7,5% dintre mașinile rulate în România au kilometrajul dat înapoi
7,5% dintre mașinile rulate în România au kilometrajul dat înapoi

7,5% dintre mașinile rulate în România au kilometrajul dat înapoi

România se menține pe locul 22 din 25 de țări europene în indicele de transparență al pieței de mașini second-hand, aceeași poziție ca în anul precedent, arată un studiu realizat de compania de date auto carVertical. Mai mult, procentul mașinilor cu kilometrajul manipulat a crescut, ceea ce indică faptul că fraudele din piața auto nu dau semne de diminuare.

Conform analizei, 7,5% dintre vehiculele verificate în România în ultimul an aveau kilometrajul dat înapoi, în creștere față de doar 6,9% în 2024. În medie, kilometrajul a fost redus cu 95.100 de kilometri, pentru a face mașinile mai atractive pentru cumpărători și pentru a crește profiturile vânzătorilor.

Matas Buzelis, expert auto din cadrul carVertical, explică fenomenul prin așteptările cumpărătorilor: „unii își doresc modele care să fi parcurs sub 100.000 de kilometri, în timp ce pentru alții limita este de 200.000 de kilometri. Mașinile cu kilometraj ridicat sunt mai greu de vândut, așa că vânzătorii necinstiți recurg la fraudă pentru a-și crește șansele de vânzare”.

Piața românească este puternic influențată de importuri, 60,7% dintre mașinile verificate fiind aduse din străinătate. Din păcate, vehiculele importate sunt mai predispuse să aibă kilometrajul manipulat sau daune ascunse. Studiul arată că 58,2% dintre mașinile din România au înregistrări de daune, în ușoară creștere față de 57,8% în 2024, valoarea medie estimată a daunelor ajungând la 3.300 de euro.

Un alt aspect îngrijorător este că vârsta medie a mașinilor verificate în România a crescut la 10,2 ani, de la 9,8 ani în 2024, ceea ce arată că românii cumpără vehicule din ce în ce mai vechi.

Printre vecinii României, Bulgaria s-a clasat pe locul 20, Ungaria pe locul 18, iar Ucraina pe ultimul loc, 25. Cele mai transparente piețe rămân în Europa de Vest și Scandinavia, Regatul Unit ocupând din nou primul loc cu doar 2,3% dintre mașini având kilometrajul manipulat și doar 17% cu înregistrări de daune. Italia, Germania, Elveția și Franța completează top cinci.

Țările est-europene continuă să fie cele mai riscante pentru cumpărarea de mașini second-hand. Top cinci cele mai puțin transparente piețe este format din Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia, toate având caracteristici comune: proporție mare de vehicule importate, flotă mai veche, derulări pe scară largă ale kilometrajelor și pondere mare de mașini avariate.

Studiul carVertical a analizat rapoartele de istoric achiziționate de clienți între septembrie 2024 și august 2025, iar indicele de transparență se bazează pe șase indicatori: procentul mașinilor cu kilometraj manipulat, valoarea medie cu care este modificat odometrul, procentul de vehicule avariate, valoarea medie a daunelor, ponderea mașinilor importate și vârsta medie a vehiculelor verificate.