Un studiu făcut de BNR despre criteriile în care o firmă are șanse să devină de succes într-un ciclu de 5-10 ani s-a concretizat într-o hartă care arată zonele cu cel mai mare potențial de dezvoltare a unei afaceri autohtone.
Cercetătorii BNR au împărțit astfel România în următoarele zone: Nord-Vest, Nord-Est, Centru Vest, Sud-Vest Oltenia, Sud-Muntenia, București-Ilfov și Sud-Est. Conform graficului BNR, cele mai productive zone pentru afacerile de succes sunt zona de Nord Vest, cu județele Cluj, Sălaj, Maramures, Baia Mare și zona de Sud Est, cu județele Buzău, Galați, Tulcea și Constanța.
Zona de Sud Vest Oltenia pare să urce în topul companiilor de succes, situându-se chiar deasupra zonei Sud Muntenia și București Ilfov. Ca grad de succes urmează zona Timisoara, Arad, urmată de zona de centru, cu județele Mureș, Bistrița, Harghita și chiar Sibiu și Brașov. Cea mai slab dezvoltată din punct de vedere al afacerilor conduise de antreprenori autohtoni este zona Nord Est, adică Moldova.
Cercetătorii BNR au identificat 2.642 de companii de succes. Conform situațiilor financiare pentru anul 2022, companiile de succes generau 9% din valoarea adăugată brută la nivel național, angajau 7% din totalul salariaților companiilor nefinanciare și dețineau 7% din activele totale, deși reprezintă numai 0,3% din numărul total al firmelor din economie.
Distribuția companiilor de succes în funcție de sectorul de activitate este ușor diferită de cea a tuturor companiilor nefinanciare. Astfel, dintre companiile de succes, cea mai importantă pondere este deținută de companiile care activează în sectorul industrial (31%, 811 companii). Acest sector este urmat de cel al serviciilor, care are o pondere de 26% (683 de companii) și de sectorul comerțului, cu o pondere de 17% (456 de companii).
Sectorul de activitate care înregistrează cea mai redusă pondere a companiilor de succes este sectorul imobiliarelor. Din perspectiva dimensiunii, cele mai multe companii de succes se încadrează în categoria întreprinderilor mici (aproximativ 63%, 1,7 mii companii), urmate de cele mijlocii (28%, circa 800) și de corporații (8%, 221 de companii), similar distribuției firmelor la nivel agregat.