Guvernul României a lansat astăzi numărul unic gratuit pentru copii – 119, destinat semnalării cazurilor de abuz, exploatare, neglijare a copilului. Proiectul este parte integrantă a Programului Național de Suport al Guvernului pentru copii, în contextul pandemiei de COVID 19 – DIN GRIJĂ PENTRU COPII, adoptat prin OUG. nr. 105/2021.
La acest număr pot suna copiii aflați în situații de abuz, exploatare sau neglijare, părinții, rudele sau cetățenii care au cunoștință de astfel de cazuri, 24/24 ore.
Scopul acestui număr unic la nivel național este de a depista și interveni cu specialiști din domeniul protecției copilului, în timp real, în situațiile în care integritatea fizică și psihică a copiilor este în pericol.
Numărul 119 beneficiază de o infrastructură complexă de intervenție specializată și suport pentru copii, în timp real:
– în cele 47 de Direcții de Protecție a Copilului din țară funcționează începând de astăzi birouri de operatori call-center 24/24 de ore, care preiau apelurile;
– operatorii call-center utilizează o platformă digitală integrată, interconectată cu numărul 112;
– fiecare apel este monitorizat, gestionat în baza unor proceduri clare și niciun caz nu poate fi închis fără soluționare;
– există echipe mobile de intervenție specializată ale DGASPC în fiecare județ din țară, formate din specialiști în protecția copilului, care intervin în timp real 24/24 ore;
– în situațiile de risc imediat la adresa vieții copilului, numărul 119 este interconectat cu numărul unic de urgență 112, care preia cazurile în regim special;
– în situațiile în care copiii necesită doar suport psiho-emoțional, sunt transferați telefonic către echipele de psihologi existente la nivelul tuturor DGASPC din țară.
Pentru ca astăzi să avem operațional numărul 119, peste 100 de specialiști ai STS, în 41 de județe, au achiziționat echipamente și suport logistic, au instruit operatorii și au coordonat departamentele tehnice ale operatorilor de comunicații mobile, cele 47 de DGASPC au realizat un efort susținut de organizare internă și alocare de resursă umană concretizat în 280 de operatori call-center și peste 100 de specialiști constituiți în echipe mobile, iar ANPDCA a elaborat procedurile interne de gestionare a apelurilor.