În Monitorul Oficial 1120 din 11 noiembrie 2024 a fost publicată HG 1381/2024 privind achiziția a 23 de locomotive capabile de a atinge viteza de 160 de kilometri la oră.
HG menționată arată rutele pe care vor circula cele 23 de locomotive. Introducerea locomotivelor electrice (LE), ce fac obiectul acestei achiziții publice, conform cererii de finanțare transmise la Comisia Europeană vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:
- București—Craiova—Drobeta-Turnu Severin—Timișoara—Arad;
- București—Craiova—Simeria—Deva—Arad;
- București—Brașov—Sighișoara—Arad—Curtici;
- București—Brașov—Sighișoara—Cluj-Napoca—Oradea;
- București—Brașov—Miercurea-Ciuc—Dej;
- București—Buzău—Pașcani—Suceava—Vatra Dornei;
- București—Buzău—Tecuci—Iași;
- București—Buzău—Pașcani—Iași;
- București—Giurgiu Nord;
- Iași—Constanța/(Mangalia) via Tecuci;
- Suceava—Constanța/(Mangalia) via Buzău;
- Galați—Constanța/(Mangalia);
- București—Constanța/(Mangalia).
Cum au fost selectate rutele
La determinarea rutelor următoarele obiective și criterii au fost luate în considerare la determinarea rutelor interregionale prioritare (cele care ar fi operate cu noile seturi de trenuri achiziționate prin prezentul proiect):
- prioritatea a fost acordată pentru prima dată axei coridorului principal Constanța—București—Brașov— Sighișoara—Arad (coridorul IV), care a fost sau este modernizată în prezent, unde majoritatea fondurilor UE pentru infrastructură au fost investite până în prezent;
- s-a acordat prioritate rutelor cu cerere dovedită, existentă pentru transportul feroviar care leagă orașele în care se înregistrează trafic ridicat de pasageri pe transportul feroviar, fapt care reclamă un trafic intens, respectiv cât mai multe perechi de trenuri interurbane;
- s-a acordat prioritate rutelor care leagă orașele principale și orașele secundare de cele patru orașe gravitaționale (București, Cluj, Iași și Timișoara), precum și servicii de conectare a celor patru orașe. Rutele care fac acest lucru prin servirea cât mai multor orașe secundare posibile au fost de preferat;
- s-a acordat preferință rutelor în care serviciile feroviare ar putea deține un avantaj concurențial temporal în ceea ce privește serviciile rutiere;
- preferința a fost acordată rutelor care asigură conexiuni bune la principalele rute ale coridorului principal, care funcționează ca rute de alimentare, sporind sinergia rețelei.