- Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat un „Ghid pentru accesarea facilităților fiscale stabilite prin OUG 107/2024”. Este vorba de ordonanță care stabilește organizarea unei amnistii fiscale pentru firme și persoane fizice până pe 25 noiembrie.
Experții fiscali ai ANAF oferă în acest ghid sfaturi legate de beneficiarii amnistiei fiscale, situațiile speciale ale unor debitori, etapele amnistiei și categoriile de debite anulate.
În acestă amnistie, Fiscul taie dobânzile și penalitățile, dacă firmele și persoanele fizice plătesc până pe 25 noiembrie datoriile bugetare înregistrate până la 31 august.
În acest ghid sunt descrise principalele etape ce trebuie parcurse de contribuabili pentru a beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de OUG nr. 107/2024, cu modificările ulterioare aduse de OUG 112/2024. Procedura de anulare a obligațiilor fiscale a fost aprobată prin OMF nr. 5521/2024. Procedura se aplică obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de către organele vamale.
Cine beneficiază
Facilitățile fiscale prevăzute de OUG 107/2024 se aplică pentru toate categoriile de debitori:
- persoane fizice;
- persoane juridice, de drept public sau privat;
- asocieri și alte entități fără personalitate juridică;
- persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale;
- unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și prin Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, după caz.
Categorii speciale
În categoria debitorilor ce pot beneficia de anularea unor obligații bugetare se includ și următorii debitori:
- a) debitorii declarați insolvabili, potrivit legii;
- b) persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014, sau potrivit Legii nr. 85/2006, pentru obligațiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătorești de atragere a răspunderii;
- c) debitorii aflați în procedura insolvenței ori aflați în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Pentru debitorii aflați în procedura insolvenței, administratorii speciali/judiciari sunt obligați să solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, pentru accesarea facilităților fiscale și respectarea prevederilor art. I – XVIII din OUG 107/2024 de către debitorul insolvent.
- d) debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv înregistrează numai obligații de plată accesorii nestinse aferente obligațiilor bugetare principale stinse până la această dată, iar accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv până la data de 6 septembrie 2024;
- e) debitorii cărora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligații bugetare principale scadente până la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicării deciziei de impunere.
Obligații bugetare principale restante
Prin obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv se înțelege:
- a) obligații bugetare pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată până la data de 31 august 2024 inclusiv. Sunt considerate obligații bugetare principale restante și obligațiile bugetare principale datorate de debitorul aflat în insolvență pentru care s-a împlinit scadența până la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existența unui tabel de creanțe sau a unui program de plată a creanțelor;
- b) diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, precum și diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisă și comunicată până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024, ca urmare a unui control fiscal;
- c) obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
- d) alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 august 2024 inclusiv, precum și obligațiile bugetare principale stabilite de alte organe decât organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024, transmitte spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Ce datorii nu intră în amnistie
Nu sunt considerate obligații de plată restante la data de 31 august 2024 inclusiv:**
- a) obligațiile bugetare pentru care s-au acordat și sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit legii, la data de 31 august 2024 inclusiv;
- b) obligațiile de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată în condițiile legii la data de 31 august 2024 inclusiv.
Sunt considerate restante la data de 31 august 2024 inclusiv și obligațiile de plată care, la această dată, se află în situațiile de la lit. a) și b), dacă ulterior acestei date, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv, înlesnirea la plată își pierde valabilitatea sau, după caz, încetează suspendarea executării actului administrativ fiscal. Pentru obligațiile de plată menționate la lit. b) debitorii pot renunța la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor.
În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunțare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv.
Prevederile art. I – XVI din OUG nr. 107/2024 nu se aplică următoarelor obligații bugetare:
- a) care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 sau care încep ulterior acestei date;
- b) stabilite prin hotărâri penale definitive;
- c) reprezentând prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare.
Prin notificarea privind intenția de a beneficia de anulare a unor obligații bugetare și prin cererea de anulare, contribuabilii declară pe propria răspundere că nu se află în niciuna dintre situațiile menționate mai sus. Accesoriile aferente unor obligații bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amână la plată și nu se anulează.
Pentru a beneficia de facilitățile fiscale, debitorii care înregistrează obligații bugetare restante de natura celor anterior menționate, la data depunerii cererii de anulare trebuie să aibă achitate obligațiile bugetare principale și accesoriile aferente acestora. În caz contrar, organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare.
Ce facilități se acordă
- 1. Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale.
- 2. Reducerea obligațiilor principale restante de la plata de 100% din valoarea acestora, în cazul debitorilor care au stins toate obligațiile bugetare principale restante în termen de 60 de zile de la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, iar acestea au fost comunicată și aprobată de organul fiscal.
Etapele pentru obținerea facilităților fiscale
1. Întocmirea și depunerea unei cereri: Contribuabilii trebuie să completeze o cerere de anulare a accesoriilor la obligațiile bugetare. Cererea trebuie să fie depusă la organul fiscal central în termen de 25 de zile de la publicarea OUG nr. 107/2024 în Monitorul Oficial, respectiv începând cu 7 septembrie 2024 și până la 31 octombrie 2024.
2. Verificarea îndeplinirii condițiilor: Organul fiscal va verifica dacă contribuabilul respectă condițiile necesare pentru a beneficia de facilitățile fiscale. Dacă cererea este aprobată, contribuabilul va primi o notificare.
3. Anularea accesoriilor: După aprobată cererea, se vor anula dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale.
4. Plata obligațiilor principale: Contribuabilii trebuie să achite obligațiile bugetare principale în termen de 60 de zile de la data depunerii cererii pentru a beneficia de reducerea de 100% a obligațiilor restante.
Termene.ro