Ședința ordinară a Consiliului Județean (CJ) a început joi direct cu o dispută. Opoziția PD-L, prin vocea consilierului Vasile Filimon, a cerut din nou explicații legate de contractare unor servicii de către executiv, care într-un final au dus indirect la demiterea fostului președinte al Consiliului de Administrație de la Aeroportul Transilvania Tîrgu-Mureș, Mihail Poruțiu. Mai exact, este vorba despre un contract de servicii de consultanță în vederea evaluării Planului de administrare depus de Consiliul de Administrație al RA Aeroportul Transilvania Tîrgu-Mureș. Consultanța a fost asigurată de firma SC KPMG România SRL din București, iar pentru aceste servicii CJ a plătit la final 14.570 lei, adică peste 3.300 de euro. Legat de acest contract Vasile Filimon a depus o interpelare în luna decembrie, la care a primit, spune el, un răspuns evaziv. Prin urmare, a luat cuvântul în plen și a cerut noi lămuriri: „Am pus o întrebare simplă: dacă acest contract de prestări servicii este secret sau nu. Pentru că până azi (n. red. joia trecută), acest contract nu figura pe site-ul Consiliului Județean pentru anul 2012. Am observat totuși că a apărut. Totuși, speram să văd în câte zile se face această lucrare, care a fost prețul plătit de Consiliul Județean și la ce a folosit acest contract de prestări servicii. Următoarea întrebare este când voi primi un răspuns complet scris, detaliat. Aș ruga totuși să mi se răspundă atât cât se poate”. Reacția lui președintelui Ciprian Dobre a fost, cel puțin deocamdată, din nou evazivă: „Apreciez că vă voi da răspunsul la finalul ședinței de Consiliu Județean, întrucât nu are legătură cu aprobarea de către CJ a închirierii unor spații ce aparțin județului Mureș, aflate în administrația Aeroportului”. Într-adevăr intervenția lui Filimon fusese la acel punct, însă la fel de adevărat este că ședința CJ s-a terminat, iar răspunsul n-a venit. Poate-l va primi în scris.
Aeroportul a fost în centrul de atenției și …
… în continuarea ședinței, trei din cele 20 de puncte de pe ordinea de zi fiindu-i dedicate. Mai întâi a fost vorba de un punct care viza aprobarea închirierii unor spații din incinta aeroportului. Potrivit expunerii de motive, cum Aeroportul este o regie în subordinea CJ, are nevoie de aprobare în acest sens. Tot expunerea de motive mai spune că „spaţiile care urmează a fi închiriate de către regie vor fi destinate: activităţii birourilor de reprezentare al companiilor aeriene, pentru publicitate, servicii de taximetrie, servicii alimentare, prestări servicii, rent-a-car, bancare, magazine, suveniruri etc.”.
Următorul punct legat de Aeroport era cel prin care conducerea interimară a regiei cerea dreptul de a contracta servicii de asistență și reprezentare juridică în instanță. Cei de la Aeroport spun că au un singur jurist, care nu mai face față provocărilor. Pe de-o parte este depășit de contractele care trebuie semnate cu operatori aerieni, de regulă companii multinaționale, iar pe de altă parte nu are experiență și competență în reprezentarea Aeroportului în cele 22 de procese în care acum este chemat în instanță. Consilierii au votat acest punct, deși în documentația pregătită nu se specifică nicăieri câți bani se vor da sau măcar care este plafonul la care se pot opri deconturile pentru aceste servicii.
În fine, ultimul punct de pe ordinea de zi legat de aeroport cerea aprobare unei noi organigrame, care n-a mai suferit modificări majore de aproximativ 10 ani. De la 129 de posturi câte sunt în prezent, noua organigramă va cuprinde 10 posturi noi. Din expunere, aflăm astfel că noua organigramă „este fundamentată pe un număr total de 139 de posturi, din care 8 posturi de conducere. Astfel, unele posturi au fost desfiinţate, în zonele considerate excedentare şi s-au înfiinţat posturile necesare în zonele de risc, astfel încât, gradul de operabilitate, siguranţă şi securitate ale regiei, să cunoască o creştere semnificativă”. Managerul interimar de la aeroport Peti András, spune că era nevoie de aceste modificări pentru că s-a făcut astfel curățenie și s-au redus numărul de posturi de conducere.
Asistența socială…
…un domeniu care rămâne în topul celor mai costisitoare cheltuieli anuale ale CJ a fost din nou subiect de dezbateri, de această dată fără contre. Pretextul a fost aprobarea creșterii costului mediu lunar de întreținere per beneficiar la Căminul pentru Persoane Vârstnice de la Ideciu de Jos. Tonul a fost dat de consilierul Vasile Boloș, apoi de către directorul Centrului de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Brâncovenești Pokorny Ștefan, pentru ca apoi liderul CJ Ciprian Dobre să vină cu noi promisiuni: „Primul pas ar fi angajarea de personal pentru că oricât de supraom ai fi, trebuie să lucrezi în plus, cu normă dublă sau triplă. Vă asigur de eforturile pe care le facem la nivelul executivului. Până la urmă faptul că mărim de la 630 la 700 lei/lună costul mediu lunar de întreținere de la Ideciu este măsura a ceea ce putem face noi, CJ Mureș”. Dobre a promis că va face lobby pentru deblocarea angajărilor în sistemul de asistență socială, măsură care a fost luată de către Guvern.
Un alt punct sensibil de pe ordinea de zi a fost legat de acordarea licențelor pentru transportul public județean de persoane pe trei noi trasee. Reprezentanți ai unor firme de transport, alături de consilierii Eugen Bândea și Tatár Bela au reamintit problemele mari care bântuie în derularea transporturilor de persoane în județ. Transportatorii sunt nemulțumiți de evaziunea fiscală care se practică în domeniu, de pirații care fac ilegal transporturi, de controlul slab al activității și de legislația proastă, care dă eliberare licențelor în sarcina CJ, dar controlul îl atribuie Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ICSTR), o instituție desprinsă din Autoritatea Rutieră Română (ARR), care avea până acum sarcina controalelor la transportatori. „Eu zic că legea e foarte prost făcută. Nu este atribuția CJ să verifice aceste trasee, are un serviciu care face acest lucru. Nu stabilim noi pe ce traseu, care poate funcționează o lună, două luni sau un an. Apoi ICSTR, care e proaspăt creat, are 5 oameni pe tot județul. Eu văd că este imposibil să facă față”, spunea, printre altele, consilierul județean Tatár Bela. Mai mult, el adăuga că e absurd să se dea licențe județene pe 6 ani, câtă vreme județele ar putea dispărea prin reorganizarea administrativă.
Ioan Șopterean din nou pe băncile CJ
În fine ședința de joia trecută a consemnat și reîntoarcerea solistului de muzică populară Ioan Șopterean pe băncile CJ, în grupul consilierilor PD-L, în urma demisiei lui Florin Urcan, care a fost ales deputat la alegerile din decembrie. Consilierii județeni au luat act și de alte două demisii, de această dată din grupul PNL, de unde foștii consilieri județeni Akos Mora și Cristian Chirteș au demisionat, primul după ce a fost ales senator, iar al doilea deputat. Urmează că până la următoarea ședință PNL să vină cu propuneri pentru numirea noilor consilieri județeni, de pe lista de supleanți de la alegerile locale din vara anului trecut.
Cătălin Hegheș