Comisia Europeană a anunțat un amplu pachet de măsuri destinat să asigure o calitate mai bună și mai multe opțiuni în sectorul serviciilor de transport feroviar în Europa. Asta deoarece multe piețe feroviare europene se confruntă în prezent cu o situație de stagnare sau de declin.
Confruntată cu această realitate, Comisia propune măsuri de anvergură pentru a încuraja inovarea în sectorul feroviar al UE, prin deschiderea către concurență a piețelor de transport intern de călători ale UE, precum și prin reforme tehnice și structurale substanțiale care să însoțească aceste măsuri.
În acest context, a fost aprobată o investiție de 751 de milioane de euro din fondul de coeziune pentru lucrări la secțiunea Sighișoara – Coslariu, parte a căii ferate Brașov – Simeria, îmbunătățind considerabil astfel transportul de pasageri și marfă în vestul și centrul României, anunță ec.europa.eu. Județele Mureș, Sibiu și Alba vor beneficia de o accesibilitate mai bună, ceea ce va face regiunea mai competitivă și mai atrăgătoare pentru investitori. De asemenea, proiectul face parte dintr-o axă prioritară mai largă a transportului trans-european, al cărei scop este de a îmbunătăți conexiunile de transport în Europa.
Se efectuează lucrări pe un tronson de 89,5 km de cale ferată dublă între orașele Sighișoara și Coslariu pentru a asigura o viteză maxima de 160 km/oră pentru trenurile de pasageri și 120 km/oră pentru trenurile de marfă, în concordanță cu standardele moderne de infrastructură în Europa. Transportul de pasageri este așteptat să crească, în condiții de siguranță sporite și să se reducă timpul de transport pentru cei 1,12 milioane de locuitori ai regiunii. În mod asemănător, se prevede că îmbunătățirile vor duce la o creștere a cantității de mărfuri transportate cu trenul, spre deosebire de transportul pe șosea, prin asigurarea unui serviciu de mai mare calitate și a unei viteze superioare
Investiția s-a realizat prin programul de transport cofinanțat de UE, axa prioritară ,,Modernizarea şi dezvoltarea axelor prioritare TEN-T în scopul realizării unui sistem durabil de transport la nivel național şi integrării acestuia în reţelele de transport ale UE”. Uniunea Europeană, prin fondul de coeziune, va finanța 751 de milioane de euro din totalul necesar de 884 de milioane de euro. Este de așteptat ca proiectul să fie finalizat până la sfârșitul anului 2015. Proiectul în sine a dus la crearea a 600 de locuri de muncă.
Cristina Vancea