Un document prezentat Comisiei Europene propune majorarea impozitului pe venit și a celui pe dividende la 16%
Un document prezentat Comisiei Europene propune majorarea impozitului pe venit și a celui pe dividende la 16%

Un document prezentat Comisiei Europene propune majorarea impozitului pe venit și a celui pe dividende la 16%

  • Guvernul României și Comisia Europeană analizează majorarea impozitului pe venit și pe dividende la 16%, conform datelor Clever News Center. Măsurile sunt analizate pentru a reduce deficitul bugetar, care a depășit 9% din PIB în 2024. Măsura ar uniformiza fiscalitatea și ar echilibra veniturile la bugetul de stat.

România se află în fața unei decizii fiscale majore, în contextul în care Guvernul și Comisia Europeană analizează posibilitatea creșterii impozitului pe venit și a celui pe dividende până la 16% chiar din acest an, conform surselor Clever News Center. Informația a fost confirmată de reprezentanți ai mai multor instituții și ministere. Ba chiar, Ministerul de Finanțe a făcut o simulare pentru a verifica dacă măsura este utilă pentru balansarea bugetului de stat fără a afecta major mediul privat.

Această propunere vine pe fondul unei situații bugetare tot mai tensionate și ar putea fi completată de o majorare a TVA cu 2 puncte procentuale. Însă, pentru moment, măsura creșterii TVA-ului este aprobată de cele două părți, Comisia Europeană și reprezentanți ai statului român. În schimb, măsura creșterii impozitării veniturilor și a dividentelor cu 16% este încă o măsură de lucru.

Scopul: echilibrarea bugetului și reducerea deficitului fiscal la un nivel acceptabil pentru partenerii europeni și piețele financiare internaționale. Guvernul României trebuie să-și majoreze veniturile cu aproape 30 de miliarde de lei pentru a se încadra în deficitul promis de 7% pentru 20205.

Deficitul bugetar, în continuă creștere

Anul 2024 a fost marcat de o escaladare a dezechilibrelor fiscale. România a încheiat anul cu un deficit bugetar estimat la peste 9% din PIB, cu mult peste ținta agreată cu Comisia Europeană în cadrul procedurii de deficit excesiv.

În mod normal, ținta convenită presupunea ca România să reducă deficitul sub 7% în 2025 și să continue trendul descendent până la o valoare sub pragul de 3% în anii următori, conform normelor europene.

Din păcate, primele trei luni ale anului 2025 nu aduc semne încurajatoare.

Deficitul bugetar este la 2,3% din PIB, după primele trei luni din 2025, mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut. Deficitul bugetar al României după primele trei luni din 2025 e de 44 de miliarde de lei, adică 2,3% din PIB.

Taxare la 16% pentru firme și persoane fizice

În acest context, guvernul analizează măsura majorării impozitului pe venit și a celui pe dividende de la 10% la 16%, un nivel echivalent cu cel al impozitului pe profit aplicat companiilor.

Argumentul principal este acela al „echității fiscale” între tipurile de venit, dar și necesitatea de a mări baza de colectare într-un mod predictibil.

În prezent, impozitul pe venit este de 10% și se aplică veniturilor din activități independente, chirii, drepturi de autor sau alte surse.

Acesta este unul dintre cele mai mici din Uniunea Europeană. De cealaltă parte, impozitul pe dividende, aplicat veniturilor obținute din distribuirea profiturilor firmelor, a fost majorat de la 8% la 10% începând cu 1 ianuarie 2025. Cu toate acestea, România rămâne tot în zona inferioară a cotei de impozitare în comparație cu alte țări din regiune.

Propunerea de creștere a impozitelor pe venit și dividende la 16% nu este întâmplătoare. În primul rând, aceasta egalează nivelul actual al impozitului pe profit, ceea ce ar elimina diferențele dintre formele de impozitare și ar reduce comportamentele de optimizare fiscală.

TVA, o altă piesă în puzzle-ul fiscal

Pe lângă impozitele directe, Comisia Europeană a propus și majorarea cotei standard de TVA cu 2 puncte procentuale, adică de la 19% la 21%. Deși guvernul ezită să susțină această măsură din motive politice și sociale – efectele ar fi resimțite direct în prețurile de consum – presiunea Bruxelles-ului este mare, mai ales în lipsa unor progrese semnificative în consolidarea fiscală.

România are una dintre cele mai mici ponderi ale veniturilor fiscale în PIB din Uniunea Europeană – sub 28%, față de media UE de peste 40%. Creșterea cotei de impozitare pe aceste venituri ar ajuta la închiderea parțială a acestui decalaj.

 

Sursa: Termene.ro