Autostrada Unirii A8, menită să conecteze Târgu Mureș de Iași și Ungheni, reprezintă un proiect strategic pentru infrastructura României, având scopul de a facilita legătura între Transilvania și Moldova. Cu toate acestea, implementarea sa este marcată de o serie de provocări și întârzieri, relatează 7est.ro.
Ideea unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania a fost propusă încă din anii 2000, însă abia în 2018 a fost adoptată Legea nr. 291/2018 privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada Unirii.
Stadiul Actual al Lucrărilor: Progrese și Întârzieri a. Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km)
Acest tronson este în execuție, cu un termen estimat de finalizare în 2026. Contractul a fost semnat în februarie 2024 cu firma turcă Nurol, iar lucrările au început în mai 2025. Cu toate acestea, există riscul ca termenul să nu fie respectat din cauza întârzierilor în emiterea autorizației de construire și a problemelor de management identificate de CNAIR.
Potrivit lui Pistol, peste 300 de muncitori și 180 de utilaje sunt pregătite pentru a da startul efectiv lucrărilor, semnalând o mobilizare serioasă din partea constructorului turc NUROL, desemnat să realizeze acest segment-cheie.
„Din data de 15 mai pot începe lucrările pentru construcţia unei noi secţiuni a A8! Constructorul turc (NUROL) este mobilizat deja pentru faza de execuţie a lucrărilor pe secţiunea Târgu Mureş – Miercurea Nirajului, cu peste 300 de muncitori şi mai mult de 180 de utilaje”, a transmis, marţi seară, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol pe contul personal de Facebook.
Lotul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului nu este doar o porțiune banală de autostradă. Este un proiect de anvergură care implică elemente de infrastructură complexe, esențiale pentru conectivitatea regională și națională. Pe această secțiune vor fi construite 30 de poduri și pasaje, alături de o serie de lucrări menite să asigure interconectarea cu alte axe rutiere majore.
Printre cele mai importante componente ale tronsonului se numără: Un drum de legătură cu Autostrada A3, cu profil de autostradă, ce se va întinde pe 2,4 km; Un nod rutier strategic care va conecta autostrada cu A3 și cu municipiul Târgu Mureș; Noduri rutiere suplimentare, ce vor lega noul tronson de DN13 și DJ151D; Două parcări moderne: Două ecoducte: Un Centru de Întreținere și Control (CIC): Un contract de miliarde și un calendar ambițios
Valoarea contractului, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este de 2,46 miliarde de lei, fără TVA. Termenul de finalizare asumat este anul 2026. Dacă lucrările decurg conform graficului, românii ar putea circula pe această secțiune în mai puțin de doi ani – o perspectivă care, până de curând, părea doar o promisiune fără orizont.
Tronsonul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului are o importanță strategică nu doar pentru județele traversate, ci și pentru întreg proiectul Autostrăzii A8, care va uni regiunile istorice ale României. b. Miercurea Nirajului – Leghin (159 km) Aceasta este cea mai complexă secțiune a autostrăzii, traversând Munții Carpați și implicând construcția a 47 de tuneluri și 437 de structuri. Costul estimat depășește 31 miliarde de lei, fiind cel mai scump proiect de infrastructură rutieră din România. În prezent, o parte din această secțiune este în faza de licitație, iar restul este în curs de proiectare.
Tronsonul montan Miercurea Nirajului – Leghin conține șase loturi
Dintre acestea, cele de la capete au fost scoase la licitație de către CNAIR, respectiv: Lotul Miercurea Nirajului – Sărățeni, pentru care au depus oferte Ozaltin și Nurol, iar Ozaltin a fost desemnat câștigător Lotul Pipirig – Leghin, pentru care a fost semnat în martie contract cu UMB. Amintim că celelalte patru loturi ale sectorului montan au fost preluate de CNIR: Lotul Sărățeni – Joseni, câștigat de UMB Lotul Joseni – Ditrău, pentru care au fost depuse cinci oferte Lotul Ditrău – Grințies, 38 km, cel mai lung lot al Autostrăzii Unirii A8, atribuit UMB, fiind primul contract semnat de CNIR Lotul Grințieș – Pipirig, pentru care au depus oferte UMB și Mapa.
c. Leghin – Târgu Neamț (29,9 km)
Citeste articolul intreg aici : Autostrada A8 – Proiectul care vrea să unească, dar rămâne fragmentat. Când speranța bate asfaltul | 7est.ro – Cotidian de știri, anchete, opinii, dezvăluiri și interviuri pe plan local și național