Cazul elevului transferat de la Școala Gimnazială Nr. 7 la „Schiller”, după ce a rămas singurul din clasă, a scos la iveală o problemă sistemică pe care autoritățile școlare o cunosc de ani buni: deficitul acut de specialiști pentru copiii cu cerințe educaționale speciale din județul Mureș.
La solicitarea redacției Punctul, Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Mureș a transmis o situație detaliată privind resursele umane alocate elevilor cu nevoi speciale. Documentul prezintă o radiografie a unui sistem subdimensionat: din totalul de 141 de posturi destinate specialiștilor care lucrează cu elevi cu CES în județul Mureș, 16 sunt pentru profesori de sprijin, 30 pentru logopezi și 39 pentru consilieri școlari. Aceste resurse trebuie să acopere nevoile a 602 unități de învățământ și a 1.788 de elevi cu cerințe educaționale speciale.
Un profesor de sprijin la 112 elevi cu CES
Cele 16 posturi de profesori de sprijin sunt distribuite astfel: un singur post pentru învățământul primar din Târgu Mureș și 15 posturi pentru ciclul gimnazial, dintre care 8 în municipiu, 4 în orașe și 3 în comune.
Când aceste cifre sunt puse în oglindă cu numărul real al elevilor care ar avea nevoie de sprijin, dezechilibrul devine evident. Din cei 1.788 de elevi cu CES înregistrați în județul Mureș, doar 270 beneficiază efectiv de asistența unui profesor itinerant și de sprijin. Concret, 60 de preșcolari, 115 elevi din ciclul primar și 95 din cel gimnazial. Diferența de peste 1.500 de copii rămâne fără acest tip de suport educațional, iar liceenii și elevii din învățământul profesional cu CES nu apar deloc în statistică.
Consiliul de administrație al Școlii „Friedrich Schiller” a invocat tocmai lipsa profesorului de sprijin printre motivele pentru care nu poate primi elevul transferat de la Școala Nr. 7. În hotărârea din 11 noiembrie 2025, conducerea școlii a enumerat și alte motive: săli de clasă subdimensionate, probleme de infrastructură, lipsa spațiilor de recreere și existența unor elevi care au avut contact anterior cu copilul și au rămas cu traume.
O singură comună din Mureș are profesor logoped
Situația logopezilor este la fel de precară. Din cele 30 de posturi existente în județ, 23 funcționează la nivelul învățământului primar, dar niciuna dintre comune nu are alocat un astfel de specialist. În Târgu Mureș sunt 14 posturi, iar în celelalte orașe 9.
La nivel gimnazial există șase posturi de logopezi: 4 în municipiul reședință de județ, 1 într-un oraș și doar 1 într-o comună. Pentru întregul învățământ liceal din județ funcționează așadar un singur post de profesor logoped.
Această distribuție pune în dificultate familiile din mediul rural care au copii cu tulburări de limbaj. Părinții sunt nevoiți fie să facă naveta către oraș pentru ședințele de logopedie, fie să apeleze la servicii private, fie să renunțe la terapie. În contextul în care în Mureș funcționează 116 școli cu clasele I-IV în mediul rural și 143 de grădinițe în comune, absența logopezilor din aceste unități reprezintă o problemă realmente sistemică.
Specialiștii în logopedie subliniază că intervențiile timpurii, în perioada preșcolară și la începutul ciclului primar, au cele mai bune rezultate. Odată ce copilul avansează în sistemul de învățământ fără corectarea problemelor de pronunție sau de comunicare, recuperarea devine mai dificilă și mai costisitoare.
Situația consilierilor școlari
Pentru consilierii școlari, situația este ceva mai bună numeric, dar tot insuficientă. La nivel liceal funcționează 39 de posturi, distribuite astfel: 22 în Târgu Mureș, 15 în orașe și doar două în comune. La nivel gimnazial există 48 de posturi, însă 21 dintre acestea sunt în comune, unde accesul la servicii specializate este oricum mai dificil. Pentru preșcolari sunt alocate șapte posturi de consilieri, dintre care patru în municipiu și trei în orașe.
Numărul elevilor cu CES crește, resursele rămân aceleași
Evoluția cazurilor CES în ultimii ani arată o creștere îngrijorătoare. Dacă în anul școlar 2021-2022 erau înregistrați 835 de elevi cu nevoi speciale, numărul a crescut la 843 în anul următor, apoi la 998 în 2023-2024 și la 1.226 în 2024-2025. Anul școlar curent a debutat cu 1.121 de cazuri certificate până în prezent, însă evaluările continuă.
Această creștere de peste 100% în patru ani nu a fost însoțită de o dezvoltare proporțională a numărului de specialiști. În lumina acestor cifre care arată incapacitatea statului de a oferi educație adaptată nevoilor tuturor elevilor, devine clar că deficitul de resurse umane specializate este cauza principală a tensiunilor, transferurilor, conflictelor între părinți și școli, a proceselor în instanță și a desființărilor de clase.