Stirile Punctul

800 de procese bancare rezolvate prin conciliere: Mureș, printre județele cu cele mai multe cereri la CSALB

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) anunță că în ultimii ani aproximativ 800 de procese care au debutat în instanță și-au găsit rezolvarea prin conciliere, județele Cluj, Mureș, Alba și Harghita generând cele mai multe cereri pentru încheierea amiabilă a litigiilor aflate pe rolul instanțelor. Procedura permite consumatorilor să ajungă la înțelegeri echitabile cu băncile în doar câteva zile, comparativ cu procesele clasice care se întind pe parcursul câtorva ani.

Vocația CSALB a evoluat în ultimii 10 ani de la o platformă de soluționare amiabilă a problemelor înainte de a ajunge în instanță, la o entitate unde se soluționează inclusiv litigii ce se află deja pe rolul instanțelor judecătorești. La recomandarea judecătorilor, la propunerea băncii sau la inițiativa consumatorilor, părțile care se află într-un proces pot cere – înainte sau după primul termen de judecată – găsirea unei soluții echitabile, rapide și gratuite pentru consumatori în cadrul CSALB.

Cele mai frecvente tipologii de procese care se află pe rolul instanțelor și care ajung să fie soluționate amiabil au ca obiect renegocierea unor clauze din contractele de credit, rezultatul constând în restituirea către consumatori a unor sume de bani. Alte litigii au ca obiect contestații la executarea silită sau darea în plată.

Pentru județul Mureș, un exemplu concret dintr-un dosar din 2025 arată: „În vederea încheierii pe cale amiabilă a litigiului de pe rolul instanței din Târgu Mureș, din anul 2025, banca oferă consumatoarei o despăgubire de 4.200 de lei și 2.400 de lei cheltuieli de judecată. Consumatorii reclamanți se obligă să renunțe la judecată și să depună la dosar cererea prin care solicită instanței să ia act de această renunțare. Implementarea de către bancă a ofertei de înțelegere amiabilă se va realiza în baza hotărârii de conciliere, care are puterea unei hotărâri judecătorești.”

Avantajele unei eventuale înțelegeri în afara instanțelor, dar cu sprijinul unui conciliator, sunt evidente. Procesul se scurtează de la câțiva ani la doar câteva zile, iar costurile financiare sunt reduse la zero, deoarece concilierea este gratuită pentru consumatori. Ponderea împăcărilor pentru cazurile care au venit din instanță este de 100%, semn că sute de oameni au văzut beneficiile concilierii în comparație cu incertitudinea și costurile unui proces clasic și au decis să aleagă calea unor concesii reciproce, iar nu să aștepte decizia judecătorului care este favorabilă doar pentru una dintre cele două părți ale litigiului.

Păunescu explică succesul acestei abordări: „Procentajul maxim mai are o cauză. Aceea că, atât consumatorii, cât și băncile au înțeles că în cadrul CSALB trebuie să abandoneze atât argumentele și atitudinile contencioase, dar și pretențiile solicitate în instanță. Și asta pentru că în conciliere părțile nu mai trebuie să convingă cu argumente și înscrisuri decizia pe care o va emite un judecător, ci să negocieze cu cealaltă parte, prin intermediul unui conciliator și să găsească împreună soluții echitabile și reciproc avantajoase.”

Calea echitabilă propusă în negocieri de către conciliatorii Centrului ține cont, cu precădere, de situația personală a consumatorilor și mai puțin de litera contractului. Aceasta deoarece, de cele mai multe ori, oamenii cheamă băncile în judecată chiar dacă problema lor nu este una de natură juridică, ci financiară. De exemplu, oamenii vor să plătească rate mai mici la un credit, ceea ce instanța nu ar putea să decidă. Prin intermediul CSALB consumatorii pot ajunge să se echilibreze financiar și să continue derularea contractului de credit optimizat, adaptat situației și nevoilor actuale.

Reprezentantul BNR recomandă băncilor să-și analizeze portofoliul de litigii aflate pe rolul instanțelor pentru a vedea în care dintre ele pot ajunge la o înțelegere cu consumatorii și de a-i îndemna ele însele către conciliere. „Nu în ultimul rând, soluționarea alternativă în cadrul CSALB se înscrie în linia recomandării legale pentru părțile aflate în litigiu, venite din partea judecătorilor, de a încerca împăcarea înaintea începerii procesului. De aceea, o simplă informare din partea judecătorilor privind existența CSALB ar putea rezolva rapid și fără costuri o problemă financiară și ar putea degreva instanțele de procese lungi și dificile.”

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau instituții financiare nebancare pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.