Pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Județean (CJ) de joia trecută s-au numărat 18 proiecte, plus unul în regim de urgență. După aprobarea rețelei școlare, punctul aflat în regim de urgență, au început și discuțiile. Tonul a fost dat de profesorul Vasile Boloș, care remarca faptul că CJ sprijină mai multe ONG-uri, fie cu spații date cu folosință gratuită, fie cu bani pe proiecte, însă foarte puține astfel de ONG-uri sunt monitorizate: „Pentru orice manifestare care se organizează cu sprijinul CJ, ulterior desfășurării, ar fi normal să primim o notă prin care să se prezinte reușita acelei manifestări, așa încât să ne putem da seama dacă a fost o manifestare utilă, în folosul comunității”. Președintele CJ, Ciprian Dobre, a recunoscut această lacună, pentru că, într-adevăr, nu există o verificare a proiectelor cofinanțate de CJ, însă a găsit rapid și motivul: „Aceste tipuri de manifestări ar trebui să creeze un portofoliu al CJ. Nu a existat acest mecanism de monitorizare sau supraveghere și evaluare a acestor colaborări. Din păcate suntem județul cu un aparat propriu subdimensionat. Avem practic, în cifre, 94 de funcționari publici, în cadrul aparatului propriu de funcționare al CJ”. Pentru a exista un reper, mai spunea liderul CJ, la Harghita Consiliul Județean numără aproape 300 de funcționari publici în cadrul propriului aparat; așadar, ar fi vorba de o sarcină mai mare care apasă pe aparatul CJ din Mureș. Mai mult, Dobre a afirmat că CJ Mureș are cel mai mic aparat propriu dintre toate consiliile județene din țară.
Cu problema astfel „lămurită”,
…s-a trecut la vot și au primit cofinanțare tot soiul de evenimente, unele mai necunoscute decât altele, cu excepția Olimpiadei de Matematică, Faza Națională, care anul acesta va fi organizată la Sighișoara, în perioada 1-5 aprilie. Pentru acest proiect, Inspectoratul Școlar a cerut o cofinanțare de 20.000 de lei, aprobată la vot, adică aproximativ un sfert din costurile totale.
Procesul de votare nu s-a mai poticnit deloc până la punctul 14 de pe ordinea de zi, care viza aprobarea unor proceduri pentru angajarea unui nou manager la Aeroportul „Transilvania” Tîrgu-Mureș. Aici, a intervenit grupul PDL, care are o mai veche problemă, după ce Mihail Poruțiu (fost consilier județean PDL) a fost forțat de conducerea CJ să-și dea demisia, fiindu-i refuzat de două ori planul de management. Așadar, liderul grupului PDL, Vasile Filimon, a dat tonul discuțiilor, acuzând conducerea CJ pentru un nou contract care ar fi fost încheiat netransparent, de această dată cu The Searchers Advisory Group, cei care vor fi abilitați să găsească noul manager de la Vidrasău. „Din nou un contract de prestări servicii cu o societate, din 25 ianuarie, nu figurează pe site-ul CJ. Este a doua oară, într-o lună de zile, când un contract de prestări servicii nu figurează pe site la rubrica contracte. De ce? Nu știu. Dacă cineva este de vină, să răspundă. Nu știu cum a fost întocmit, care este suma, nu știu nimic. Subiectul cel mai delicat este acesta al anexei 3, legată de retribuția președintelui Consiliului de Administrație la Aeroport. Aici am două chestiuni. Nici până azi n-a reușit nimeni să mă convingă dacă este legală sau nu această indemnizație. De ce? În Ordonanța 109 e scris doar cine stabilește indemnizația pentru președinte și, întrebând dacă Legea 79 mai e valabilă, nimeni nu m-a convins până acum că este legală. A doua chestiune ține de moralitate: ani de zile s-a clamat chestia cu pensiile și salariile nesimțite. Oare ne aflăm într-o nouă etapă? (…) Se discută de salarii de mii de euro când sunt salariați care trăiesc din salarii de 300-400 de lei în acest moment”, spunea Filimon în intervenția sa pe marginea acestui subiect.
Retribuția managerului…
…a ținut disputa aprinsă preț de câteva zeci de minute. În proiectul inițial promovat de CJ, viitorul director ar urma să primească între 2.700 și 3.500 de euro salariu lunar. Comisia de buget-finanțe a amendat proiectul, modificând plafonul minim de la 2.700 la 1.500 de euro, însă cel maxim a rămas neschimbat. Ca răspuns la acuzațiile lui Vasile Filimon, Dobre a spus că este pentru prima dată în 20 de ani când aeroportul va ieși de sub influența directă a politicului: „Una dintre cele mai mari provocări ale noastre ca echipă este depolitizarea Aeroportului „Transilvania” Tîrgu-Mureș. Da, știm că este un obiectiv ambițios, dar o vom face. Nici USL, nici PDL, nici UDMR nu va mai împărți la masa verde postul de la Aeroport. Acest lucru trebuie să intre foarte bine în sediile de partid din Tîrgu-Mureș. (…) Aeroportul „Transilvania” nu va mai fi ocupat, în special funcția de președinte CA, de niciun medic, de niciun consilier județean. Vă spun un lucru: nu va fi prieten nici cu președintele CJ, nici cu vicepreședinții, va fi un om ales de firmă de recrutare de personal. (…) Veți vedea că o regie autonomă care în mod tradițional era de 20 de ani împărțită de partide, nu va mai fi”.
Control și nereguli
În continuarea disputei, Dobre a adus în vedere consilierilor și recent încheiatul control al Curții de Conturi, care ar fi descoperit nereguli mari: „Veți vedea procesul verbal încheiat, ca să vă dați seama, așa puțin, cam ce s-a întâmplat acolo în ultimii ani. Câte panseluțe, câtă cherestea s-a cumpărat și unde e ea. Vreau să vă dau două cifre, pentru că distinsul nostru coleg, domnul Filimon, vorbea despre veniturile administratorilor. (…) În anul 2008, venitul fostului manager era de aproximativ 2.900 de euro/lună, iar al directorului economic al aceluiași aeroport a fost de 2.950 de euro/lună, calculat la cursul de azi, pentru că dacă calculăm la 3,3 lei, sare de 3.800 de euro. (…) Iar aceasta este doar o bucățică mică din ceea ce vreau să vă spun, să vă informez legat de Aeroport”.
Legat de indicatorii de performanță, președintele CJ spunea că aceștia oricum vor trebui supuși la vot, firma The Searchers Advisory Group ocupându-se doar de recrutare. Cât despre contractul care ar fi fost încheiat netransparent, Ciprian Dobre a afirmat: „Contractul este pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice), deci condițiile de legalitate să nu le pună nimeni la îndoială în această instituție până la proba contrarie. Consultați vă rog SEAP și vedeți că publicitatea și cerința legală a fost îndeplinită. Legea nu ne obligă să publicăm un contract pe pagina web a instituției, dar ne obligă să punem pe SEAP. Mă rog, răspundem la solicitarea dumneavoastră fără nici o problemă, dar la sfârșitul derulării contractului”.
Salariul votat
Între timp, în „hora” salariului managerului s-a amestecat și consilierul PNL Ioan Tușnea, care cerea ca retribuția să fie calculată în funcție de munca prestată, deci la nivelul directorilor de aeroport din U.E. (chiar dacă traficul la Vidrasău încă e la treime din cel al Aeroportului Cluj-Napoca – ca să nu mergem mai spre vest).
În cele din urmă, după o nouă rundă Filimon-Dobre, s-a acceptat amendamentul Comisiei de Buget – Finanțe, s-a supus la vot, iar proiectul a trecut. S-a stabilit astfel ca salariul viitorului manager să pornească de la 1.500 de euro, nu de la 2.700 euro, însă poate ajunge exact la fel de bine până la 3.500 de euro.
În loc de diverse…
Ciprian Dobre le-a atras atenția consilierilor că-i convoacă luni, 4 martie, de la ora 13:00, la o ședință extraordinară de această dată. Motivul convocării este repartizarea unor sume pentru bugetele primăriilor din județ. „Regimul de adoptare a bugetului este unul special. Luni ar trebui să consfințim prin hotărâre CJ, repartizarea sumelor către unitățile administrativ-teritoriale. Este de fapt un termen limită, luni 4 martie”. Concret, joi CJ încă aștepta o decizie a Finanțelor, care până la începerea ședinței nu venise, pentru că CJ urmează să împartă primăriilor doar 20% din sumele pe care acestea le primesc de la bugetul de stat, restul de 80% fiind împărțite de Finanțe, pe baza unui algoritm prevăzut de lege. Așadar, azi (luni) consilierii se vor întâlni din nou, însă probabil că de această dată, cu un singur punct pe ordinea de zi, va fi ceva mai multă liniște.
Cătălin Hegheș