Comisarii pentru protecţia consumatorilor din Harghita au amendat un lanţ de şase magazine din judeţ cu suma de 50.000 lei deoarece lipseau informaţiile în limba română de pe etichetele produselor, cele mai multe dintre acestea fiind importate din Ungaria.
Prefectul Harghitei, Adrian Jean Andrei, a declarat că în urma unor sesizări venite de la cetăţeni privind nerespectarea legii în ceea ce priveşte etichetarea produselor în limba română de către un lanţ de magazine mixte din judeţ, a dispus efectuarea unor controale de către Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului.
Nereguli majore
În urma controalelor, au fost identificate nereguli majore, care sunt legate, în principal, de lipsa etichetării în limba română, ,,motiv pentru care societatea respectivă, prin cele şase magazine ale sale, a fost sancţionată contravenţional cu amenzi în cuantum total de 50.000 lei”.
Potrivit prefectului, pe lângă sancţiune, reprezentanţii societăţii au primit şi un termen de zece zile pentru remedierea deficienţelor, ,,recunoscând că au greşit şi afirmând că vor achita contravaloarea sancţiunilor şi că vor face etichetare în limba română”. După trecerea celor zece zile, comisarii pentru protecţia consumatorului vor relua controalele la magazinele respective.
Lanţul de magazine mixte amendat este foarte popular în Harghita deoarece comercializează produse cu un preţ accesibil, cele mai multe dintre ele provenind din Ungaria.
…și expirate
La rândul său, şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului, Laurenţiu Moldovan, a declarat că abaterea de bază se referă la faptul că informaţiile privitoare la produsele vândute în cele şase magazine nu sunt traduse în limba română, dar au mai fost identificate în două dintre magazine şi produse alimentare expirate, cum ar fi paste făinoase sau conserve.
Etichetarea produselor în limba română este prevăzută de Ordonanţa Guvernului nr 21/1992, republicată, privind protecţia consumatorului şi care prevede că ,,toate informaţiile privind produsele şi serviciile oferite consumatorilor, inclusiv cele referitoare la informaţiile privind securitatea produsului şi instrucţiunile de utilizare, trebuie să fie scrise în limba română, indiferent de ţara de origine a produselor”.