16,7 miliarde € pentru infrastructură. „Diavolul e în detalii”, iar banii nu ajung, avertizează experții!
16,7 miliarde € pentru infrastructură. „Diavolul e în detalii”, iar banii nu ajung, avertizează experții!

16,7 miliarde € pentru infrastructură. „Diavolul e în detalii”, iar banii nu ajung, avertizează experții!

România va putea atrage aproape 16,7 miliarde de euro prin noul program european SAFE (Security Action for Europe), a anunțat marți ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene Dragoș Pîslaru. Țara noastră ocupă locul doi în Uniunea Europeană la acest capitol, după Polonia. Deși vestea pare îmbucurătoare pentru dezvoltarea infrastructurii naționale, Asociația Pro Infrastructură atrage atenția că „diavolul este în detalii” și că proiectele care vor beneficia de finanțare, precum și condițiile de creditare, se vor negocia încă 2-3 luni.

Transporturile primesc doar 30% din fonduri

Potrivit analizei Pro Infrastructură, sectorul transporturilor ar putea primi aproximativ 5 miliarde de euro, reprezentând circa 30% din alocarea totală. Această sumă, deși „fezabilă și realistă”, nu este încă definitivă, avertizează specialiștii.

În următoarele luni vor avea loc negocieri pe două fronturi: unul intern, între Ministerul Apărării, Ministerul Transporturilor și Ministerul Afacerilor Interne, și altul extern, cu oficialii Comisiei Europene, care vor decide în final ce proiecte sunt eligibile.

Prioritate pentru autostrăzile A7 și A8

Ministerul Transporturilor a solicitat aproximativ 7 miliarde de euro, o sumă care ar acoperi în principal:

  • Autostrada A7 Pașcani-Suceava: două tronsoane în valoare de 1,41 miliarde euro
  • Autostrada A8 Pașcani-Iași-Ungheni: 5 loturi în licitație, estimate la 4 miliarde euro
  • Magistrala feroviară M500 din Moldova: 500-600 milioane euro
  • Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța: 120 milioane euro

Provocări financiare majore

Asociația Pro Infrastructură subliniază că programul SAFE reduce presiunea pe Programul Transport cu doar 6% pentru domeniul rutier. Din cele 25 de miliarde de euro necesare pentru proiectele de infrastructură rutieră, doar 1,5 miliarde euro (pentru A7) vor fi acoperite prin SAFE.

România rămâne astfel cu investiții rutiere de aproximativ 18 miliarde de euro care nu au finanțare asigurată până în 2030.

Condiții de rambursare neclare

Un aspect îngrijorător este că fiecare euro din programul SAFE va trebui returnat de statul român. Există o perioadă de grație de 10 ani, dar condițiile exacte de rambursare – „ratele” și dobânda variabilă de aproximativ 2% – urmează să fie negociate.

Dacă negocierile se finalizează cu succes, acordul dintre statele membre și Comisia Europeană ar putea fi semnat în noiembrie, iar programul SAFE ar putea demara în 2026. Costurile eligibile pot fi decontate retroactiv din mai 2025, cu termen de finalizare 31 decembrie 2030.