Oficialii maghiari doresc să atragă forță de muncă din județele de graniță ale României pentru investițiile lor străine, valorând zece miliarde de euro din zona Debrețin. Ei doresc redeschiderea unei linii între Debrețin și Oradea pe care să aducă muncitorii români. Ungaria redeschide o linie feroviară.
Informații în acest sens au fost oferite miercuri, în a doua zi a Summit-ului Zilele Feroviare, aflat la a XVIII-a ediție desfăşurat la București de către directorul general al OTL (Oradea), Adrian Revnic.
„O spun cu titlul de noutate, Guvernul maghiar e interesat să construiască o linie nouă, să o numim astfel, căci nu a mai fost utilizată, există posibilitatea ca de la Episcopia Bihor să se reia aceast conexiune cu Debrețin. Nu știu dacă știți că acolo sunt două investiții majore, unde cu zece miliarde de euro se va face o fabrică de automobile BMW și două fabrici chinezești de acumulatori în valoare de opt miliarde euro. Singura lor problemă e că nu au forța de muncă, soluția sau gândul lor este să muncească cu colegii noștri din Oradea”, a spus el.
Ungaria redeschide o linie feroviară
Deși se consideră zona de vest a țării una dintre cele mai industrializate ale României, se vede că forță de muncă excedentară se găsește încă, iar aceasta beneficiază de condiții de salarizare mai bune în țara vecină. Distanța între Oradea și Debrețin este de 72 de kilometri. Linia nu este una nouă, ci doar se dorește modernizarea ei (electrificare). Linia a funcționat atât timp cât Oradea a făcut parte din Austro-Ungaria. Potrivit Wikipedia, în orarul din 1944, trenurile au parcurs distanța de 72 de kilometri dintre cele două orașe în 2 ore și 18 minute. După al Doilea Război Mondial, partea română și apoi maghiară au deschis calea la punctul de trecere a frontierei, dar traficul nu a mai fost reluat. În prezent, legătura feroviară între Oradea și Debrețin se face cu un ocol semnificativ pe linia care leagă localitatea românească de Budapesta.
Presa maghiară a relatat în 2021 că un studiu de fezabilitate a fost realizat de Primăria Debrețin pentru reluarea traficului între cele două orașe.
Cele două investiții majore din Debrețin readuc pe tapet modernizarea liniei și redeschiderea traficului. Ruta spre Debrețin este una dintre patru rute luate în calcul de către OTL pentru rețeaua de tram-train. Despre acest subiect Club Feroviar a scris și aici.
Celelalte patru rute luate în calcul sunt spre Aeroportul Oradea, Băile Felix, Salonta și spre granița cu Ungaria. Vor fi utilizate două tipuri de vehicule, iar racordarea rețelei de tram-train la cea a CFR face obiectul discuțiilor purtate de oficialii locali cu cei ai companiei naționale de infrastructură.
Transportul local este o adevărată provocare pentru Oradea, a explicat Adrian Revnic. Zilnic, 50-60 mii de angajați intră și ies din oraș, iar deschiderea fabricii Nokian în zonă sau închiderea preconizată a liniei ferate spre Cluj (ca urmare a lucrărilor de modernizare și electrificare) sunt alte provocări. De exemplu, închiderea liniei spre Cluj va necesita introducerea în circulație a 50 de autobuze zilnic, spune directorul OTL. Compania a deschis în ultimii ani patru km moderni de cale ferată, informează șeful transportului local.
A doua zi a Summit-ului Zilele Feroviare, panelul de material rulant, a mai beneficiat de prezența unui număr mare de specialiști din industrie, printre care și Vasile Diaconescu, director general al Astra Vagoane Arad. Comenzile în derulare ale companiei ocupă capacitatea de fabricație a uzinei arădene pe următorii 1-2 ani, a dat acesta asigurări. El a oferit si câteva explicații privind funcționarea sistemelor de condiționare a aerului la tramvaiele Astra care pot consuma de 2-3 ori mai mult decât energia de tracțiune.
(sursa foto electriccarsreport.com)
Citeste continuarea pe clubferoviar.ro