai ales din zonele foarte circulate şi poluate, aglomerate, a mijloacelor de transport pe combustibil şi să venim cu aceste autobuze electrice”, a mai menţionat directorul general al CTP Cluj-Napoca. AGERPRES
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.