Un altfel de T.R.A.I. Orașele au devenit periculoase pentru pietoni
Un altfel de T.R.A.I. Orașele au devenit periculoase pentru pietoni

Un altfel de T.R.A.I. Orașele au devenit periculoase pentru pietoni

Articol publicat de Asociatia Pro Infrastructura:

Credem că a venit vremea ca mobilitatea în marile centre urbane din țară să fie regândită. Este timpul ca administrațiile locale să aibă curajul să redeseneze străzile ca să garanteze siguranța pietonilor și cicliștilor. Și să ofere cetățenilor soluții de transport public de masă civilizat astfel încât aceștia să-și lase mașinile personale acasă.

Iar susținerea (și presiunea) ca acest lucru să se întâmple trebuie să vină de jos în sus, de la cetățeni spre autorități. Astfel că ne-am bucurat foarte mult când cei de la Storia ne-au invitat să participăm cu expertiza noastră în zona de infrastructură de transport și mobilitate urbană pentru a crea macheta cartierului „perfect”.

Salutăm decizia unei companii de a investi timp și bani privați în a crea Indexul T.R.A.I. și a promova soluții de transport urban sustenabil. Ne bucurăm să vedem nu doar o campanie de comunicare, ci o inițiativă bazată pe date culese cu grijă, gândită să exploreze și să promoveze soluții concrete care să schimbe în bine… traiul de zi cu zi în România urbană.

Vă invităm să explorați într-un sfert de oră principii și soluții prezentate de experți în workshop-ul organizat de cei de la Storia. Și vă invităm la dezbateri! Știm că multe elemente sunt noi și controversate și răstoarnă complet felul în care ne mișcăm (și trăim) în orașele noastre.

Foarte mulți dintre voi știți că România este codașă la siguranța rutieră în UE, având cele mai multe decese raportate anual la milionul de locuitori. Dar probabil foarte puțini dintre voi știu că românii își pierd viața în special în zonele urbane: avem cea mai mare pondere a deceselor pe drumurile urbane din UE, exceptând Cipru.

79% din pietoni pier în orașe (19% în zona rurală) și 85% din cicliști (doar 15% în rural). Șoferii și pasagerii lor din autoturisme își pierd viața în special în zonele rurale (53%) și doar 44% în orașe. [Date oficiale Eurostat, anul 2022.]

Concluzia: avem orașe relativ sigure pentru șoferi și pasagerii lor, dar foarte periculoase pentru pietoni. Este momentul să facem orașele noastre sigure pentru pietoni. Toți suntem pietoni! Să limităm viteza la 30 km/h și să calmăm traficul mai ales în interiorul cartierelor, să regândim din temelii bulevardele și să punem accentul pe transportul public modern, confortabil și de încredere.

Statisticile îngrijorătoare ne pun în fața deciziilor curajoase pe care administrațiile locale trebuie să le ia. Trebuie redesenate din temelii bulevardele, dar avem și măsuri simple și rapide cu efect major în cartiere. Investiții de miliarde în infrastructură și în material rulant, combinate cu intervenții rapide în preajma punctelor de interes sensibile, precum școlile și spitalele.

Siguranța rutieră este o direcție strategică majoră pe care Asociația Pro Infrastructură și-a asumat-o. A venit vremea să discutăm argumentat măsurile de punere în siguranță a orașelor. Așteptați-vă să vă provocăm periodic la dezbateri despre soluțiile implementate de marile capitale europene, campioane la siguranța rutieră, pe care trebuie să le vedem și la noi.

Niciun om nu trebuie să moară pe drum, mai ales (în drum spre) acasă.

* Acest comunicat este scris independent de Asociația Pro Infrastructură în cadrul unui parteneriat cu Storia.ro cu scopul de a promova conceptele moderne de mobilitate urbană.