Numai în primul semestru din anul şcolar 2012-2013 elevii de liceu din judeţul Mureş au acumulat 450.000 de absenţe, ceea ce statistic ar însemna câte două zile absentate de fiecare elev, iar acest fapt este considerat îngrijorător, a anunţat marţi, într-o conferinţă de presă, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean, Ştefan Someşan.
‘Ceea ce este îngrijorător şi am spus-o de nenumărate ori este absenteismul şcolar. Dacă noi am reuşi, împreună cu factorii educaţionali – şi mă gândesc aici şi la părinţi – dar nu numai, ci la toţi cei care trebuie ‘să aducă’ copilul la şcoală, prezenţa elevului la şcoală reprezintă un element extrem de important în ceea ce priveşte parcursul şcolar şi calitatea procesului de învăţământ. Nu poţi să ai performanţe şcolare dacă nu vii la şcoală. În judeţul Mureş avem 450.000 de absenţe la liceele din judeţ, pe semestrul I. Fenomenul este îngrijorător la licee. La gimnazii numărul absenţelor nu depăşeşte 200.000, deşi numărul de elevi la gimnazii este de două ori mai mare decât numărul de elevi la licee. Cam 250.000 (din absenţe – n.r.) sunt motivate, iar restul sunt nemotivate. Mai mult de jumătate sunt motivate, unele motivări sunt îndoielnice (…) Anul şcolar precedent au fost 1.300.000 de absenţe pe judeţul Mureş la licee’, a susţinut Someşan.
Potrivit şefului ISJ Mureş, recordul este deţinut de elevii celor trei licee din municipiul Reghin, unde s-au înregistrat 65.000 de absenţe numai în primul semestru. ‘La nivel de judeţ există 94.000 de copii, inclusiv cei de la grădiniţă (…) La licee avem circa 25.000 de copii, iar la gimnazii avem circa 50.000, iar restul sunt copii de grădiniţă. La grădiniţă nu se pune problema absenteismului şi nici nu se conduce o statistică pe tema aceasta. Nici la ciclul primar, absenteismul este foarte redus pentru că părinţii participă alături de şcoală la educaţia copilului şi această participare se diminuează an de an, cum creşte copilul’, a precizat şeful ISJ Mureş.
Someşan consideră că soluţiile ar trebui să fie aplicarea consecventă a regulamentului şcolar, inclusiv prin scăderea notei la purtare şi aplicarea tuturor pârghiilor educative. ‘Uneori au efect, alteori nu. Dacă nu avem sprijinul şi concursul părinţilor problema nu este rezolvabilă numai de şcoală. Nu ascund faptul că părinţii de multe ori apelează şi la motivări care sunt discutabile’, a susţinut Ştefan Someşan.
AGERPRES