Deși nu reprezintă principalul criteriu pe care îl au în vedere atunci când aleg să accepte un job nou, structura pachetului de beneficii extrasalariale a devenit din ce în ce mai importantă pentru candidați, mai cu seamă în ultimii ani, de când companiile au început să diversifice componența acestor pachete și să acorde o atenție sporită personalizării lor în funcție de nevoile angajaților. Potrivit celui mai recent sondaj derulat de eJobs și Up România, în acest moment, 70% dintre cei care lucrează primesc beneficii extrasalariale, cele mai frecvente fiind tichetele de masă (85,4% dintre respondenți au indicat acest răspuns), asigurările medicale (43,8%), bonusurile de performanță (36,3%), abonamentele medicale (27,4%) sau tichetele cadou (23,8%).
Pentru anul acesta, 44% dintre angajatori au alocat, în acest scop, un buget lunar cuprins între 400 și 800 de lei pentru fiecare angajat, 20% sub 400 de lei, 15% între 800 și 1.200 de lei și 13% peste 1.200 de lei.
„Ierarhia celor mai des oferite beneficii este aproape identic oglindită în ierarhia celor mai apreciate beneficii. Astfel, angajații spun că favoritele lor sunt tichetele de masă, asigurarea medicală, bonusurile de performanță, tichetele de vacanță și zilele suplimentare libere. Deși nu se află pe locuri fruntașe, în continuare rămân apreciate decontarea transportului, masa de prânz oferită de companie sau abonamentele la sală”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketingîn cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
Rezultatele sondajului arată, însă, că, în ciuda faptului că beneficiile extrasalariale pe care le primesc sunt importante, 48% dintre angajați nu au cerut niciodată managerului direct sau de HR beneficii adaptate nevoilor pe care le au. 38% au făcut acest lucru rar și doar 15% au această inițiativă frecvent. Întrebați însă cum cred că vor arăta beneficiile viitorului, 38,4% spun că vor fi flexibile, 28% cred că vor fi alese de angajat, 21,2% spun că vor rămâne la fel, în timp ce 10% preconizează că se vor transfera exclusiv în experiențe digitale.
„Vedem cumtrendurile ne duc către un univers al flexibilității chiar și atunci când vorbim de beneficiiextrasalariale. Rezultatele studiului ne arată că 93% dintre angajați vor să aibă libertatetotală în alocarea bugetului de beneficii, în funcție de ce li se potrivește. Iar oamenii de HRsunt pe aceeași lungime de undă cu angajații, 72% iau în considerare implementarea uneiplatforme care să ofere flexibilitate și personalizarea pachetului de beneficii. Beneficiileviitorului vor fi flexibile și alese de către angajat, susțin, în egală măsură, atât angajații, câtși angajatorii. Intrăm într-o nouă eră a beneficiilor, în care angajatul este actorul principal,pe această scenă de redefinire a muncii”, punctează Loredana Vătăvoiu, Marketing Director în cadrul Up România, unul dintre cei mai importanți emitenți de tichete valorice de pe piața locală.
Dincolo de acest aspect, dacă ar fi să realizeze un top al beneficiilor pe care ar dori să le primească în următoarele 12 luni, pe primul loc în preferințele angajaților s-ar situa accesul la o platformă de beneficii flexibile. Urmează cardurile de masă, cardurile de vacanță, cele culturale și cardurile cadou. Pentru angajatori, pe de altă parte, este încă incert ce schimbări vor avea loc, din acest punct de vedere, pentru anul următor. Deocamdată, 10% știu că vor introduce carduri de vacanță, 8,1% accesul la o platformă de beneficii flexibile, iar 4% carduri de masă.
Sondajul a fost realizat în perioada martie – aprilie 2023, pe un eșantion de 4.597 de angajați și 450 de angajatori.