Judeţul Mureş nu doar că nu va fi nu ştiu ce nod mirific de autostrăzi, dar nici măcar nu va fi străbătut de vreuna, potrivit noii politici europene în domeniul infrastructurii de transport.
Ce ne spune această decizie la nivel european? Mai multe. Primul lucru ar fi că politicienilor de la Bucureşti nu le pasă de zona aceasta, mai sus de Braşov, dacă vorbim strict de Transilvania. Al doilea ar fi că lobby-ul politicienilor transilvăneni la Bucureşti este egal cu zero. Al treilea că lobby-ul politicienilor de la Bucureşti la Bruxelles pentru Transilvania şi Moldova a fost inexistent adică, mai pe şleau, nici măcar nu i-a interesat să susţină vreun proiect în aceste zone. Al patrulea ar fi că zona Transilvaniei asigură o parte importantă din PIB şi primeşte în schimb aproape nimic, povestea cu autostrăzile confirmând că suntem buni să muncim ca proştii pentru a susţine, în principal, un Guvern corupt şi incapabil, care gestionează fondurile după bunul plac, pentru a alimenta găuri negre şi grupurile de interese ilegale, transpartinice. Al cincilea ar fi că, probabil, interesul din partea aceloraşi politicieni de la Bucureşti este ca această parte a României să nu se dezvolte şi să crească dependenţa de o gaşcă de incompetenţi, puşi doar pe căpătuială, care nu sunt consecvenţi nici de la lună la lună, darmite să elaboreze o strategie pe termen lung, gen 2014 – 2020.
Revenind în plan local, nu pot să nu remarc politica struţului care l-a cuprins pe preşedintele Consiliului Judeţean Mureş, Ciprian Dobre, care se bătea cu cărămida în piept să ne spună că a emis un amărât de certificat de urbanism pentru Autostrada Tîrgu-Mureş – Iaşi – Ungheni, şi care îl susţinea pe fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, în declaraţii atunci când acesta vorbea despre acelaşi proiect, dar care brusc nu mai poate să comenteze pe marginea acestui subiect după ce Comisia Europeană a şters proiectul de pe harta TEN-T pentru că nu este de competenţa sa. Poate ne răspunde la o altă întrebare: care este de competenţa sa? Cum se va dezvolta platforma multimodală şi alte şi alte mari proiecte de dezvoltare ale judeţului dacă cea mai apropiată autostradă va fi la vreo 100 de km cel puţin şi până acolo vei fi şi nu prea interconectat?
Primarul municipiului, Dorin Florea, defila şi el în campania electorală din 2012 cu un plan al său de macroinfrastructură, din care nu lipseau autostrăzile şi nu ştiu ce inele şi alte bazaconii legate de infrastructură. Acesta ne spunea mândru de Autostrada Transilvania şi Autostrada Tîrgu-Mureş şi Iaşi, care vor fi finanţate de Uniunea Europeană şi Guvernul României. Să nu uităm de cele două inele de la Tîrgu-Mureş. Din toate acestea se va alege praful dar, cum ne-a obişnuit, vinovaţii vor fi în altă parte pentru că, nu-i aşa, el nu a fost niciodată la guvernare şi nici politician nu este. În loc să tot fi dat din gură degeaba şi să se tot fi luptat cu duşmani vizibili şi invizibili şi dacă tot era aşa de priceput în ale proiectelor judeţului, mai bine şi-ar fi canalizat energia pentru a lupta pentru acest judeţ după exemplul George Scripcaru. Poate ne răspunde primarul de ce ar veni investitorii în oraşul digital dacă nu le sunt asigurate minimele condiţii de a ajunge aici?
De asemenea, am văzut cum au reacţionat repede toţi parlamentarii mureşeni la acest anunţ din partea Comisiei Europene… E o glumă, pentru că aceştia au fost prea ocupaţi cu retragerea distincţiei lui Tőkés László, cu autonomia Ţinutului Secuiesc, cu tot felul de alte subiecte de suprafaţă, bune pentru electoratul îndopat cu festivaluri, mici, bere şi muzică pe gratis.
Singura amară consolare din toată această poveste este că, dacă vor fi realizate regiunile, aceşti lideri locali ce se consideră atotputernici nu vor rămâne decât nişte provinciali neimportanţi, neinvitaţi la masa celor puternici. Din păcate, oamenii acestui judeţ vor avea de suferit cel mai mult.
Ligia Voro
,,Primul lucru ar fi că politicienilor de la Bucureşti nu le pasă de zona aceasta, mai sus de Braşov, dacă vorbim strict de Transilvania”.
De unde tragi aceasta concluzie? Ce investitii semnificative se fac in celelate zone ale tarii? Ca nascut la Targu Mures si traitor in Deva pot sa spun ca singura zona in care se investeste in infrastructura este in acest moment Transilvania. Nu vorbesc de autostrada Transilvania pe care o anumita minoritate o considera un fel de culoar care ar urma sa uneasca un anumit tinut cu o anumita tara (ceva de genul Berlinului de Vest in perioada razboiului rece).
Se lucreaza la autostrada (culoarul IV ) Arad -Sibiu, iar pe tronsonul Deva -Sebes, comparativ cu alte investitii putem spune ca se lucreaza foarte bine.
Parerea mea despre ideea asta cu privire la lipsa de grija a guvernatilor fata de Transilvania mi se pare o simpla gargara.
Recitiţi, stimate domn: „Primul lucru ar fi că politicienilor de la Bucureşti nu le pasă de zona aceasta, mai sus de Braşov, dacă vorbim strict de Transilvania”.
În zona de care vorbiţi dvs. se construieşte pentru un motiv super simplu – interesul UE pentru Coridorul IV paneuropean. Până şi banii sunt tot de acolo. Nu se datorează politicienilor români faptul că se lucrează pe acest traseu ca să fie foarte clar. Aşa că nu ştiu cine e cu gargara.
Şi da cred cu tărie că Transilvania de care vorbesc eu nu a primit fondurile pe care le merita raportat la PIB-ul produs de judeţele respective.