Şeful Inspectorului Şcolar al Judeţului Mureş, Ştefan Someşan, a declarat presei, joi, că în anul şcolar 2012-2013 rata abandonului şcolar la nivel de judeţ a fost de circa 1%, ceea ce înseamnă un număr de circa 800 de copii.
‘Circa 800 de copii, în anul şcolar 2012-2013, putem să-i categorisim în această zonă de abandon şcolar. Împărţit pe vârste, avem circa 300 la învăţământul gimnazial, 300 la învăţământul liceal şi restul de 200 primar şi pre-primar. Normal că noi urmărim acest fenomen şi identificăm şi soluţiile, respectiv cauzele în primul rând, şi soluţiile, asta însemnând că cea mai mare rată a abandonului şcolar se regăseşte la familiile de romi şi motivul principal al acestui abandon este, de fapt, un motiv social; copiii nu pot să frecventeze şcoala din acest motiv, sau familia se plimbă, se mută dintr-un loc în altul, fiind vorba de familii nomade’, a arătat şeful ISJ Mureş.
Ştefan Someşan a precizat că deşi rata abandonului şcolar este mare, în ultimul an a scăzut cu circa 100 de copii faţă de anul şcolar precedent.
În privinţa cauzelor care au dus la abandonul şcolar, Someşan a arătat că în anumite situaţii motivul poate fi şi lipsa banilor, în special la elevii de liceu, care nu îşi permit plata navetei şi nici cazarea în internat, însă acest lucru nu ar trebui să afecteze educaţia celor din ciclul primar şi gimnazial.
‘În schimb pentru cealaltă categorie, de circa 500, cel puţin eu cred că nu ar trebui să avem un motiv al abandonului pentru că şcolile sunt organizate în localităţile de domiciliu ale familiilor copiilor şi astfel nu ar putea să invoce acest motiv al lipsei resurselor financiare. Şi indiferenţa este un motiv pentru că abandonul şcolar se regăseşte în acele familii în care nivelul de cultură şi nivelul de pregătire este mai redus, familii cu mulţi copii şi familii în care părinţii, la rândul lor, nu erau foarte ataşaţi de ideea de educaţie şi de a frecventa şcoala când erau la vârsta respectivă’, a susţinut Someşan.
Acesta a precizat că este vorba de comunităţile în care numărul de romi este mai mare, cum ar fi localităţile Band, Băgaciu, Batoş, dar şi în zona oraşelor Reghin şi Sighişoara, însă ‘nu există o concentrare serioasă a acestor elevi în anumite zone geografice, abandonul şcolar fiind o repartiţie destul de uniformă şi eterogenă’.
AGERPRES