Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a prezentat miercuri stadiul secțiunii montane (Leghin – Miercurea Nirajului) din cadrul Autostrăzii A8. Astfel, potrivit CNAIR, a fost demarată pregătirea documentației de licitație pentru proiectarea și execuția celor șase tronsoane. Amintim că secțiunea montană a A8 este cel mai scump proiect de autostradă din România, fiind estimat la peste 37 de miliarde de lei.
CNAIR a demarat pregătirea documentației de licitație pentru proiectarea și execuția celor 6 tronsoane ale secțiunii montane a A8 (Leghin-Miercurea Nirajului), precum și pașii procedurali pentru exproprierea terenurilor necesare construcției acestui obiectiv.
CNAIR continuă să facă toate demersurile pentru licitarea, contractarea și construcția secțiunii montane a A8, până când nou înființata Companie Națională de Investiții Rutiere (CNIR) va reuși să devină operațională și să înceapă să gestioneze cu seriozitate proiecte strategice majore pentru România.
La ora actuală CNIR este finanțată în totalitate din bugetul CNAIR care a pus inclusiv personalul propriu la dispoziția nou înființatei companii.
Facem aceste eforturi pentru a ajuta CNIR să devină operațională, deși in ciuda sprijinului acordat, compania nu are nici până la ora actuală bugetul aprobat, schema de personal completă și nici lista concretă de proiecte pe care le poate prelua de la CNAIR pentru a fi implementate.
Proiectul celor 159 de km din Autostrada Unirii (A8) are indicatorii tehnico – economici aprobați prin Hotărârea de Guvern din noiembrie 2023. Estimat la 37,48 miliarde de lei (cu TVA inclus), acesta reprezintă cel mai scump proiect de autostradă din istoria României.
Pe Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin (finanțată prin Programul Transport 2021-2027), se vor construi:
– 265 de poduri, viaducte și pasaje
– 47 de tuneluri
– 5 noduri rutiere
– 8 spații de servicii
– 8 parcări de scurtă durată
– 2 Centre de Întreținere și Coordonare
A8, Autostrada Unirii, va avea o lungime de peste 304 km (de la Târgu Mureș la Ungheni) și va asigura legătura cu Republica Moldova prin noul pod peste Prut de la Ungheni, pentru a cărui proiectare și execuție a fost deja lansată licitația.