Una dintre cele mai bune modalități de a descoperi colțurile îndepărtate ale României este o plimbare cu trenul cu aburi, cunoscut local sub numele de ”Mocănița”. Trenul circulă pe un ecartament îngust în anumite regiuni muntoase ale țării. Funcția mocănițelor la origini era utilitară, însă rutele pe care acestea le servea odinioară încă oferă vederi frumoase asupra zonelor mai puțin populate.
Iată 7 dintre cele mai frumoase și importante mocănițe din România:
Valea Vaserului, Vișeul de Sus, Maramureș
Poate cel mai cunoscut și mai îndrăgit traseu de mocăniță din România, Valea Vaserului te așteaptă cu brazii ei falnici. Această rută te va purta de la Vișeul de Sus până la Paltin, pentru o plimbare de două ore pe valea Vaserului.
Linia a fost construită inițial pentru transportul lemnului în zonă și este încă folosită ca linie forestieră. Traseul trece mai întâi printre casele din Vișeu de Sus. Apoi, după aproximativ șapte kilometri, trenul începe să se adâncească în pădurea sălbatică, trecând printre stâncile abrupte ale defileului și pătrunzând munții prin tuneluri întunecate.
Tăcerea naturii este întreruptă nu numai de râul învolburat sau de aburul trenului, ci, din când în când, și de fluierele ascuțite ale locomotivei. Mocănița urcă lent pe pantele abrupte și adesea dă impresia că nu mai poate avansa și că puterea aburului nu este suficientă. Cu toate acestea, reușește să continue călătoria și să-i transporte pe turiști în locuri pitorești.
Trenul circulă din martie până în noiembrie. Biletele costă între 49 RON și 119 RON, biletul cu masă inclusă. Programul și opțiunile de preț pentru 2020 pot fi consultate aici!
Huțulca, Moldovița – Argel, Suceava
Trecând prin peisajele de neuitat ale Bucovinei, această linie de tren cu aburi a fost deschisă în 1888, când a fost folosită pentru transportul forestier.
Inițial avea o lungime de 24 km, legând Moldovița de Rososa. După diverse lucrări de extindere și înființarea segmentului Rascovei – Rasca Dreapta și Arsuri, acesta a ajuns la 73 km. Linia actuală a trenului cu aburi are o lungime de 12 km.
Numită de către localnici ”Huțulca”, mocănița din Suceava reprezintă o oportunitate ideală pentru turiști să admire peisajele naturale din această parte a Bucovinei. Calea ferată cu ecartament îngust de la Moldovița a fost construită de un proprietar al unei fabrici de cherestea din München, Louis Ortieb.
Trenul circulă zilnic, dar sunt necesari minim 10 pasageri pentru călătorie. Orarul este disponibil aici.
Sovata – Câmpu Cetății, Mureș
Această plimbare de două ore acoperă distanța de 14 km dintre Sovata și Câmpu Cetății. Motorul trenului a fost construit în 1949 în Polonia și a fost construit cu componente fabricate în România, la Reșița, în 1919.
Până în septembrie trenul circulă zilnic, cu excepția zilelor de luni. Pleacă la 11:00, 13:30 și 17:00 din gara Gara Mică Sovata. Pentru ca trenul să circule cu minimum 15 pasageri este necesar.
Pentru program, intră aici!
Criscior – Brad, Abrud – Câmpeni, Hunedoara/Alba
Singura mocăniță din județul Hunedoara circulă pe ruta de 7 km între Criscior și Brad.
Trenul, care are o capacitate de 130 de locuri, funcționează pe acest traseu de două ori pe săptămână, vineri și sâmbătă, până pe data de 12 septembrie. Pe lângă călătoria cu trenul, turiștii pot vizita atelierul de locomotive din Criscior și Muzeul de Aur din Brad.
În weekend, trenul călătorește între Abrud și Câmpeni, în județul Alba.
Prețul unui bilet dus-întors este de 20 de lei pentru adulți și 10 lei pentru copii.
Pentru detalii, intră aici!
Teaca – Râciu, Bistrița
Trenul, numit Mocănița Transilvaniei, face un tur de 35 km care leagă localitatea Teaca din Bistrița-Năsăud de Râciu în județul Mureș. Plecările pornesc de la ora 10:00, din stația Teaca. Trenul poate transporta maximum 60 de persoane și minim 20.
Pe traseu, opririle se fac pe Valea Lupului și în stația Ocnița. La Comlod, turiștii pot vizita Castelul Teleki. Primele călătorii au avut loc în mai și iunie, iar mai multe detalii despre program și traseu, poți vedea aici!
Covasna – Comandău
Un motor diesel și un motor cu abur alternează pe această rută. Cu ocazia zilelor comunei Comandău sau la cerere, trenul circulă și pe linia Comandău – Holom de 7 km, renovată în 2007. Mocănița de aici a fost construită în perioada 1889-1891. Acest traseu a fost folosit pentru transportul lemnului de la Munții Brețcului la stația Covasna între 1892 și 1999.
Momentan, mocănița din Covasna nu este activă din pricina pandemiei, însă pentru știri legate de punerea în funcțiune a traseului, poți intra aici!
Abrud – Câmpeni
Pe data de 5 iulie 2020, a fost pusă din nou în funcțiune mocănița de pe Valea Arieșului, pe traseul cu o lungime de 11 kilometri.
Traseul cuprinde localitățile Abrud, Gura Roșiei, Cărpiniș și Câmpeni. Această porțiune de drum este doar o mică parte din fostul traseu al Mocăniței – unul foarte spectaculos de-a lungul văii Arieșului – care se întindea pe o distanță de aproximativ 94 de kilometri, între Turda și Abrud, inaugurat în anul 1912 și care a funcționat 85 de ani, până în 1997.
Trenul circulă în fiecare duminică și luni până în 13 septembrie, pe ruta Abrud – Câmpeni atunci cand se vor aduna cel puțin 20 de persoane.
Pentru mai multe detalii, intră aici!
Sursa: travelminit.ro
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.